Elna Dahlstrand
Cykelblogg

Ett liv utan statistik

Jag tog en paus från Funbeat. Slutade räkna minutrar, fokuserade på att bli frisk och stark och pigg och glad istället för att stirra på min staplade minuthets efter varje träningspass. Det blev liksom bara för mycket – det är jättekul när man är i form, men inte alls kul när man knappt håller sig fri från förkylning i mer än en halv vecka. Jag har varit frisk ett bra tag nu – och blir lite starkare hela tiden. Men vilar och tränar smart. Äter, sover och chillar. Har Stravat en del rundor och pendlingar – men inte så värst mycket. Det har varit ganska skönt att leva utan minuthets ett tag – men nu är jag sugen på det igen. Det är ju trots allt en morot att hålla sin stapel på önskad nivå och att kunna götta sig lite åt hur många timmar man cyklat när man summerar sitt träningsår. Det är dags att leva med statistiken igen!

Hur gör ni? Reggar ni allt? Eller allt utom jobbpendling? Eller reggar ni inte alls?

0

You Might Also Like...

4 kommentarer

  • Svara
    AA
    5 juni, 2013 at 11:35

    Reggar allt. Från cykelsvettohets till lugna promenader. Kroppen är ju komplex och tar till sig all typ av motion på olika sätt, så varför då inte regga allt? Idealet är ju egentligen ett FuelBand (eller motsvarande) som mäter aktivitet dygnet runt. Dock är dessa tyvärr alldeles för dåliga på att mäta intensitet.

  • Svara
    Simon
    5 juni, 2013 at 13:23

    Registrerar bara träning. Rekreation är inte till för att förbättra kroppen med ett mål (enligt mig) medan träning är att medvetet förbättra något. Sen så är ju inte antalet minuter det viktiga utan hur bra träningen är. Om det räcker med 10 minuter superintensiv backträning för att förbättra konditionen kanske det räcker för en dag? Kanske svårt för cykelintresserade att inte hetsa minuter dock 🙂 ?

  • Svara
    Helena Enqvist
    5 juni, 2013 at 19:21

    Jag reggar bara ren träning och de gånger jag har pendlat på cykeln. Inga promenader. Jag reggar inte för minuternas skull utan för att jag ska kunna gå tillbaka och se vad som gick bra resp dåligt med träningsupplägget. Skriver små kommentarer till passen också.
    Statistiken har varit värdefull när jag kunnat se mönster på sämre vila osv.

  • Svara
    jonas l
    5 juni, 2013 at 20:24

    Registrerar ingenting, hade cykling på TrainingPeaks förra året via gpsen men i år tror jag jag kommer köra bara med pulsklocka och låta de ligga kvar i den. Cykla för att det är kul när jag väl får börja cykla igen.

Lämna ett svar till jonas l Avbryt svar