Elna Dahlstrand
Cykelblogg

Hur funkar det på ett långlopp?

Dags för mig att faktiskt svara på frågorna som ni ställde i början av sommaren. Vi börjar med hur ett lopp fungerar, med fokus på långlopp:

Du har anmält dig till ditt första långlopp och det kittlar av nervösa och förväntansfulla fjärilar i magen. Kommer du att klara det (klart du gör), kommer du att orka, hur mycket vätska och energi ska man ha med sig, hur ser en depå ut, kommer det att vara svårt? Tusen frågor – och ett härligt äventyr som väntar. Men – hur funkar ett långlopp rent praktiskt, och sådär timmarna före start – vad ska man tänka på då?

Dagen innan loppet: läs igenom PM:et. Det brukar finnas på hemsidan och där står allt viktigt man behöver veta, tillexempel var man parkerar, om något särskilt chip ska användas och om det är något särskilt man ska tänka på längs med banan eller i anslutning till loppet. Det spelar egentligen inte någon roll hur många lopp du kört, PM:et ska läsas!

Åk till loppet i god tid. Ta till lite extra marginal så du hinner fixa eventuella småfel som upptäcks när du lastar av cykeln från bilen. Lite typiskt är att bromsen plötsligt ligger emot eller att man kommer på att kedjan nog behöver lite tjockolja också. Sedan träffar man ju ofta på lite folk man känner, man behöver nervöskissa ett par gånger och om man haft långt att åka kan det vara skönt att hinna mumsa i sig en smörgås i lagom tid innan start.

När du kommer fram till tävlingscentrum hämtar du din nummerlapp. Man brukar få ett kuvert med tre buntband, fyra säkerhetsnålar, eventuellt ett elektroniskt chip att klistra på hjälmen eller ett chip att fästa på foten och såklart; en nummerlapp till ryggen och en till cykeln. Fäst nummerlappen på cykelstyret med buntband – två om styret och ett lite försiktigt kring en wire. Ryggnummerlappen nålas fast över bakfickorna om du inte vill få stilpolisen efter dig. Den får inte vikas så att loggor inte syns – sponsorer har betalt för att synas och då ska de få synas.20140511-172709.jpg

Oftast ska man vara i startfållan 15 minuter innan start, dock kan det variera och det står i PM:et vad som gäller. Se till att du har koll – och om du vill ha en riktigt bra plats i din fålla – var där i god tid. Är du osäker på vilken fålla du ska in i kan du fråga någon av funkisarna som står och prickar av startande på väg in i fållan så kommer de att peka dig rätt. I fållorna brukar man lägga ned sin cykel på marken, oftast är det rader om fyra eller fem cyklar och du lägger helt enkelt din hoj där det finns en ledig plats. Först till kvarn för platserna längst fram i fållan såklart. Lämnar du cykeln i tid där kan du gå från fållan och för jogga dig varm eller nervöskissa en extra gång tills det är dags att infinna sig.

Strax innan starten (elit & tävlingsklasser går iväg några minuter före motion) går brukar man klippa banden mellan fållorna och då blir det lite allmänt härj om att komma lite längre fram. Andas djupt och ta det lugnt, knöla dig inte framåt till varje pris. Samma när startskottet går – ta det förbaskat lugnt så du inte orsakar några incidenter och har tid att reagera på eventuella andra incidenter. Startfältet sprider sig snart och då har du all tid i världen att hitta bra position.

Redan från start är det viktigt att kommunicera med dina medcyklister så inga incidenter uppstår som kunde undvikits om man pratat. Kör helst om till höger, berätta vilket håll du kommer åt genom att klart och tydligt hojta “kommer vänster” eller “kommer höger”. Ge tecken så att de bakom dig vet om det kommer ett oväntat hinder som tillexempel en refug, stenbumling eller skylt (en klapp på rumpan på den sidan hindret finns gör medcyklister uppmärksamma). Glöm inte heller bort att veterandamernas tävling om pallplatser pågår en bit längre ned i ledet än herrarnas, var lite uppmärksam på att det kanske är så att tjejen du kör om jagar efter tjejen en liten bit fram. Och oavsett klass – hjälp till att dra, på långlopp kan man ofta samarbeta och köra klunga och det blir roligare om alla hjälps till.  Mjölbybiken, foto: Robert Pettersson

Efter målgång brukar det vara tydligt vad som gäller. Har du chip som ska lämnas tillbaka står funktionärer och samlar ihop det och det är bara att följa strömmen av cyklister som gått i mål för att hitta till maten som ofta bjuds på efteråt.

Har jag glömt något? Vet ju att jag har långloppsspecialister som Helena & Hasse bland mina läsare, det kankse är något jag missat? Fyll gärna på i kommentarsfältet i så fall. Och för alla cyklar i Smålands skull – glöm inte bort att ha kul. Lycka till med ditt långlopp!

1

You Might Also Like...

2 kommentarer

  • Svara
    Hasse
    1 augusti, 2014 at 10:33

    Nä det viktigaste är ju med. Läs PM, kom i tid med cykel, skor, handskar och hjälm, ha kul! 🙂

  • Svara
    Helena Enqvist
    1 augusti, 2014 at 21:09

    Nejdå du har inte glömt något! Allt är med och som Hasse skrev, det viktigaste, att ha KUL! Bra inlägg Elna 🙂

Kommentera gärna, då blir jag glad!