Cykelblogg MTB

Garagehäng på Youtube: stansa däck

Stansa däck - plättlätt!

Jag stansade mina MTB-däck häromkvällen. En typiskt mäktig sak att kunna göra själv tycker jag, så jag filmade och la upp det på youtube ifall ni vill lära er hur man gör.

Att stansa däck innebär att man istället för slang sätter ett tubelessready-däck på tubelessready-fälg och fyller med en sorts gummiblandning i vätskeform innan man snabbt pumpar däcket. Däckets kant tätar mot fälgen och skulle det vara så att man punkar tätar vätskan hålet. Det gör att man får färre punkteringar, särskilt minskar risken för att bli ståendes med ett irriterande genomslag, och det gör kanske några gram på vikten också plus att man kan köra med lite lägre lufftryck utan att oroa sig så mycket.


Jag tycker det är enklast att stansa om man kört in däcket med slang i först. Ett par rundor räcker, men om däcket redan har satt sig tillrätta på fälgen en gång är det enklare att stansa eftersom det är lättare att få det att sätta sig rätt då. Man tar ur slangen, skruvar fast en specialventil och sätter på så mycket däck som möjligt på fälgen, häller i tätningsvätska och sätter på resten av däcket på fälgen. Sedan pumpar man och när man fått det att täta skakar man ett tag så det verkligen blir vätska överallt.

Kör man med samma däck länge kan man behöva fylla på lite vätska genom ventilen då och då (skruva bort stiftet och fyll) och det är alltid smart att ha slang och pump med sig om du inte vill bli stående ifall däcket kränger av eller om du får ett stort skärsår i däcket. Om cykeln står still länge, över vintern tillexempel, tömmer du däcket på vätska och gör rent eller så går du och snurrar på hjulen regelbundet för att det inte ska bildas en kleggelliguggklump i däcket.

 

4

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply
    Jennie
    30 mars, 2016 at 21:56

    Grymt bra Video! Fler önskas på olika mekmoment😊

    • Reply
      Elna
      31 mars, 2016 at 08:32

      Tack! Och vi får se, det kanske kommer något mer framöver om andan faller på här 😀

  • Reply
    Sara Borg
    31 mars, 2016 at 07:24

    Shit va bra! 🙂

    • Reply
      Elna
      31 mars, 2016 at 08:31

      Tack 😀

  • Reply
    Jonas Hallström
    31 mars, 2016 at 07:39

    Jättebra, instruktiv och trevlig video. En grej med att köra tubeless är också mindre vikt tycker jag. Men du hade i 110 ml sealant. Det är ju hur mycket som helst (?). Jag använder 50 ml till 29″, ca 60 gram mindre vikt! Kör med Bontragers sealant.

    Ha en fin vår och sommar 🙂

    • Reply
      Elna
      31 mars, 2016 at 08:31

      Jagar man vikt så absolut, man går ju ner några gram jämfört med slang, jag gillar ju också lätta prylar men lägger inte så mycket energi på att lätta. Följer rekommendationen på flaskan, det kan säkert vara så att det är olika för olika tillverkare också? 😀

  • Reply
    Långpanna med Jenny med lång vägg hem - Elna Dahlstrand
    3 april, 2016 at 08:23

    […] vet ni, ganska skönt att få stå still och andas lite, en punka är inte alltid fy skam. Jenny kör slanglöst och hade stansvätska i däcken men fick ett jack i däcksidan som inte tätade – bara att slänga i en slang och pumpa upp, […]

  • Reply
    Anonym
    13 juli, 2016 at 13:12

    Lite nyfiken på vilken adapter (fabrikat/inköpsställe) du använder till kompressorn. Ser uppenbarligen ut som att det håller tätt mellan kompressormunstycket och adaptern. Något jag själv inte lyckats med…
    Tack för bra instruktionsfilm i övrigt.

    • Reply
      Elna
      16 mars, 2017 at 09:58

      Bra fråga, jag har inte koll men antingen är de något chefsmekanikern köpt på Verktygsboden eller så kommer det från Biltema. 😀

  • Reply
    Anna Pojen
    29 april, 2017 at 19:33

    Bra tips! Mina första slanglösa häromveckan fick cykelhandlaren fixa. 😇Men kanske fixar nästa gång!? Vem vet! Gillar salamglösa i alla fall, känns toppen! 😁

  • Reply
    apelsingummi
    12 maj, 2017 at 17:24

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stansning

  • Kommentera gärna, då blir jag glad!