Elna Dahlstrand
Rocket Ron - MTB-däck
MTB

Greppigt bak: Thunder Burt av, Rocket Ron på!

Jag var förbi världens bästa local bike shop häromdagen och skämde bort mig själv med ett nytt Rocket Ron till stigmumsarmaskinen. Jag har kört med Thunder Burt bak ett tag och jag gillar verkligen det men när rötterna är hala eller stigen lerig är greppet inte så mycket att hänga i granen så när jag klev ut från vännerna på Sportson hade jag en kartong med ett sprillans nytt Rocket Ron under armen och igår krängde jag på det, ikväll ska vi till SM-banan och någon hintade regn så det var ju lika bra att passa på att byta direkt.

Jag tog förstås några nördiga bilder på däck och med dem får du tre saker som är bra att veta när det är dags att kränga på nya (eller nygamla) däck på fälgen.

Rocket Ron och Thunder Burt
Skitigt Thunder Burt vs Rocket Ron i kartong. Ni ser ju tydligt vilken skillnad det är, Thunder Burt är snabbrullat med sitt mycket mindre däckmönster och Rocket Ron har mycket mer grepp. Inte för att det går direkt långsamt med Rocket Rons, de är snabbrullade och finfina de också. 

Rocket Ron Rocket Ron-4Rocket Ron-5
De flesta däck till XC-MTB kommer i kartong och är vikbara. Det finns däck som inte är det också men lite bättre däck är oftast vikisar. 

Rotationsriktning däck
Viktig grej när du kränger på nya däck på fälgen: Kolla rotationsriktning. Det finns nästan alltid en pil och en text som indikerar hur du ska sätta däcket. 

Rocket Ron-7
Viktig grej två när du kränger på nya däck på fälgen: Centrera logotyperna på däcksidan och fälgsidan. Enkelt sätt att skydda sig från att bli nedvärderad av patrullerande stilpolis. Dessutom blir det snyggast så. 

Rocket Ron-9 Rocket Ron-11 Rocket Ron-12
Viktig grej tre när du kränger på nya däck på fälgen: Kolla så att däcket kryper ut och sätter sig ordentligt. Det är enkelt att ha koll på, du ser att det går en linje i däcket, en liten bit från fälgen? När du pumpat däcket ska den ha lika mycket avstånd till fälgen runtom. Om den inte har det finns det två grejer man kan göra:

1. Pumpa i lite luft till och se om det händer något. Var försiktig så du inte pajjar fälgen med för högt tryck bara, särskilt om du har kolfiberfälg. Ta lite luft i taget, någonstans runt tre kilo brukar de flesta däck vilja hamna rätt. Det kan smälla till litegrann, det är inga konstigheter.

2. Töm ut luften ur slangen och stryk på lite diskmedel på fälgkanten. Pumpa upp igen och se om du inte kan få det att krypa ut. Tålamod is key om det inte sätter sig, ibland är det ett evighetsmeck och ibland går det direkt. Bonus: kul bubblor om du kör i regn innan första tvätten!

Rocket Ron-8Trasiga jeans och trätofflor. Hej, jag heter Elna och jag bor på landet!

 

5

You Might Also Like...

14 Comments

  • Reply
    Helena Enqvist
    6 juli, 2016 at 14:04

    har du provat Racing Ralph? Jag kör uteslutande på de däcken under vår sommar och höst. Är det extra grisigt under höstkanten åker rocket ron på innan vinterdäcken för tjänstgöra. Racing Ralph rullar ännu bättre, äte lite lättare och har ett grymt bra grepp tycker jag. Funkar lika bra på långlopp som på rötter. kör snakeskinvarianten. Jag köpte ett par thunder burt till vasan i fjol men gillade det inte, visserligen bra i vasaterrängen men hemmavid bara onödigt halkigt.

    • Reply
      Elna
      6 juli, 2016 at 22:04

      Har faktiskt inte provat dem, kanske ska göra det…åhe, nästan så jag ångrar lite att jag inte testade något nytt – typiskt mig att vilja ha samma som innan 😀

    • Reply
      Katja
      7 juli, 2016 at 08:53

      Diggar också RR starkt! Faktiskt i de flesta förhållanden.

  • Reply
    Hasse
    6 juli, 2016 at 14:11

    Bra guide! Men centrera loggan över ventilen så blir stilpolisen ännu gladare; Rule #40! <- #ironi

    • Reply
      Elna
      6 juli, 2016 at 22:03

      Fniss 😀 Jamensåklart, det ska ju vara över ventilen. Gissar att det är en arbetsskada när man jobbar mycket med layout att prata logotyper – oftast är ju logotyp på fälg centrerad med ventilen.

  • Reply
    Alfons
    6 juli, 2016 at 14:41

    Men varför kör du slang? Det är ju 1990-tal 😉

    • Reply
      Elna
      6 juli, 2016 at 22:00

      Party like it’s 1999 du vet 😉 Jag kör med stans, men jag tycker det är mindre pilligt att stansa om däcket gått några vändor med slang i först och satt sig bra. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=cqfAc6dB6LU

  • Reply
    Merve
    6 juli, 2016 at 15:07

    Har nästan bara kört Rocket Ron under alla mina MTB-år och är jätte nöjd. Är det torrt och fint åker ibland Racing Ralph på.
    Kul att du ska köra SM! Ses på fredag!

    • Reply
      Elna
      6 juli, 2016 at 22:01

      Schhhhh – det är en hemlis att jag kör…tänkte först inte köra eftersom jag inte tävlat sedan katastrofen på Challenge och inte mått så bra, men det är en rolig bana, jag tar mig samman och rejsar varven med ett leende. Ser fram emot att träffas!!! 😀

  • Reply
    Mattias Westerlund
    6 juli, 2016 at 16:31

    Tackar för bra däckguide. Hjälper mig som behöver stöttning i gummidjungeln.

    • Reply
      Elna
      6 juli, 2016 at 22:02

      Varsågod 😀

  • Reply
    Mats
    6 juli, 2016 at 19:31

    Bra guide 🙂 Vet att däcktryck diskuteras flitigt och nyfiken på ditt tips där?
    Vad ska vi rulla långloppen med, t.ex. CV och Engelbrektsturen som är framöver…

    • Reply
      Elna
      6 juli, 2016 at 22:02

      Återkommer med det, tack för att du frågar 😀

  • Reply
    Bimmsbike
    7 juli, 2016 at 08:34

    Gammelmorfar ler nöjt åt dina trätofflor från sin himmel!

Kommentera gärna, då blir jag glad!