Cykelblogg MTB

Dagdrömma: Scotts nya hojar

Igår skrev jag ju ett inlägg om när man vet att man är cyklist och en av punkterna där var ju att man vet om att man är cyklist när man emellanåt dagdrömmer sig bort och upptäcker att man inte alls funderar på det man skulle fundera på utan har huvudet fullt av cykeltankar.

Just nu har jag det, för nu har Scott släppt sina nya modeller på webben och jag kikar runt. Jag tror jag har bestämt mig, jag vill gärna köra den där fina Scott Spark RC World Cup-hojen. Lite kortare slaglängd på gaffeln än på årets stigmumsarmaskin men å andra sidan blir den ju då ett snäpp lättare och så är de svarta gaffelbenen tillbaka – just som på hardtailen jag körde förra säsongen och det var så himla fint tycker jag.
Scott Scale RC World Cup

Är sjukt spänd på den nya bakdämparen, den sitter på ett helt annat ställe än tidigare. Det gör hojen lättare och jag tycker att den blir ovanligt snygg för att vara fullgung. Hur mycket lättare verkar dock vara hemligt för jag hittar inga specar på vikt på hemsidan, lite tumme ned för det, man vill ju faktiskt kunna jämföra.
Ny bakdämpare Scott

Innan jag bestämmer mig ska jag diskutera en liten detalj med min local bike shop – ska be Berner på Sportson om ett råd, för det finns banne mig ingen bättre att be om råd än folk som jobbar med och kan cykel. Vi ska diskutera hjulstorlek tänkte jag – för jag har fått för mig att det kanske vore roligt att köra 29″, jag tänker att lite större hjul skulle kompensera upp den något kortare slaglängden, samtidigt som jag oroar mig lite för om det blir tungt uppför, uppförsbacke är ju liksom det enda vi har här hemma. Å andra sidan – jag har ju trivts väldigt bra på 27,5 och det kanske blir konstigt med small-ram och stora hjul?

Hursomhelst – det där är jag säker på att Sportson hjälper mig reda ut, fast ni får ju hemskt gärna lämna en kommentar om vad ni tror också!

—–

Alla bilder kommer från Scotts hemsida.

1

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply
    Andreas Olsson
    7 september, 2016 at 09:21

    Hela Spark-serien skiljer ju sig ganska mycket från tidigare år. RC är ju riktigt raceinriktad men har ändå fått flackare gaffelvinkel än tidigare så den bör vara “stabilare” trots mindre slaglängd. “Vanliga Spark” har ju fått lite mer slaglängd över alla modellerna, lite grövre gaffel och ännu flackare gaffelvinkel.
    Själv så har jag beställt en RC Ultimate 900 till mina 170cm över havet 🙂 Inte förstått de som säger att korta personer inte ska ha “fullstora” hjul 😉

    • Reply
      Elna
      7 september, 2016 at 10:54

      Fint att gå och vänta på fin hoj, grattis! Det här med hjulstorlek diskuterade vi i ett forum för tjejer för ett tag sedan, det finns många korta tjejer som kör 29″ och gillar det. Jag har testat flera 29″hojar och jag gillar dem, men har mest kört långlopp på dem – det jag mest är orolig för är att jag skulle sakna den lite rappa känslan som finns i 27,5 som liksom påminner lite om 26. Och så förstås att det väger liiiiiite mer, men det kanske jämnar ut sig. Tack för din kommentar förresten 🙂

    • Reply
      Niclas
      7 september, 2016 at 13:14

      Det som kan blir problem om man är kort är väl att få till sittställningen.
      Jag är 175 cm och tycker styret blir i högsta laget även med lägsta styrstammen.

      • Reply
        Elna
        7 september, 2016 at 13:19

        Hmmmm…det förstås, det kan ju bli lite knivigt beroende på geometrin! Jag är ju 168 🙂

  • Reply
    Leo Pruth
    7 september, 2016 at 13:21

    Jag bytte från 27.5 till 29, från tung till lätt cykel visserligen, men jag saknar inte någon rapphet eftersom den väger så pass lite jämfört med min gamla, största skillnaden är att man rullar bättre över rötter och liknande

    • Reply
      Elna
      7 september, 2016 at 13:23

      Kul att höra! Och jag behöver kanske inte oroa mig när det är såpass fin hoj som denna det gäller! 🙂 Lyxig känsla att byta till lätt!

  • Reply
    Karin
    7 september, 2016 at 14:33

    Spännande med cykelbyte och tankar kring 27,5 el 29 Elna👍 Efter test och massor av funderande så bestämde jag att det får bli en spark 29 nästa år, sen återstår att se om jag rår på den 😳😜 Lycka till!

    • Reply
      Elna
      7 september, 2016 at 16:43

      Så himla spännande att du kör 29″ nästa år, det var ju att du sa att du testat och gillade som fick mig att börja klura på att prova jag med. För visst har du S också? Undrar hur lockouten blir nästa år förresten, om vi måste bygga om igen eller om de har fixat den! 😀

  • Reply
    Fredrik Funk
    7 september, 2016 at 14:57

    Tror du kommer att trivas bra på 29″, men som sagt så kanske det är knivigt med sittställningen, men det kan nog Berner hjälpa dig med, de kanske har en S fs i butiken så det går att få en liten känsla.
    Har själv lagt en beställning på RC world cup. Längtar 😉

    • Reply
      Elna
      7 september, 2016 at 16:45

      Ja, jag tror det också, men kommer jag att trivas lika bra eller bättre än 27,5? Det är ju liksom alltid lite läskigt att byta från något som funkar även om det man byter till kanske funkar ännu bättre. Men som sagt, ska snacka med Sportson så får de säga vad de tror! Och du, grattis till beställd finhoj, vad kul!!! 😀

  • Reply
    henrik johansson
    7 september, 2016 at 15:40

    Jag rullar numera på din avlagda Scott RC HT; prima cykel med en rolighetsfaktor långt över vad jag kan göra rättvist; jag försöker förvalta arvet så gott det går…
    Mvh Henrik

    • Reply
      Elna
      7 september, 2016 at 16:46

      Åhhhh, grattis! Vad kul att den fått en ägare, jag blir liksom nästan lite avis – den cykeln var magisk hela vägen!!!

  • Reply
    Mattias Lind
    7 september, 2016 at 17:06

    Vissa märken har inte ens Small i storlek för sina 29-tummare och nån tanke lär det ju finnas med det. Jag är ju själv 187 och när jag testade mellan 27,5 och 29 så kändes 29 mest naturligt. Gick enbart på känsla. Bara att testa mao.

    • Reply
      Elna
      8 september, 2016 at 12:19

      Tror det beror på hur de jobbar med geometri också, för att få hojarna att passa med båda hjulstorlekarna. Jag har kört en cykelvasa på en 29″ och gillade den men det var iofs em M-ram från Specialized. 🙂

  • Reply
    Mats
    7 september, 2016 at 19:31

    Personligen skulle jag inte sätta mig på en 27,5″ efter att ha kört 29″ i 4 år nu. Gick från 26″ till 29″ och har aldrig ångrat mig. Rapphet och uppför behöver du nog inte oroa dig för utan för min del var det mer en vana med bredare styre som vid trånga passager kan påverka. Osäker nu på vad 27,5″ har för bredd dock.
    Men klokt att kolla vad som är optimalt för din längd trots allt. Själv är jag ju 187cm så för mig blir det naturligare med 29″ även om den känns “stor” och “hög” ibland 🙂
    Din lokala leverantör kan säkert ge dig rätt råd i de fallet plus att du ska lita på din egen magkänsla. Det är viktigast tror jag!

    • Reply
      Elna
      8 september, 2016 at 14:07

      Bredden på styret är densamma oavsett hjulstorlek och jag bara äääääälskar de breda styrena, en känner sig som kungen när man kommer åkandes med dem! 🙂

  • Reply
    Fredrik
    8 september, 2016 at 00:55

    Jag som är 170 cm med korta ben hade svårt att hitta en 29″, small var nästan för stort. Så när jag bytte Hoj blev det 27,5″ small, är super nöjd trots ett gaffelben…😆

    • Reply
      Elna
      8 september, 2016 at 14:08

      Lefty alltså! Jag är supernöjd med 27,5 också jag är bara sådär nyfiken på att ta reda på om jag skulle vara supernöjd med 29″ med. Vet ju att jag gillart på långlopp men tekniskt…hmmm, får lura vidare 😀

      • Reply
        Vickan
        11 september, 2016 at 19:26

        Jag kör 29″ men kommer att köra 27,5 nästa år. Tror att den kommer att passa min längd bättre och kännas smidigare. Jag har följt dina inlägg om hardtail och fullgung men känner mig väldigt osäker i valet. Har alltid kört scott scale och varit nöjd med det. Det skiljer 1 kg i vikt om jag väljer en spark. Är rädd att cykeln blir tung i uppförsbackar och på långa lutande mjölksyrasträckor. Har läst att fullgung ska spara energi och såklart är den bättre när det är trixigt. Vill köra fort på lopp och är rädd att det kommer att gå långsammare med en spark. Hjälp vad ska jag välja?

        • Reply
          Elna
          12 september, 2016 at 08:17

          Jag hade samma oro inför bytet till fullgung, just det där extra kilot. Jag ska vara helt ärlig: jag är inte lika snabb uppför längre, jag hade behövt lägga lite energi på att träna upp starkare backben. Det svider lite extra MEN – på det stora hela är jag snabbare eftersom jag blir lite modigare utför och inte får ont i ryggen redan efter en timme – så trots att branta backar blir tyngre tycker jag att det överlag ändå lönar sig. Jag tror du kommer att gilla fullgung och du har ju hela vintern på dig att bygga upp lite extrastyrka i benen! 😀

  • Reply
    Johan
    10 september, 2016 at 20:33

    Najs att den kommer med nya eagle 🙂 Slippa byta framklinga och korta/förlänga kedja beroende på terräng osv innan lopp 🙂

    • Reply
      Elna
      12 september, 2016 at 08:13

      Eller hur, helt magiskt bra, jag tänker alltid att jag ska byta klinga och ordna men när det väl gäller ids jag inte och trampar ur alldeles för fort på långloppen eftersom lilla xco-klingan sitter kvar. Eagle blir bäst!

    Kommentera