Cykelblogg

Vilket tryck ska man ha i MTB-däck?

Vilket däcktryck ska man ha?

Vilket tryck ska man ha i sina mtb-däck? Hur mycket luft kör du med? Hur hårt pumpar du dina däck? Tror du jag har tillräckligt med luft?

Frågan är väldigt vanlig både från nybörjare och cyklister som kört mountainbike ett tag. Vad ska man ha för däcktryck? Svaret är egentligen också ganska enkelt men inte exakt: du måste prova dig fram. Nittionio gånger av hundra har den som ställer frågan också för mycket luft i däcken och när jag är ute med nya förmågor brukar jag smygkänna lite på deras däck för att se om vi behöver tömma ut litegrann och det behövs nästan alltid.

Hur mycket luft du ska ha i däcken beror på flera faktorer. Din cykels vikt, din egen vikt, din teknik, underlaget, om du har fullgung eller hardtail om du kör med slang eller slanglöst och vilket däck du har på fälgen.

När man kör med för högt tryck, det vill säga för hårt pumpade däck, känns det stötigt och det är lite svårt att hitta flytet över grenar, stenar och rötter och man blir fortare trött.

När man kör med för lågt tryck, för lite luft i däcken, kan man uppleva att det känns lite svajigt, att däcket vill kränga av i kurvor och att det dunkar till mot fälgen när man kör emot en rot eller stenig kant. Risken för genomslagspunktering är hög.

Man kan i regel köra med lite lägre tryck om man kör med slanglösa däck eftersom tätningsgeggan räddar smågrejer och om man har fullgung kan man kan köra stig och bibehålla komforten med lite högre lufttryck än på en hardtail.

Hur vet man då? Jo – man får helt enkelt testa sig fram till vilket tryck som är bäst för dig när du kör stig. Ett tips är att börja med två kilo luft i däcken och justera, är du lätt kan det upplevas hårt och har du lite mer vikt kan det vara för lite. För du punktering gång på gång kanske du behöver mer luft (och jobba lite mer med tekniken).

Jag vill köra med så lite luft som det går i däcken utan att de kränger eller slår igenom. Då får man en flowig stigkörning där däcken liksom flyter fram fint över underlaget utan att tappa grepp och funktion. Ett hårt pumpat däck kan förresten ha sämre fäste eftersom man inte riktigt får ner alla dobbar i underlaget.

Jag brukar väga runt 62 kilo och jag har en lätt och fin cykel och trivs med att ha runt 1,6 bar i mina däck – men jag mäter inte precist utan jag känner på däcket. Har man gjort det tillräckligt många gånger vet man ganska exakt. Jag vet också att jag ofta pumpar lite för hårt och innan tävling och lopp provkör jag alltid på ett riktigt brötigt ställe för att känna av och nästintill varenda gång tömmer jag ut lite luft för att hitta rätt.

Om man vill kan man skaffa sig en däcktrycksmätare och kolla av vilket tryck man har när det känns bra, då är det enkelt att få till det rätt nästa gång och man får ett mer exakt siffra än man får med en cykelpump.

Ut och provkör tills du hittar rätt tryck helt enkelt, glöm inte extraslang ifall du får ett genomslag. Har du några bra tips? Skriv gärna en kommentar! 

Kuriosa: första gången jag körde racer drog jag till med hela två bar i däcken, jag tyckte det var hårt och bra, som den inbitna mtb-nörd jag var kunde inte i min vildaste föreställa mig att man skulle trycka i sju bar i däcken! 

 

 

 

 

29

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    Fredrik
    19 april, 2017 at 12:21

    Men till sak som spelar in i hur mycket tryck man ska ha i är brädden på fälgen och däcket. Det gör kanske inte så mycket, men något att tänka på.

    • Reply
      Elna
      19 april, 2017 at 13:11

      Många bäckar små 🙂

  • Reply
    JB
    19 april, 2017 at 13:45

    Håller med, så lågt som möjligt utan att punktera eller att det känns svajigt. Jag har en stigcykel, fulldämpad med 140mm slag och väger 110kg. Utan slang brukar jag köra stig med 1,6 bar fram och 1,8 bar bak. Då känner jag att framfälgen ibland slår igenom mot rötter, men inte så hårt att det tar skada. Sedan vill jag komplettera med att olika däck kräver olika tryck, dels på grund av olika bredd men även pga olika konstruktion. Även fälgens förmåga att hålla kvar däcket på plats samt fälgens bredd spelar roll. När jag köpte min cykel satt det Schwalbe Nobby Nick 2,25″ på den och då bupade däcken vid mild kurvtagning vid 1,8bar och cykeln kändes vinglig. Men Specialized Purgatory grid kan jag köra med 1,6 bar utan burp och vinglighet. Detta beror på att Schwalbedäcket är mycket mjukare i däckssidan och att Specializeddäcket har en kant som greppar bättre i fälgen. Bredare fälg ger bredare luftkammare och då sitter däcket stadigare och cykeln upplevs som mindre vinglig. Givetvis gäller detta inom rimliga gränser. Jag har gått från 19mm innerbredd på fälgar till 26mm och upplever en viss skillnad i stabilitet vid riktigt låga tryck.

  • Reply
    Alexander
    19 april, 2017 at 21:26

    1,47 Bar är helt optimalt! För hårt pumpat hämmar flow och det är även vetenskapligt bevisat att rullmotståndet inte försämras med lägre däcktryck. Det har Dagge berättat.

    • Reply
      Elna
      19 april, 2017 at 22:06

      Och har bästaste Daggen sagt att det är så så är det så! Shit vad jag saknar er grabbar i Norpan!

  • Reply
    Lasse Sahlberg
    20 april, 2017 at 13:02

    Köpte en 27,5+ mtb i höstas.
    Det går inte ens att mäta tryck,så lågt ska det vara.Det är bara att klämma och känna sig fram.

  • Kommentera