Träningstips #2: TÄVLA
Jag körde Vista första gången 1999 på en stentung Crescent, och andra gången förra året. Båda gångerna i sportklass. I år kör jag Damer 30 och det ser jag fram emot. Det kommer att bli jobbigt, men det kommer att vara roligt. Har man inte så stor vana eller tycker att man passar bäst bland glada motionärer är sportklasserna helt förträffliga. Ofta en lite enklare och kortare bana och en chans att tillsammans med andra komma i superform och utmana sig själv genom att köra så hårt man orkar. Och jodå, alla som kört lite stig någon gång klarar av det. Tjejer/kvinnor/damer/brudar också, du klarar det – ingen kommer att skratta åt dig, tycka att du är långsam eller oteknisk eller dålig på något vis. Tvärtom!
Visst, det är nervöst att tävla, särskilt korta tävlingar eftersom det kan kännas lite pang på rödbetan när startskottet går. Men så fort man är i väg är det bara stenkul – jag lovar! Och att tävla är världens bästa sätt att komma i form. Jag tävlar inte på asfalt men kör gärna crosscountrytävlingar för skojs skull. Skulle vilja tävla lite i cross också men har ingen hoj som är lämpad för det hela så det blir inget med det just nu – passar på att se fram emot att få tävla lite till på min nya fina Richmond istället. Häng med!
Ungefär såhär gör man när man tävlar i XC-mtb:
- Om du inte är anmäld, efteranmäl dig på plats (oftast måste man vara på plats i god tid för detta, kolla tävlingens pm/hemsida innan)
- Skit i att du tror att alla andra tror och tycker och tänker en massa saker. Du är där för att ha kul och utmana dig själv oavsett om du har cyklat mer eller mindre än någon annan.
- I sportklasser kan man lösa engångslicens i samband med anmälan eller efteranmälan, busenkelt!
- Kolla upp vilken tid som gäller för träning på banan och utnyttja den för att köra ett varv och lära dig banan.
- RULLA igenom banan på träning. Ha inte bråttom, ta det lugnt och metodiskt. Tycker du att något parti är klurigt – kör det mer än en gång. Banan brukar vara mellan 3 och 5 km lång och i PM:et står hur många varv din klass ska köra!
- När du rullar igenom banan – passa på att bestämma var du ska dricka någonstans, och se till att du verkligen dricker när det väl gäller!
- Värm upp ordentligt – men missa inte att vara på plats i startfållan i god tid. Det står ofta i PM:et när man ska vara där.
- Drick och ät innan. Se till att du har lite sportdryck i en nödliquid i fickan (du kommer antagligen inte att behöva den, men det kan kännas tryggt att veta att den finns där ifall man tar slut ett varv för tidigt)
- Ställ dig på startlinjen med rätt inställning. Tänk “ha kul” inte “tävla/vinna”. (Själv är jag superkänslig för stresspåslag – de gånger jag ställt upp i en tävling och tyckt att jag vill prestera/vinna säger kroppen ifrån så det bara skriker om det och då tar det stopp efter 500 meter, men det har jag lärt mig massor på.)
- När startskottet går (och btw, det är inte alltid ett skott – det kan vara en flagga, jag missade det sist nämligen. Väntade på en signal och såg inte att det viftades med flagga) – slappna av, trampa allt vad du har och ha kul!
- Blev du lite efter i starten? Känns det som att du hamnade sist? Äsch då – mycket kan hända på de varv du ska köra – ge inte upp förrän du är i mål. Rätt som det är har någon kroknat lite och du kan plocka en placering. Man vet aldrig förrän det är helt klart!
- Trampa, trampa, trampa!
- Var inte orolig för att vara ivägen. Om någon kommer ikapp dig brukar den hojta vilket håll den ska köra om åt, och det är bara att flytta sig lite grann om man tycker det känns läskigt.
- Trampa, trampa, trampa, andas, trampa, trampa, trampa, andas och njut!
- Gå i mål, jämför dig inte med andra, ge dig själv en klapp på axeln och fyll på depåerna med kexchoklad och fika. Passa på att spana på andra som tävlar och ge dem ett hejarop eller två.
- Eftersnacka lite! Eftersnacket är kul. Vad tyckte någon annan var svårt? Hände det något oväntat utmed banan? Hejade publiken på? Var det roligt? Jobbigt? Fel däck? Kan man skylla på materialet? Passa på att vädra lite erfarenheter efter målgång!
- Beröm dig själv – oavsett placering och resultat har du blivit en lite bättre cyklist av att vara med i en tävling. Sjukt enkelt!
Har jag glömt något überviktigt får ni gärna hjälpa mig – fyll på i kommentarsfältet så blir jag glad. Undrar du något? Fråga på – jag är verkligen inte proffs på det här men har ju kört tillräckligt många tävlingar för att ha koll på rätt mycket. Lär mig något nytt varje gång och även när det inte går riktigt som jag vill brukar jag ändå i slutändan ha rätt roligt. Vi syns väl i Kaxholmen på lördag? Kom och kör Vista Mountain, det blir kul!
4 comments
Åh, vad jag gillar dina inlägg! De ger självförtroende och pepp:-) Jag lovar att komma och tävla lite framöver!
Du anar inte vad glad jag blev för din kommentar! Tack, och så syns vi på tävlingar framöver!
Bra tips! Jag efterlyser också tjejer på mtb tävlingar. Som mest har vi väl varit 4-5 tävlande, bara på SM var vi många, mästerskaperna verkar ha en större status! När jag håller i tjej mtb träningar peppar jag mycket för att köra tävlingar, det finns så många duktiga! Vi har tjatat rätt mycket men jag har efter en tid även förstått att inte alla är tävlingsmänniskor, de har inget intresse att tävla. Det är väl bara att acceptera men jag håller med, man går miste om så många roliga upplevelser och utvecklas väldigt mycket när man tävlar. Däremot tycker jag att man ska uppmuntra de som inte vågar, att ställa upp, man borde arrangera många fler tränings tävlingar så att man får lite mer rutin.
Ja, det är väldigt få i starfållorna och man vill ju så gärna peppa för att få dit fler.
Du har rätt – alla är inte tävlingsmänniskor, men jag inbillar mig att rätt många är som jag var: ville gärna testa att tävla men vågade inte. Nu törs jag, och har äntligen en cykel som funkar bra – ska försöka köra många fler tävlingar nästa år. Och SM!
Fler träningstävlingar vore verkligen jättebra, det avdramatiserar mycket och ger rutin som kan kännas trygg när det gäller. Tror verkligan att fler träningstävlingar skulle generera fler startande.