Vintercykla med varma fötter
Vi närmar oss slutet av januari och nu vet jag att många av er dragit igång vintercyklandet ordentligt. Januari är ju ofta en härlig cykelmånad med många krispiga pass genom snötäckta landskap och en fin månad att komma igång och samla på sig distansmil som bygger upp uthålligheten inför våren och sommarens cykeläventyr.
I min bloggserie om vintercykling har turen kommit till en grej som många frågar om, nämnligen hur man håller sig varm om fötterna när man vintercyklar. Att frysa om fötterna när man cyklar är ju riktigt plågsamt och fötterna är ju en av våra mest utsatta delar om vintern. Vi rör ju egentligen inte så mycket på dem och de kyls ned av fartvind och av metallen i pedaler och SPD-klossar och har man väl börjat frysa om fötterna kan det svårt att få igång värmen igen.
Smart utrustning som hjälper dig att hålla fötterna varma:
- Vinterskor
Det finns mängder med olika vinterskor på marknaden. En bra sko ska vara fodrad och stå emot vatten och du ska ha plats för en lite tjockare socka och en varm sula. Många har vinterskor som är en storlek större än sommarskorna eftersom man vill använda yllesockor men ändå ha kvar lite utrymme för luft i skon – det är ju sedan gammalt att det behövs lite luft i dojjorna för att man inte ska frysa. - Skoöverdrag
Det finns riktigt bra skoöverdrag för vinterrusk. Mina favoriter är i riktigt tjockt neopren med flossad insida och de är vind och vattenavvisande. Ibland är det dock viktigare att ha ett överdrag som står emot regn bra, som bekant envisas ju svensk vinter med att bjuda på plusgrader och duggregn rätt ofta. Tänk på att skoöverdraget för vinterskorna kanske också behöver vara en storlek större än dem du har på sommaren, för att du ska kunna kränga på dem på dina skor. - Yllesulor
När det är riktigt kallt ute byter jag ut standardsulan i mina vintercykelskor till en riktigt bra yllesula. Ull är ju så himla bra på att hålla värmen. - Vintercykelstrumpor
Det finns riktigt bra cykelstrumpor för vinterbruk att köpa. Mina favoriter är förstås ett par i ull. - Batteridrivna värmesulor
Jag har faktiskt aldrig provat själv men många som är extra känsliga för kyla – det är ju himla individuellt – kör med elektriska värmesulor. Man fäster batteripacket på benet ovanför skon eller på skons skaft och får några timmars skön värme i skorna. Det finns ofta billigare alternativ hos lågpriskedjorna men vill man verkligen försäkra sig om att inte frysa går man till sin cykelhandlare och investerar i ett par superdundersulor som garanterat fungerar och håller.
Vintercykliga life hacks:
- Tänk på att inte sätta ned fötterna på marken i onödan. Särskilt inte i snö. Kylan från underlaget letar sig snabbt upp i klossarnas metall och vidare upp mot fossingarna. Burr!
- Om du måste stanna, stanna för guds skull inte innan en nedförsbacke. Du vill ha uppförsbacke när du ska komma igång igen, så att du snabbt blir varm av kroppens arbete istället för att bli nedkyld av vinden i en nedsförslöpa.
- Engångsfotvärmare. Om det skulle vara så att du blir nedkyld och inte får upp värmen kan det vara en fin räddning att ha ett pack engångsvärmare i cykelfickan. Stanna och stoppa ned en i varje sko om det börjar värka i tårna och du vet att du iallafall fixar att trampa hem!
- Är det riktig kallt kan man peta ned en värmare i skorna redan när man sticker ut!
- Fastnar snön i klossarna när du kliver av din mtb på vinterpasset i skog? Hoppa upp i sadeln, trampa igång hojen även om du inte sitter fast och när den är i rullning slår du med fötterna mot pedalerna. Tadaaaa, snön lossnar och du klicka fast dig igen.
- Glöm inte bort att göra lite tågymnastik. Tänk om man kunde se hur folk viftade med tårna i sina cykelskor för att hålla kylan borta, det skulle nog vara ganska underhållande. Börja vifta innan du fryser för mycket, som en lite förebyggande åtgärd.
- Fika är ju himla trevligt men att stanna och gå in på ett varmt café mitt i vinterdistansen kanske inte är det smartaste, det kan vara kallt att komma igång igen. Men eftersom fika är just sådär himla trevligt – varför inte avsluta passet med en sådan innan gänget delar på sig för att köra hem och duscha, det är ju en smart grej att inte behöva däcka av hunger i duschen när man kommer hem.
Våga prova dig fram till det som funkar för just dig
Precis som med allt annat är det individuellt hur mycket man fryser om fötterna. En del fixar inte alls vintercykling och en del fryser inte särskilt mycket. De som har förfrusit sig om tårna någon gång har ofta stora problem med att hålla sig varma utan elektriska sulor. Hursomhelst – var inte rädd för att prova dig fram till vad som funkar för just dig, och tänk på att ett par bra vintercykelskor är en investering som räcker flera vintrar och ger många mil frihet, för det är verkligen förknippat med stor frihetskänsla att cykla utomhus på vintern. Att få köra distans på helgen är att tanka upp med dagsljus, energi och upplevelser!
Vad har du för tips för att hålla fötterna varma om vintern? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!
—————
Här hittar du mina tidigare inlägg i serien om vintercykling:
Håll dig varm om händerna
Brallor, bibs & shorts för vintercykling
Dubbdäck
Smarta klädkombosar för överkroppen
Vilken cykel ska man välja?
Tio tips som räddar din vintercykling
Inlägget där du kan ställa dina frågor i kommentarsfältet hittar du här.
2 comments
Jag har egentligen inget att komma med här, jag är inte så frusen av mej. Men när jag cyklade lite landsväg för många år sedan så kunde det bli kallt om fötterna ibland. Jag hade enkla skoöverdrag i neopren, det räckte för mej. Jag cyklar ju enbart i skogen och har plattformspedaler och Shimano AM7-skor på fötterna. http://www.shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/offroad/030sh_am7.php?pSccontentsPro Dom är inte fodrade och jag har dom året runt. Endast med tunna sportstrumpor. Min teori är att de är fartvinden som kyler mest, undvik fart vind och frys mindre. Jag brukar bli kall om fötterna när jag cyklar genom samhället på väg till skogen. Om det är en bit under nollan på termometern så brukar jag även frysa om händerna och i ansiktet. Men när jag kommer fram till stigen måste jag alltid ta av mej vindjackan och stoppa ner i ryggsäcken. Är det riktigt kallt så byter jag från tjocka till tunna handskar. När jag börjar trampa teknisk stig, startar ett värmekraftverk i min kropp och varmt blod tinar upp tår och fingrar på ett par minuter, sedan blir problemet att inte bli för varm.
Så mitt tips för att inte frysa om fötterna är att cykla teknisk stig när det är kallt.