Att köpa MTB – några goda råd på vägen från mig till dig!
Funderar du på att köpa MTB? Kanske för första gången för att du varit sugen på att testa det här med att cykla i skog ett tag? Jag får ofta samma fråga från olika håll: Vilken MTB ska jag köpa?, och jag tycker det är svårt att svara på eftersom det finns så mycket att välja på och så många saker som spelar in, från ekonomi till hur man kommer att cykla. Här kommer några råd och tips och saker som kan vara bra att tänka på när du ska köpa mountainbike. Det här är mer goda råd och lite förklaringar än en guide till exakt vilken cykel du ska köpa och jag hoppas du ska bli lite klokare.
Och du, välkommen till en fantastisk värld – det kanske kommer att kännas lite övermäktigt med all info och alla termer i början men vet du? Man lär sig lite nytt hela tiden och det är spännande och kul att utvecklas både som cyklist och prylnörd!
Köpa nytt eller begagnat?
Hos cykelhandlaren får du kunskap, hjälp och råd. En bra cykelhandlare lyssnar in vad du behöver, vad du har för förväntningar, hur du kommer att cykla och är inte rädd för att ge ärliga och bra svar. De vill förstås sälja – men en bra cykelhandlare är också mån om att du ska bli en återkommande kund och tar därför hand om dig väl. Köper du cykel i butik ingår det ofta en första service och det är enkelt att kika förbi och fråga saker och köpa nya delar allteftersom det slits.
Be en kompis om begagnathjälp: Har du en kompis som är awesome på cyklar kanske du kan be om hjälp när det gäller att köpa begagnat. Ofta är den bästa tiden att göra det just när tävlingssäsongen tagit slut om hösten och många cyklister säljer av årets tränings- & tävlingshojar till bra pris. Men tänk på att även om en MTB är gjord för att gå i skogen är slitaget stort och att köpa en fin cykel till ett pangpris kan ändå bli dyrt eftersom finare hojar även har finare, och därmed dyrare, slitagedelar. På facebook finns flera köp- & säljgrupper för cyklar som du kan ha nytta av.
“Jag vill ha en cykel som passar både för asfalt, skog och att cykla till affären med”
Nej. Det vill du inte. Det kanske låter som att det skulle vara en bra idé att ha en cykel till allt och det är klart att ingenting är omöjligt, det går att cykla stig på en hybrid men det blir inte kul. Punkt. En landsvägsracer är gjord för att rulla på asfalt, en mtb är gjord för att gå i skogen eller mata knaggliga grusvägar och en hybridcykel är gjord för att cykla till affären eller jobbet med. Det är viktigt att bestämma sig för vad man vill cykla och välja en cykel för ändamålet. Jag kan tumma med dig på att du kommer att få en helt annan cykelupplevelse på en grenspecifik cykel, så är det bara. Du kör ju inte traktor på motorvägen, eller hur?
26″, 27,5″ eller 29″?
Nu snackar vi hjulstorlek. Fram tills för ett en sisådär fem-sex år sedan körde alla utom småkidsen med 26-tums-hjul och man slapp fundera. Att åka skog med 26″ är kul, det är snabbt och roligt men det kräver lite mer tekniskt – du kan med fördel analysera lite mer var du ska sätta hjulen. Du får en rapp åkning och det går snabbt att få igång farten. Nu för tiden finns det i princip inga 26″-hojar i cykelaffärerna men de är hårdvaluta på begagnatmarknaden eftersom de passar de yngre åkarna bra.
Twentyniner invasion: Det blev ett himla buzz när 29″-hjulen invaderade marknaden och cykelsverige liksom liksom delades i två. Den ena halvan var nöjda med sina 26″ och den andra halvan predikade 29″ som lösningen på ALLT. 29″-hjul rullar lite enklare över saker som stenar och rötter och det går undan på platten och det är lätt att hålla farten uppe, vad som däremot är lite tyngre är det man kallar igångdraget, alltså att få cykeln i rullning.
Och sedan kom mellantinget: Något år senare himlade vi lite med ögonen för då kom 27,5″-hjulen och man förfasade sig lite över hur klurigt det skulle bli för cykelhandlarna med alla olika storlekar hit och dit, men det verkar inte ha varit någon större fara med det. Har de inte något hemma plockar de ju gärna hem det åt den kund som frågar. 27,5″ är som en gyllene medelväg, det bästa av två världar. Ett lätt igångdrag samtidigt som hjulen “sväljer” mer av underlaget än 26″.
Terminologi kring hjulstorlek: En del säger 650b istället för 27,5 – men det är samma grej. Man säger inte heller tjugosjukommafem utan alltid tjugosjuochenhalv, kan vara skönt att veta när man ska till cykelhandlaren och snacka hoj. Om de stora hjulen säger man tjugonio, tjunia eller tjunietummare, förutom samma gäng som pratar sexfemitobe, för de säger gärna twentynajner. Kuriosa.
Ännu fetare däck än vanliga MTB-däck? Vill man istället ha lite fetare däck kan man kolla in en fatbike (funkar bäst för vinterbruk, tänk skoterled) eller en av de allra nyaste tillskotten hos cykelhandlarna – hojarna med plus size däck.
Vilken hjulstorlek ska du välja då?
Två standarder: Det enklaste som vuxen åkare är att rikta in sig på att välja mellan de två storlekar som numer är standard: 27,5″ och 29″. Som nybörjare tror jag du ska fundera lite mer på vilka hjul du får för den peng du tänkt lägga eftersom roterande vikt är ganska avgörande för hur kul och enkelt det känns att köra och lätta och fina hjul kostar förstås mer.
Smaksak, längd eller typ av cykling – åsikterna går isär: Tittar du på budgethojar och väljer mellan likvärdiga 27,5″ och 29″ skulle jag säga 27,5″ alla gånger, ett mindre hjul är ju lättare. En del hävdar att längden kan vara avgörande för vilka hjul som passar bäst men lika många bevisar motsatsen genom att vara korta och köra 29″. Vet du att du mest ska köra grusväg, köra långlopp som tillexempel Cykelvasan kan 29″ vara det bästa valet medans 27,5″ kan vara roligare på teknisk stig”, men det kluriga och ickesvaret är ju att det är en smaksak i slutändan.
Jag har länge kört med tjugosjuochenhalv och trivs väldigt bra med det men kommer under 2017 köra tjugonia – mest för att jag är nyfiken och vill kunna förklara skillnaden med egen erfarenhet.
Fullgung eller hardtail?
Vi börjar med att reda ut skillnaden mellan hardtail och full suspension/fullgung/heldämpat. En heldämpad cykel, ett fullgung, är en cykel som har två dämpare. En i framgaffeln och en till bakstaget. En hardtail är en cykel som bara har dämpning i framgaffeln, i övrigt är ramen stel. Det finns de som kör helstelt, det vill säga helt utan dämpning men jag tycker att dämpning fram är ett måste när du vill komma igång med mtb.
Prisskillnad: Om man plockar fram en heldämpad hoj och en hardtail som är likvärdig i vikt och specifikationer är den stora skillnaden priset. Mer dämpning kostar ganska mycket mer pengar. Och just det där med pengar styr ju ofta cykelköpet mycket, särskilt om du ska köpa din allra första cykel för att testa om det här med MTB är något för dig.
En hardtail kräver lite mer tekniskt men är också väldig, väldigt rolig. Du måste liksom jobba mer med hela kroppen och du får planera din åkning lite mer och analysera underlaget för att bestämma vilken linje du ska välja över rötter och stenar. Med en fullgung får du mer, men inte allt, gratis och du kan ofta “bröta på” rakt över saker utan att planera din linje på samma vis som med en hardtail. Det innebär inte på något sätt att det inte är kul att åka hardtail, tvärtom – det är förstås en smaksak men en lätt och bra hardtail är riktigt, riktigt rolig att köra. Har du mycket problem med ryggen kan fullgung vara en bra idé – du får liksom inte stötarna från underlaget lika mycket rakt upp i ryggslutet via sadelstolpen då.
Du kommer absolut att ha kul på hardtail. Väljer du en i kolfiber tar ju ramen upp en del stötar och småvibrationer också och att teknikträna med hartail är riktigt fint för att lära sig saker från grunden.
Teknik på köpet med fullgung: En heldämpad cykel kan förstås vara fint, du får liksom lite teknik på köpet, många tycker att det är skönt och att det känns tryggt att gunga fram över stigarna. Man kanske törs ligga på lite mer utför och det sliter mindre på ryggen under längre pass. Dagens heldämpade cyklar går att låsa så att de uppför sig som en hardtail när det behövs.
Att kunna låsa dämparna: Oavsett hardtail eller fullgung – välj gärna en cykel där du kan låsa dämparna från styret. I uppförsbackar eller på platten är det skönt att spara energi genom att få bättre kraftöverföring med låsta dämpare. Vissa märken har tillochmed tre lägen – helt låst, halvöppen och helt öppen. Det finns även dämpare med brain-funktion, där en liten kula som är inbyggd i gaffeln gör att gaffeln känner av underlaget och låser och låser upp automatiskt.
Jag älskar lätta och bra hardtails men har gått över till fullgung. Här skriver jag lite mer om det.
Vilket storlek på cykel ska man köpa?
Small, medium eller large? När man snackar MTB snackar man för det mesta ramstorlek i bokstäver. Small, medium och large. Det finns flera saker som spelar in på vilken ramstorlek man ska ha – vilken längd man har och därefter hur långa benen är. De allra flesta tillverkare tillhandahåller storlekstabeller på nätet där du kan kolla vad som passar dig. Hamnar du mittemellan två storlekar brukar rekommendationen vara att gå på den lite mindre storleken.
Osäker? Bra cykelhandlare kan det här och hjälper dig gärna att kolla in vilken storlek du ska ha och du brukar alltid få möjlighet att provcykla en svängom i anslutning till butiken.
En del märken och handlare brukar anodna provtillfällen när de radar upp sitt sortiment och arrangerar provkörningstillfällen. Hör med din cykelhandlare om det är något på g i din stad, får man möjlighet att provköra och jämföra i terräng ger det en helt annan känsla för hojen och för vad du gillar.
Kolfiber eller Aluminium?
Cykelramar görs för det mesta i kolfiber (carbon) eller aluminium. Riktigt fina cyklar är nästintill alltid gjorda av kolfiber och det finns dessutom olika typer av kolfiber. Olika kolfiberblandningar ger olika hållbarhet och lätt och hållbart kostar förstås mer.
Om man kollar på MTB i instegskategori kan det faktiskt vara så att en aluminiumhoj är minst lika bra som en kolfibercykel och många börjar med aluminium. En lätt kolfibercykel med bra hjul är fantastiskt kul att köra – men om du ska köpa din första cykel och väljer bland instegsmodellerna är jag ganska säker på att du kommer att ha kul på aluminium också. Been there, done that – älskade min första mtb som var gjord av lite lättare aluminium.
Många heldämpade cyklar i mellanprisklassen och uppåt med för den delen är gjorda i kolfiber men har ett bakstag i aluminium.
Kolfiber går att laga om olyckan är framme: Aluminium kanske håller lite bättre men kolfiber går faktiskt att laga. Förutom att kolfiber är lättare ger det en kvickare och rappare känsla i ramen och kolfibret absorberar mer småstötar och vibrationer än aluminium. De flesta som har hållt på med MTB ett tag väljer kolfiber eftersom man uppskattar känslan i en kolfiberhoj.
Ska tjejer välja en damspecifik cykel?
Många märken plockar fram damspecifika cyklar, som ska passa tjejer bättre, och som kanske kan bidra till att tjejer känner sig lite mer bekväma med att köpa cykel. På ett vis är det bra – du kanske inte behöver byta sadel och det kanske redan sitter en lite kortare styrstam på hojen än det gör på en vanlig mtb. Men i slutändan handlar det om geometri och helhet. En icke tjejspecifik cykel kanske passar vissa tjejer bättre och en del killar kanske har mått som gör dem som klippt och skurna för ett viss märkes damspecifika mountainbike. För några år sedan var damspecifika cyklar nästan alltid en lite sämre cykel med lite blommor i lacken men idag finns det riktigt fina alternativ om det är just en damspecifik mtb du är ute efter. Jag säger det igen: snacka med en duktig cykelhandlare. Jag har skrivit lite mer om en damspecifik MTB här.
Växlar och komponenter
Växlar och komponenter är en viktig grej, men också en grej som tar lite tid att lära sig om. En del gillar att läsa på om tekniska prylar och tycker att det är roligt att prata utväxling och bromsverkan.
SRAM eller Shimano? Det finns två stora tillverkare av växlar, SRAM och Shimano och det där är lite som Volvo och Saab (när Saab var med i gamet) – man liksom bara gillar det ena mer än det andra. En del gillar SRAMS lite klonkande ljud medans andra föredrar att justera in Shimano – i slutändan fungerar båda systemen mycket, mycket bra. Jag har kört med båda och har liksom inte en favorit men min chefsmekaniker föredrar skarpt en av dem framför den andra.
Singelklinga, tvådelat eller tredelat? En cykel kan ha singelklinga vilket innebär att det finns en klinga (runda skivan med taggar) fram och en stor kassett därbak. Fördelen är att det blir mindre slitagedelare och reglage att hålla reda på. Det är också vanligt att ha två klingor, en lite större och en lite mindre, och det förekommer fortfarande cyklar med tre klingor fram. Det rör sig om olika sätt att uppnå samma sak. Det finns också olika typer av reglage, man kan ha reglage där man vrider och reglage där man trycker och det är lite smaksak – som nybörjare är det kanske inte här du lägger ditt fokus utan det är något du kommer underfund med över tid.
En bra MTB har skivbromsar. Skivbromsarna nyper till bra både när det är blött och torrt och och det allra bästa är om de är hydraliska, alltså har ett slutet system med olja. Det finns mekaniska skivbromsar också men de kan vara lite svårare att justera in riktigt bra så satsa på hydraliska.
Slitagedelarna behöver man byta: Kedja, drev och kassett är slitagedelar som du med jämna mellanrum behöver byta – viktigt att tänka på om du köper begagnat är att om du har en begränsad budget kan det kännas surt att behöva byta komponenter efter två veckor. Be om hjälp att bedöma hur slitet det är om du inte kan se det själv.
Spelar vikten roll?
Japp, vikten spelar roll. Ju lättare cykel desto lättare blir det förstås att trampa den uppför backar och dra igång den från stillastående. Men viktigare än vad cykeln väger är nästan den roterande vikten – alltså hjulen. Bra och lätta hjul = superkul. Men, är det din första MTB kommer det också vara den lättaste du provat oavsett vad den väger och du kan alltid uppgradera till en lättare hoj. Om plånboken är med vill säga – ju lättare och roligare desto (oftast) dyrare.
Budgetera kringutrustning
Du måste räkna med att du behöver lägga en slant på kringutrustning när du köper din första cykel.
Pedaler: Köper du ny cykel i butik är det första du behöver pedaler, det ingår ytterst sällan pedaler när man köper cykel. De flesta begagnade cyklar säljs också utan pedaler. Säg pedaler istället för trampor så slipper du förresten att förståsigpåare fnissar i smyg. Det finns vanliga platta pedaler och så finns det pedaler som är gjorda för att klickas ihop med cykelskornas clips så att man sitter fast. Våga – det är inte läskigt och du blir bättre på att cykla. Det vanligaste systemet för MTB är SPD (Shimano Pedaling System) men det finns lite andra alternativ också.
Hjälm, cykelbyxor & handskar: Därtill är en bra hjälm ett måste och ett kit med cykelbyxa och cykeltröja gör träningen roligare. Handskar är inte att underskatta, ett par långfingrade MTB-handskar ger dig både bättre grepp och skydd om du ramlar – att ta emot sig med handflatorna när man drar om kul i grus är inte kul. Du kommer att behöva något att göra rent cykeln med och du behöver absolut en olja att smöra kedja och rörliga delar med. Ett multiverktyg är inte en dum investering – att kunna meka sig ur krissituationer i skogen är guld värt. Och så är det ju det där med cykelskor – var inte rädd för att köpa det på direkten, att sitta fast gör dig till en bättre cyklist.
Förstås kan man kanske inte köpa allt med en gång, men pedaler, hjälm och cykelbyxa med pad är ju saker som verkligen är måsten i budgeten. Här är en lista på grejer som kan vara bra att ta höjd i budgeten för. När det gäller styrstam och sadel tycker jag att du ska be cykelhandlaren hjälpa dig med det när du köper hojen.
- Hjälm
- Pedaler
- Kedjeolja
- Cykelbyxor
- Cykeltröja
- Handskar
- Cykelskor
- Multiverktyg
- Cykelpump som ryms i bakfickan
- Flaskställ
- Cykelflaska till vatten/sportdryck
- Sadel som passar din rumpa bra
- Styrstam som passar din överkroppslängd
Och sen då? Inspiration, gemenskap och efterjustering!
Ja, vad händer sedan då, när du står där och är stolt ägare till en sprillans ny skogshoj? Jomen det är ju då allt det härliga börjar – det är ju då du kan komma ut och köra hoj, lära dig mer om att cykla tekniskt och träffa cykelkompisar och åka på lopp och upptäcka ditt närområde på ett helt nytt sätt. Jag tycker att du ska gå med i en lokal cykelklubb, joina facebookgruppen “Vi som älskar mountainbike“, börja prenumerera på Bicycling eller något annat magasin, kika in hos mig varje dag för inspiration och kanske prenumerera på min youtubekanal där jag ibland delar med mig av lite mektips och en och annan cyklig film. Kolla om det kanske finns lokala facebookgrupper där du kan hitta polare att hoja med och var aldrig rädd för att fråga dina cykelkompisar och cykliga bekanta om råd och tips – alla har varit nybörjare någon gång och ingen tycker att några frågor är konstigt eller skämmigt.
Efterjustering: Köper du en ny cykel behöver du nästintill alltid efterjustera växlar och dämparlockout lite grann efter någon vecka. Vajrarna töjer sig nämligen så bli inte förtvivlad om dina växlar bara inte funkar alls efter några vändor. Din cykelhandlare hjälper dig säkert mer än gärna med detta. Och cykelbrallorna – glöm inte att du ska vara alldeles sprillans naken under dem, annars får du skav och vill aldrig mer cykla.
Har du frågor eller funderingar eller vill du dela med dig av ett bra köp-tips?
Skriv gärna i kommentarsfältet på bloggen! <3
49 comments
Bra guide. Du fick med det mesta på ett lättbegripligt sätt. En sak som kan vara svårt när det gäller att köpa sin fösta cykel är att hitta den där butiken som har personal som både kan MTB och som klarar av att lyssna på vad kunden säger och omvandla det till bra råd. Har både varit med om att personalen varit kunniga men inte alls lyssnat på kunden och givit råd som att man inte kan ha kul på en cykel av alu, alla komponenter måste vara minst XT osv. På andra ställen har dom inte ens känt till vad som skiljer en XC-hoj från en Trail-hoj.
Allt handlar ju om vilka förväntningar man har och hur och var man har tänkt sig att åka. Precis som du är inne på.
Din lista på utrustning är bra, jag vill ändå komplettera med ett par saker som jag tycker kan vara bra att ha.
Cykelglasögon, mörka för soliga dagar och transparenta för mulna dagar och mörkerkörning. Det är så skönt att slippa få insekter i ögonen i snabba utförslöpor där man ju vill fokusera på stigen längre fram och inte på att blinka bort flugsvärmar från ögonen. Dessutom är det lätt att få grenar i ögonen när man cyklar på stigar i skogen. Jag var i våras med om att vingla till och inte riktigt hamna där jag ville med framhjulet, kom närmare ett träd än jag hade tänkt mej och fick en avbruten grangren i ögat. Eller hade fått om jag inte haft glasögonen på mej. Nu gled den vassa grenänden av från glasögat och rispade huden i pannan istället.
Vätskeryggsäck, inte nödvändigt alls men mycket praktiskt om man vill cykla lite längre turer på flera timmar. Man kan ha med mer vätska än i en flaska, flaskan kan bli ganska geggig och det är inte så trevligt att få det i munnen men framför allt så är en liten rygga bra att stoppa lite saker in. När jag ska ut på lite längre turer så har jag minst följande i ryggan: Multiverktyg, slang, däckverktyg, pump, kedjebrytare, kedjelås, buntband i olika storlekar, energigel, första förband och så mycket vatten som jag tror att jag kommer att behöver plus lite till. Ibland har jag en regn/vindjacka med i ryggan, ibland matsäck. Telefonen hamnar där ibland om det är dåligt väder. Det fina med min lilla rygga är att jag aldrig känner att den är med, den slänger inte och jag märker den aldrig. Jag har en Osprey Viper 9l, http://www.outnorth.se/osprey/viper-9-47757?gclid=Cj0KEQiAw_DEBRChnYiQ_562gsEBEiQA4LcsslIGjZV8L2Of-SsVtvVyc-uVemj5Fb9za9_s_TmZMXAaAuMD8P8HAQ#Black
Om man inte vill ha ryggsäck men ändå vill ha med lite verktyg och slang och sånt så kan man ju ha en sadelväska. Tyvärr funkade den som jag hade inte så bra ihop med dropper post, så nu är det rygga eller fickor som gäller.
Knäskydd, jag kör med knäskydd. Inte för att jag kört fort, utan för att även vid en liten vurpa i gångtempo så lyckas alltid någon liten sten ligga precis där ett knä landar och det gör ofta så häfla ont.
Tack för grym komplettering. Jag cyklar ALDRIG utan glasögon, har fått både sten och gren i ögonen men körde trots det utan ganska länge. Skrev inte med det för jag tänkte listan skulle bli för lång.
Jag har alltid miniverktyg, slang och pump med mig i bakfickan för jag vill helst inte köra med sadelväska (skramligt och lite fult) eller ryggsäck (inte min grej) men det är ju egentligen helt en fråga om vad man gillar. Men verktygen ska med!
Hade jag kört med knäskydd hade jag haft mindre ärr på knäna – men jag vill inte ha skydd, det hör mer enduro och dh till för mig – därmed inte sagt att det är dåligt att köra XC med skydd. De flesta som tävlar vill ha så lite utrustning som möjligt för att ha så mycket rörlighet det bara går. 🙂
Men det är ju just det här som är det fina med mtb, det blir vad man gör det till. Åker man lite svårare stigar i ganska lugnt tempo så är en Trailcykel som jag har perfekt. Då funkar det med ryggsäck och knäskydd. Kör man oftast snabbt på stigar och tävlar i XC så har man en XC-hoj och så lite och så lätta tillbehör som möjligt. Kör man mest grusväg och lättare stigar kan man ha hur kul som helst på en instegs-hardtail med vanliga pedaler och enkel gaffel. Och alla har vi skoj och alla får vi nyttig motion på köpet.
Hej. Trevligt inlägg. Enda jag hade viljat läsa mer om är de olika grupperna av mtb dvs XC, Trail och AM.
XC är mtb med slaglängd upp till 100mm. Geometrin är oftast till fördel för klättring och platt.
Trail så ligger slaglängden på fjädringen runt 120mm-140mm. Fortfarande rappa cyklar men något flackare vinklar och mer byggda för lite mer teknisk stig.
AM (kallas idag för enduro) är cyklar med 150mm-170mm slaglängd. Gaffelvinkeln är flack för att cykeln ska kännas stabil i utförskörning och branta partier. Fälgarna är oftast bredare och även styret brukar var brett.
Detta är ju bara guidelines men en AM hoj kan kännas trög på vanlig stig och en XC kan lätt ge OTB känsla när det börjar bli brant så det är viktigt att veta vilken typ av terräng man tänker ha cykeln till.
Mvh Danne
Tack, bra tillägg, jag uppdaterar nog texten med det så småningom, det var värdefull input! Jag är ju så insnöad på traditionell XC att jag glömmer bort de andra ibland.
Det finns väl ingen entydig definition på dom olika grupperna, jag har fått lära mej att Trail och AM är samma sak och att Enduro ligger mellan AM/Trail och Down hill. Flera uttalade XC-hojar av årsmodell 2017 har upp till 120mm slag fram 110mm bak.
Men jag håller med om att det är bra att känna till att en mtb inte bara är en mtb uan att olika cyklar är anpassade för olika typer av cykling.
Tack för ett superbra inlägg! Bra tips!
Själv har jag en nybörjar-MTB men jag har inte vågat köpa riktiga cykelskor+pedaler, jag är rädd för att inte komma loss om jag ramlar. Men det kanske inte är så svårt att komma ur dem som jag tror?
Det är ju inte så svårt faktiskt – man brukar göra en långsam “spd-vurpa” när man liksom inte får ur pedalerna och faller till marken och sedan har man lärt sig. Provkör man på gräs eller mjukt underlag slår man sig inte när det är dags 😉
En fiffig grej är att det går att justera in hur hårt pedalerna sitter – man vrider ju loss dem – och är man rookie har man dem helt enkelt löst ställda så vrider man enkelt ur dem. Allteftersom justerar man dem hårdare tills man vant sig och hittat sitt läge! Våga – du kommer älska!
Tack för tipsen 🙂
Min högst personliga åsikt är att så länge som du inte känner att du slinter på pedalerna så är det inte viktigt med nya pedaler. Slinter du ofta och tycker att sittafast-pedaler verkar läskigt så finns alternativet plattformspedaler. Dom är som vanliga pedaler men med lite kraftigare ram och med piggar eller skruvar som kilar in sig i mönstret på skosulan. Då slinter man inte så lätt och man sitter inte fast. Det finns skor med speciella sulor som är gjorda för plattformspedaler men det går bra med vanliga “gjympadojjer”.
Tack för tips! Jo, jag slinter rätt mycket på pedalerna, så det hade kanske varit värt att testa något annat än de jag har nu.
Jag tycker verkligen du ska testa SPD! Du får ett helt annat rundtramp och kontroll när du kan både trycka och dra och vet att fötterna sitter där de sitter! 😀
OK ja det där med att kunna dra på vägen upp hjälper ju också till 🙂
Jag har dom här pedalerna: http://www.wiggle.se/dmr-v12-platta-pedaler/ Har haft dom ett år nu i ur och skur. Funkar bra för mej. Det finns skruvar i två olika längder men dom längre får man köpa separat. Jag har båda längderna och byter ut till långa successivt i takt med att skrivarna går sönder. Man slår lätt i pedalerna i stenar och då får skruvarna på undersidan stryk. Jag har dom här skorna: https://www.bikester.se/463608.html
Min fru har dom här pedalerna och det har även flera av våra kompisar som cyklar mtb: https://www.bikester.se/shimano-saint-pd-mx80-pedale-330181.html På dom kan man reglera utsticket på skruvarna med hjälp av brickor under skruvskallarna. Dom brickorna följer med pedalen.
En fördel med plattformspedaler framför spd(klicka fast) är att man inte sitter fast. Man får ner foten i marken när man vill. En nackdel är att när man slinter eller vurpar så kan dom vassa skruvarna ge snygga prickar eller ränder på baksidan av vaderna. Det har hänt en eller annan gång när man ställt sig i duschen efter ett pass, att det har lite överraskande svidit på vaden och man först då upptäckt att man blöder lite från några parallella rivsår.
Plattformspedaler eller spd är lite av en smaksak/religion, båda har sina för och nackdelar. När jag tränar med den lokala klubben är vi ibland 10-15 pers som ska iväg samtidigt. Det är ett jäkla klickande innan alla är på rull. Det är bara jag som kör med plattformspedaler. Men det funkar för mej.
Älska klickljudet när en klunga ska iväg, och det där med att klicka i får man ju rutin på snabbt. Jag tycker plattisar är läskigt, kör tillochmed downhill med spd, men det är ju en smaksak.
Tack för alla tips! Jag som mest har sprungit tidigare är inte så vads vid materialtänket som oundvikligen uppstår när man ska cykla 🙂 Det är så mycket mer grejer att välja mellan/pröva sig fram bland.
Alltså, en blir lite matt av alla prylar och allt man ska tänka på! 🙂
du kommer klara dig minst lika bra, om inte bättre, med att börja köra på plattis pedaler. 🙂
man går miste om mycket teknik om man börjar direkt med SPD. man blir inte en bättre cyklist tack vare ett par pedaler, utan av att hitta glädjen i att cykla!
Men självklart är det i slutändan, vad du tycker känns bäst som avgör, testa båda och fundera på om du verkligen behöver cykla med skidbindningar för att komma framåt? 🙂
Hej!
Har du några konkreta tips? Ser att du kör en Scott? Jag kör en Scott Genius 930. Min andra hoj och första fulldämpade. Jag kör mest Trail och vill ha en fulldämpad colfiber denna gång. Gärna 140 mm. Vill ha en riktigt grym cykel och är inte så priskänslig denna gång. Vill verkligen investera i min cykling. Har du något konkret tips?
Jag tycker konkreta tips är svårt eftersom jag mest kan det jag kör på själv. Men jag kan ju verkligen säga att det är en galet bra hoj jag haft, Scott Spark RC700 2016 – det var magiskt att köra den. Kommer att köra samma i år, fast med 29″ och den nya ramgeometrin. Har du råd är det en outstanding investering! Har även provkört Specializeds Epic Era, damspecifik värstinghoj – den var GRYM! 😀
Norco Sight C7.1 kanske?
Nya Giant Trance har fått mycket fin kritik. 150 mm fram och 140 mm bak. Finns både med ram i alu och kolfiber. Om du bor i närheten av Uppsala så prata med Velotek om Giant. Dom brukar ha ett par cyklar som man får låna hem och testa på sina hemmastigar.
Fantastisk guide! För, gissa vad jag fick i paketet av min man i förrgår… Hans London-finanskollegor garvade och undrade varför han inte köpte diamanter – och själv kunde jag inte vara mer nöjd! 🙂
Så nu ska jag ut och leta!
Haha, underbart, du är bäst Elna! “Jag vill ha en cykel som passar till allt. NEJ, de vill du inte”? Så bäst skrivet!
Tack tack och åter tack! Detta var precis vad jag behövde 🙂
Bra inlägg! ? Tänkte faktiskt just inhandla min första riktiga MTB. Har många mil på cykel och gillar tekniskt och utför. Har du några tankar om Remedy 8? Är typ kär i den redan men också den första jag tittar på ?
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike–stig/remedy-2016/remedy-8-275/p/1186600-2016/
Hej, tack för all matnyttig info på sidan! Riktigt bra för mej som precis börjat med cykling. 🙂 Har köpt en begagnad mtb och pedalerna är väldigt slitna. Vill köpa plattformade pedaler och de får gärna vara begagnade (dvs. billiga…). Tror du att det är en dålig idé att köpa pedalerna begagnade? Mvh, Lisa Hedlund
Men åh, tack för ett superbra inlägg! Är en tant på 45 år som är sjukt sugen på att börja med MTB, men cykeldjungeln är just det – en djungel. Du visade var det finns stigöppningar i snåret. Stort tack! Blir ännu mer sugen på att köra igång nu.
Hej! Grymt bra guide, läste denna och inhandlade min första mountainbike. Efter lite hejdundrande åkande på både stig och grus så har jag en fråga: hur mycket luft ska jag ha i däcken? Om jag ska köra långt på grus och slät mark vill jag ju ha mycket, och om jag ska ut i obruten terräng vill jag ju ha lite. Men hur mycket är “mycket” och “lite”?
Tack för din kommentar, blev väldigt glad att höra att mitt inlägg hjälpte dig hitta rätt hoj. <3 Jag har förstås ett inlägg om däcktryck också - kolla här: Vilket tryck ska man ha i mtb-däck?
Jag är en gammal man och sysslar inte längre med träning, utan har min MTB för sköna utflykter i skogen. Därför gillar jag inte att bli lerig. Köpte plastskärmar, men de vrider sig och täcker allt för lite av hjulen. Finns det större skärmar att eftermontera? Jag har fjädrade 26″ hjul fram och bak.
Oj, jag tycker ju inte att man ska ha skärmar eftersom det är klurigt att få till det bra, och det skramlar runt och är i vägen. Men om man vill ha något – testa ass savers! https://ass-savers.com/
Det är den typen skärmar som jag redan har och jag ogillar dem lika mycket som du gör. De skramlar och hamnar snett när att jag råkar komma åt dem. De ger därmed föga skydd mot smuts. Jag vill ha skärmar som sitter fast och täcker större delen av hjulen, så som vanliga cyklar har. Fjädrade hjul rör sig, så skärmarna måste sitta fast på annat sätt än på vanliga cyklar. Jag söker vidare. Tack för att du brydde dig. Hoppas någon annan läsare av din blogg har något tips.
Jag står inför mitt första köp av mtb. Är nybörjare och kommer nästan uteslutande att cykla på grusvägar, någon liten stig då och då. Jag har läst din guide och jag har kolat runt på nätetbland tips osv. Jag bor i en liten stad, inga cykelhandlare i närheten. Jag kommer beställa en över nätet. Men hur vet jag vad jag ska välja? Det finns ju en uppsjö av märken, olika egenskaper osv. Hade tänkt mig en cykel för runt 10-11000:-. Vad jag förstått är det hardtail som gäller i den budgeten. Hur mycket måste jag gå upp i pris för att få en vettig FD?
Och slutligen, har du några tips på en bra HT?
Åh, det är så himla svårt för mig att gå in och ge personliga rekommendationer <3
Förstår det. Har hittat en Scott scale 950, modell 2018, 13495:- hos min lokala handlare. Troligtvis blir det den.
Har dock några i min omgivning som säger att det är en tävlingscyklist och att jag ska titta på cyklar runt 7000:-.
Riktigt trevlig och informativ guide. Har varit sugen på MB länge och här fick jag svar på, i princip, alla frågor jag hade(och några jag inte ens visste att jag hade). Tack för att du tog dig tiden att skriva ihop detta
Tack för en bra guide, lite jobbigt dock, får ju tänka om, men det är ju det som är vitsen med ny kunskap 😉😂
Tack så jättemycket!
Mvh Per
Tack, så glad att du tyckte den var bra. Hoppas att den nya men jobbiga kunskapen kom till nytta och att du hittade något bra!!!