Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-guide/coach
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
  • Boka MTB-guide/coach
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
Elna Dahlstrand
Elna Dahlstrand Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-guide/coach
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
1K
4K
722
0
Wattmätare InPeak Nordic
  • Cykelblogg
  • Elna testar

Träningsglädje: cykelcross + wattmätare

  • 17 december, 2020
  • One comment
  • 1.3K views
  • 5 minute read
  • Elna
Total
2
Shares
2
0
0

Just nu kan den som följer mig på Strava se ungefär allt jag gör på min cykelcross eller osmarta trainer. Hur fort jag kör, hur långt jag kör, hur hjärtat slår och fiffigast av allt – hur mycket jag tar i och hur hög kadens jag håller. Det där med kraft och kadens senaste tänkte jag inte skulle vara en så himla stor grej för mig men efter att ha kört några vändor med en vevarm som mäter just det är jag helt hooked.

När jag fick nys om Inpeak Nordic i höstas blev jag nyfiken. Jag hörde av mig och kollade läget och det slutade med att jag fick låna en vevarm till cykelcrossen från dem och testköra den en månad. Sådär som tidningar brukar få göra – de får låna och testa ett tag och gillar de skriver de om det.

Testmånaden är slut och den korta versionen är att jag får materiell panik av tanken på att lämna tillbaka vevarmen, hur kan jag ha klarat mig i så många år utan att ha koll på watt och kadens när jag kör ute? Hur? Att köra utan det nu när jag har testat känns lite som att säga upp sitt konto på Strava, har det ens hänt om man inte vet hur man tog i?

Specifikationer och materialnörderi på detaljnivå är inte min grej men jag ska försöka berätta hur det här funkar. Inpeak Nordic är kraftmätning i vevarmsformat, du kollar vilken arm som passar din cykel och klickar hem en sådan. Du kan också skicka in din egen vevarm för custom-montering, jag funderar starkt på detta till MTB:n framöver. På vevarmen sitter en liten grunka som är kittad med Bluetooth och ANT+ och som mäter hur mycket pow-pow du har i benen.

När Inpeak-veven kommer micklar du bort din gamla vevarm och sätter på den här istället. Lätt som en plätt om man bortser från det faktum att man alltid dragit åt pedalerna för hårt och får slita som en gnu med MacGyver-skills för att få av pedalen från den gamla vevarmen innan man sätter den på Inpeak-vevarmen.

Vänster sida. Mentalt bra, när vänster är stark känner jag mig ännu starkare för jag vet att min högra sida är lite mer dominerande och ofta producerar lite mer kraft än vänster.
Den funkar fint oavsett vilket väder svensk vinter bjuder på.
Hastighet, watt, sträcka, kadens, hjärtslag, klockslag och aktiv tid. Bra grejer att kunna se!

När vevarmen är på plats synkar du ihop den med Inpeak-appen och cykeldatorn och snurrar den två varv baklänges för att kalibrera den och sedan är det bara att åka. Faktiskt mycket enklare än jag trodde det skulle vara.

Den första rundan var superspännande. Jag har tränat mycket med watt inomhus, på wattbikes, monark-cyklar och förra vintern när jag hade en smart trainer – men hur känns den där watten utomhus? Hur mycket behövs det i slutspurten uppför sista hemmabacken? Hur mycket mer watt går det åt när man går från en platt sträcka till att trycka på över ett backkrön?

Det var lite av en aha-upplevelse, liksom svårt att förklara men plötsligt kunde jag liksom sätta inomhus-spurtens många watt i relation till en favoritbacke. Jag fick också en helt ny träningsmotivation för det syns ju om jag rullar mig igenom en nedförsbacke eller om jag faktiskt fortsätter låta benen snurra. Att hålla kadensen uppe och att inte få watten att sjunka ned till noll även när det går lite utför känns som en pepp som gör att den här vinterträningen bygger en starkare version av mig. Det syns förstås också att jag ligger på en aning för hårt på distanspassen – det är ju rackarns svårt att hålla sig i den där snälla uthållighetszonen.

När jag deppade ihop över att jag inte lyckats paxa mig en smart trainer i år, jag var ute alldeles för sent, fick jag tips om att det förstås funkar att köra Zwift med en gammaldags trainer och en wattmätare. Jag blev så himla, himla glad när det funkade – man kan ju inte få det smarta motståndet i uppförsbackar och rullet i nedförsbackar som man får med en smart trainer men du kan cykla virtuellt. Lyckan. Mina aktivitus-intervaller blir så mycket enklare att genomföra på ett bra vis och vi kunde äntligen ställa till med Cykelpodds första meetup. Lyckan.

Det här är den första kraftmätare jag provar till en av mina utomhuscyklar så jag har ingenting att jämföra med men jag gillar detta så himla mycket. Det här är en lösning som funkar superbra – enda gången jag upplevt att det strulat lite är när jag fått någon sekund med lite galen kadens-mätning på Zwift, det har hänt vid två tillfällen men det är inget jag upplevt som ett större problem och på utomhuspassen verkar allt funka felfritt. När jag frågade Inpeak trodde de att det berodde på att vevarmen är lite för långt ifrån datorn när jag Zwiftar. Att kraftmätningen sitter på vänster sida gör att jag känner mig lite starkare – jag vet ju att jag är starkare i höger, det har alltid synts väl när jag kört inomhus på cyklar med dubbelsidig mätning.

Snälla, rara, fina, bästa hjul-tomten, du kan väl fixa så att jag får behålla min Inpeak-vev? Jag lovar att vara genomsnäll varendaste dag i minst en hel vecka om jag får det! Kanske till och med i två.

0
Total
2
Shares
Share 2
Tweet 0
Pin it 0
Liknande inlägg
  • Inpeak Nordic
  • Wattmätare
Elna

Elna Dahlstrand delar med sig av cykellycka, mjölksyra och äventyr på en av Sveriges största cykelbloggar. Hon bor i en liten by strax utanför Huskvarna och cyklar både i skog och på landsväg. Hon tävlar gärna på MTB och älskar utmaningarna lika mycket som naturupplevelserna och brinner för att inspirera fler att upptäcka cykel.

Previous Article
Om mammakraften
  • Föräldraliv
  • Livet

Om mammakraften

  • 15 december, 2020
  • Elna
LÄS MER
Next Article
  • Livet

Random guldkorn 2020

  • 31 december, 2020
  • Elna
LÄS MER
Du kanske också gillar
LÄS MER
  • Cykelblogg

Trainerns trygga gungande

  • 11 januari, 2021
  • Elna
Pusselpass vinterdistans
LÄS MER
  • Cykelblogg

Pusselpass i vintermörker

  • 4 januari, 2021
  • Elna
LÄS MER
  • Cykelblogg

Magic index zero

  • 12 december, 2020
  • Elna
Alboga vinter
LÄS MER
  • Cykelblogg

En grymt bra träningsvecka

  • 6 december, 2020
  • Elna
Distanspass i decemberdis
LÄS MER
  • Cykelblogg

Om dimridåerna en decemberförmiddag

  • 5 december, 2020
  • Elna
LÄS MER
  • Cykelblogg

Vinterträningsdagbok #1 + mitt varför

  • 30 november, 2020
  • Elna
Vinterträning
LÄS MER
  • Cykelblogg

Efterlängtad struktur – nu kör vi vinterträning

  • 26 november, 2020
  • Elna
LÄS MER
  • Cykelblogg

Livets klantigaste vurpa. Ever.

  • 26 november, 2020
  • Elna
1 comment
  1. Pingback: Pusselpass i vintermörker - Elna Dahlstrand

Kommentera gärna, då blir jag glad! Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-guide/coach
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
Cykellycka, mjölksyra & äventyr

Input your search keywords and press Enter.