Jag är en lyckans ost som har många väldigt fina och kloka vänner. Många cyklar, men lika många gör det inte – och häromdagen fick jag en fråga från en av dem som inte cyklar, men som däremot kör bil.
Min vän hade varit ute och kört bil och sett flera cyklister och insett att han inte hade full koll på hur långt ut man bör köra för att inte störa eller skapa osäkerhet och undrade om jag inte kunde göra ett blogginlägg med lite tips på vad man ska tänka på som bilist. Väldigt bra idé, eller hur?
Jag tänkte att ni ska få hjälpa mig med det blogginlägget. Vad är det som gör oss glada när vi är ute på vägarna? Hur mycket avstånd i sidan ska bilisterna lämna för att vi ska känna oss trygga? Vad uppskattar vi att de tänker på? Vad är kanske självklart för oss som suttit många timmar i en klunga på landsvägscykel – men inte för den som inte vet vad styrlinda är för något? Vilka obehagliga situationer hamnar vi ofta i och vilka lite mer sällan? Inget är knasigt eller knäppt – vi hjälps åt att fixa lite riktigt bra tips åt våra ickecyklande vänner med bil!
Vi hjälps åt: ni kommenterar – här, på facebook, på twitter, via mail eller dm – skicka tankar och reflektioner över vad som är bra och vettigt och rimligt och viktigt så samlar jag ihop och skriver en bra cyklistmanual för bilister – saker som inte står i körkortsboken men som gör att vi inte riskerar att bli köttfärs eller få hjärtat i halsgropen varannan minut.
6 comments
Mycket bra idé!
Det här önskar jag mig av bilister när jag ligger i en klunga ute på landsvägen:
1. Uppmärksamma oss på att du kommer. Tuta lätt och snällt en gång.
2. När du kör om, håll ett avstånd som motsvarar vår klunga – dvs två cykelbredder. Gärna mer om vägen tillåter det.
3. När du kör om, gör det i jämn fart. Inga hemska accelerationer.
4. När du kommit förbi – gå inte in för tight. Tänk lika som när du kör om en bil (dvs när du ser hela klungan i backspegeln så är det ok att svänga in igen), men ännu hellre kan du ha större säkerhetsmariginal. Vi cyklister tycker inte att det är så härligt att få stenskott i ansiktet, och dessutom kör vi förmodligen fortare än du tror och då är det bra med extra marginal.
Men framför allt – vi klungcyklande cyklister är högst medvetna om att vi är oskyddade trafikanter och om olyckan är framme är det med största sannolikhet vi som dör. Därför gör vi vårt bästa för att cykla trafiksäkert. Vi håller ihop vår klunga (och anledningen till att vi cyklar klunga är bland annat för att du inte ska få en kilometerlång orm av cyklister i en rad att köra om, samlade i tvåparsklunga blir vi kompaktare! Men givetvis kör vi på ett enkelled om det är väldigt smalt och svårt för dig att komma förbi), visar tydliga tecken om vart vi ska, håller koll bakåt och framåt på våra medtrafikanter och försöker hålla så jämn och fin fart vi kan.
Och en annan sak – vi cyklar inte på vägen (istället för på evt cykelbana) för att jävlas, vi gör det för att det är trafiksäkrast. Vi färdas inte i gångfart så som man behöver göra för att vara trafiksäker på en GC-bana, vi färdas ofta i hastigheter som långt överskrider 30km/h. Då hör vi hemma på vägen.
Och några tips också om du har att göra med en ensam cyklist som cyklar framför dig på vägen:
1. Du måste inte köra om alltid. Om ni närmar er en korsning eller rondell så kan det vara lämpligt att vänta och se vad cyklisten ska någonstans innan du kör om. Annars riskerar du att stänga in cyklisten, alternativt få en cyklist i baken när du kör om hastigt för att sedan inse att du visst måste bromsa in för att ouuups, där kom visst en korsning.
2. Tycker du att det är obehagligt med cyklister runt om hela din bil i korsningar i stadstrafik? Och du vet kanske inte vart de ska nånstans och om de kommer svänga ut rakt framför dig? Ett sätt att undvika det här är ju att tydligt markera vart du själv ska. Ska du åt höger – lägg dig längst till höger i körfältet. Ska du åt vänster – lägg dig till vänster. Tydligt och bra.
3. I övrigt som ovan.
Ursäkta romanlängden på kommentar. Men åh vad jag önskar att vi kunde samarbeta bättre i trafiken!
Uppskattar romanlängden, och uppskattar ditt svar. <3
Bra skrivet! Det ända jag saknar är väl egentligen att man borde undvika att köra om cyklister vid möte med bil. Det borde vara självklart, men det tycks inte vara det..
Varför kan inte cyklister alltid välja cykelbanan när det finns?
Mothugg till första kommentatorn: Tuta ALDRIG på en cyklist!!! Cyklar man på trafikerad väg vet man naturligtvis att det kommer bilar…
Klart man vet, men med motvind i öronen och glest med bilar är det faktiskt lätt att missa att det dyker upp bilar bakifrån. Och jag menar en lätt tut på lite avstånd, inte nån utdragen variant när bilisten är precis bakom. På samma sätt som man som cyklist när man vistas på en GC-bana plingar för att uppmärksamma medtrafikanter på att man kommer så att ingen ska bli överraskad.