På midsommardagen lämnade vi gården för en tour de norra Öland. Vi packade in barn, badkläder, fika och varandra i bilarna och började med Lovis happy place: Byrums raukar. Hon hade önskat sig att få ta med kompisarna dit.

Raukarna är verkligen ett äventyr. Byrums raukar är lika maffiga som Gotlands raukar enligt Annika på Resfredag, gott betyg.

Tjejligan och grabbligan.

Min superman var nog lite trött.

Anders var pigg som en lärka dock!


Minstingligan tog äventyren i sin egen takt.

Segelbåt på väg förbi Blå jungfrun. Har nog nämnt att vi varje år säger att vi ska ta båten från Byxelkrok till jungfrun men det blir aldrig av. Kanske i år?




En promenad längs raukarna är verkligen ett äventyr både för stora och små. Rekommenderar förstås i yttersäsong om man inte vill trängas, här är mycket folk under semesterveckorna. Rekommenderar också på hösten och om vintern – det är något magiskt med den här platsen då, så länge man har ungefär lika mycket underställ på sig som om man vore i fjällen.



Vuxna tjejligan.



Sedan åkte vi vidare, söderut. Ett kort stopp i Jordhamn på vägen.






Vi beställde pizza och åkte vidare mot Sandvik. Hämtade pizzan och åt den på stranden.


Det var oväder över fastlandet – ganska mäktigt för det var varmt och skönt och vi satt på solvarma stenar och tittade på en spektakulär himmel. Kameran klarade att zooma ända till Oskarshamn.


När blev min unge såhär stor?

Marie och Emma sprang hem från Sandvik, lite drygt tolv kilometer.


Vi kikade lite på båtar och sedan åkte vi hem. Barnen hittade en gammal uppblåsbar flamingo i sommarköket och lyckades med konststycket att både fylla den och släpa ned den till stranden helt själva. De lyckades mindre bra med att paddla med håvarna dock men det var ju värt ett försök.

