Elna Dahlstrand
  • MTB-KURSER & COACHNING
    • Bokningsbara MTB-kurser och läger
    • Utvecklas som MTB-cyklist: boka coach/clinic/kurs
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Nyhetsbrev
    • Cykellycka MTB-coach
  • Cykelpodd
  • Om Elna
  • MTB-KURSER & COACHNING
    • Bokningsbara MTB-kurser och läger
    • Utvecklas som MTB-cyklist: boka coach/clinic/kurs
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Nyhetsbrev
    • Cykellycka MTB-coach
  • Cykelpodd
  • Om Elna
  • MTB-KURSER & COACHNING
  • Kontakt/PR
  • Cykelpodd
  • Om Elna
0 Likes
0 Followers
712 Subscribers
Elna Dahlstrand
Facebook 0
Instagram 0
YouTube 712
Strava 634
Elna Dahlstrand
  • MTB-KURSER & COACHNING
    • Bokningsbara MTB-kurser och läger
    • Utvecklas som MTB-cyklist: boka coach/clinic/kurs
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Nyhetsbrev
    • Cykellycka MTB-coach
  • Cykelpodd
  • Om Elna
0
  • Livet

Min turbo är absolut trasig

  • 12 april, 2026
  • 2 comments
  • Elna
[VARNING: inlägget innehåller exeptionellt låga nivåer av pepp]

Statuskoll på undertecknad: känner mig som en dieselmotor med trasig turboslang.

Kroppen fyller sin grundfunktion, den klarar av att lösa uppgifter, den är stark nog för att klara av rökövningar och rullbandstester med brandkåren men den har inte det där lilla extra. Och jag har inte tålamodet med att det ska vara såhär – jag varken kan eller vill uppråda sinnesro och acceptans. Det hjälper inte ens att en kollega i går sa “hon är en av de starkaste vi har” när vi var på utryckning.

När jag försöker gasa händer absolut inget kul. Tvärtom – ju mer jag gasar desto surare blir motorn. Slö. Halvkapabel. Som att köra en riktigt tråkig, trasig bil när man är van vid en hyfsad sportbil. Inte värsting på något vis – men med lite kräm i än en vanlig bil. Visst ska man åldras men ska det vara som att kroppen gjorde en handbromsvändning och bara lägger av?

Var är krämen? Var är turbon? Varför händer det inget när jag gasar? KAN NÅGON LAGA? Jag kan visserligen se på mina siffror i TrainingPeaks och i Stravas analysverktyg att det går åt rätt håll, det har hänt mycket sedan i höstas och det är uppåtkurva men fortfarande: så oerhört segt. Det är mjölksyra i varje (skojar inte) tramptag och det finns inget extra pang att leka med. FTP:n är sänkt med nästan 20 watt, bara en sån sak.

Kroppen vill lägga energin på att samla vikt, vätska och växa ut svarta hårstrån på hakan, när den är klar med det vill den ta en tantlur på soffan. Den är trött och seg och drivet är noll på alla plan. Efter ett års absolut hopplöst onödig jojobantning har min tålmodiga coach gjort ett nytt kostschema och det är stort fokus på att få i sig mycket bra kolhydrater, mängder av protein samt peta i sig återhämtning vid rätt tillfällen. Det hjälper lite. Jag har också bokat en tid på en privat gynmottagning – det kändes förbaskat märkligt att skriva “förklimakterieproblematik” i rutan för anledning till bokningen, jag är ju fortfarande inte en mental dag över 25?!?. Men så här kan jag faktiskt inte ha det, en liten turbo måste man väl ändå få ha även i det här hormonkaoset? 

I övrigt hade jag tänkt inleda tävlingssäsongen med Kolmårdsbiken på lördag nästa vecka. Men jag vet inte om jag mäktar med. Det är absolut det jag behöver men hjärnluddet tycker att allt runtomkring är för mycket. Fixa cykel, passa tid, nummerlapp, energiplan – jag vill bara vara hemma och sova. Och jag vill mest gråta för att jag känner så. 

P.S. Jag misslyckades med det årliga rullbandstestet på maxhastighet idag. Jag har tränat massor, vilat och ätit och allt man ska göra men dök upp på test med skitben. Med ett par minuter kvar av testet fick jag avbryta, ta några djupa andetag och starta om ett nytt test på lägstanivå. Grät när jag kom hem. Skitsamma att jag blev godkänd – jag hade ett mål och likväl som att man ska fira sin framgång måste man få känna känslor när det inte går som man vill. SKIT OCKSÅ!

Men okej. Det är bara att bryta ihop och powerwalka vidare mot nästa pass tung styrka på gymmet. Återkommer en peppigare dag. Om sådan inträffar.

Share
Läs inlägget
  • 2 min
  • Livet

Påskafton

  • 4 april, 2026
  • 4 comments
  • Elna
Nejmen check på en fin påskafton. Det har blåst 20 sekundmeter i byarna här på norra Öland och man gillar ju väder! Vi åkte tog med min syster med familj…
Läs inlägget
Share
Läs inlägget
  • 2 min
  • Livet

Långfredag

  • 3 april, 2026
  • 2 comments
  • Elna
Vi landade på gården på Öland igår och i förmiddags pysslade vi med lite sånt där som måste göras. Jimmy byter delar av fasaden på huset vi hyr ut och…
Läs inlägget
Share
Läs inlägget
  • 4 min
  • Brandmansblogg

Värmeutmattning

  • 29 mars, 2026
  • No comments
  • Elna
Deltidsbrandmän inom Jönköpings räddningstjänst ska göra fyra rökövningar om året. Två kalla och två varma. De varma är lite extra festliga för då får vi åka in till heltidsstationen i…
Läs inlägget
Share
Läs inlägget
  • 2 min
  • Livet

Inatt förlorar jag en timme av min mentala hälsa

  • 28 mars, 2026
  • One comment
  • Elna
Inatt förlorar jag och alla andra som inte passar in i mallen för morgonmänniska en timme av sin mentala hälsa. Och alla som säger att “det är bara att gå…
Läs inlägget
Share
Läs inlägget
  • 2 min
  • Livet
  • Vardag som cyklist

Tygskor, sol & tusen blonda slingor

  • 27 mars, 2026
  • No comments
  • Elna
Ledig fredag idag. Ljuvligt. Började dagen med att kinka över hur tidigt jag behövde gå upp för att få iväg Lovis till skolan men så tog jag mig i kragen…
Läs inlägget
Share
Läs inlägget
  • 2 min
  • MTB, XC & Stigcykling
  • Vardag som cyklist

Trygg och kapabel stigpremiär

  • 23 mars, 2026
  • No comments
  • Elna
Det är oklart när jag plockade ut min stighoj senast. Någon gång i oktober kanske? Min Scott Spark RC 900 WC 2026 såg helt oanvänd ut men den var inställd…
Läs inlägget
Share
Läs inlägget
  • 3 min
  • Vardag som cyklist

Det sägs att kortisolet kommer att komma och ta mig till helvetet.

  • 18 mars, 2026
  • 6 comments
  • Elna
Jag har en månad, lite drygt, kvar till fyrtiofem. Fantastiskt festligt att fylla halvjämt men förutom att jag funderar på hur jag ska fira har jag en helt ny insikt:…
Läs inlägget
Share

Sidnumrering för inlägg

Previous 1 2 3 4 … 472 Next
Elna Dahlstrand MTB-instruktör blogg
Elna Dahlstrand

Inspiratör och utbildad MTB-instruktör med cykellycka, mjölksyra och äventyr som röd tråd och ledord genom livet.

– – –

Elna bor och cyklar mitt i vackra biosfärområdet Vätterbranterna i Småland, med Gränna som bas. Hon bor med sin sambo och sexåriga dottern i ett 1700-talshus på landet.

Hon är MTB-cyklist, uppevelseatlet och lantis. Elna arbetar som MTB-coach, frilansande kommunikationsstrateg och skribent med fokus på platser, destinationer och outdoor. Dessutom är hon deltidsbrandman på Gränna brandstation

Som MTB-coach och arbetar Elna med vuxna ny- och fortbörjare som vill lära sig cykla snyggt och säkert och få självförtroende på stigarna. Hon brinner för ett inkluderande och jämställt cykelklimat där alla ska känna sig välkomna.

Bloggen är en av Sveriges ledande bloggar med mountainbike som röd tråd. Vill du att vi ska hjälpa varandra att bli bättre kan du skicka ett mejl till elna@cykellycka.se

 

Få nyhetsbrev

* indicates required

Populära inlägg och sidor
  • Över taken, över Vättern, genom bokskogen och hem till honungsrosen
    Över taken, över Vättern, genom bokskogen och hem till honungsrosen
  • Saker att göra med en sommar
    Saker att göra med en sommar
  • Till dig som kör din första Cykelvasa
    Till dig som kör din första Cykelvasa
  • Snabbare kisspaus för tjejer? Ja tack!
    Snabbare kisspaus för tjejer? Ja tack!
  • Bära barn i bärstol
    Bära barn i bärstol
  • 58 tips till Gränna i sommar
    58 tips till Gränna i sommar
  • Vattenfallet i Röttle - en enkel utflykt
    Vattenfallet i Röttle - en enkel utflykt
  • Varför ska man ha dropper post?
    Varför ska man ha dropper post?
  • Hur ska cykelglasögonen sitta?
    Hur ska cykelglasögonen sitta?
  • Bikefit på Sportson
    Bikefit på Sportson
Inläggsarkiv
Senast bloggat
  • Över taken, över Vättern, genom bokskogen och hem till honungsrosen
  • Saker att göra med en sommar
  • Ett filmteam i vagnhallen
  • “Jag tycker det är härligt att cykla för man får fart!”
  • Det är ju strax sommar!
Elna Dahlstrand
  • MTB-KURSER & COACHNING
  • Kontakt/PR
  • Cykelpodd
  • Om Elna

Input your search keywords and press Enter.