Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
Elna Dahlstrand Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
0
  • Cykelblogg

Thunder! [Testat däck]

  • 20 maj, 2014
  • 5 comments
  • 833 views
  • 3 minute read
  • Elna
Total
0
Shares
0
0
0

Ni vet mina nya däck? Mina Thunder Burt från Schwalbe som älsklingen gav mig i födelsedagspresent eftersom jag tjatat om dem konstant sedan jag frågade er om råd kring däck och ni tipsade om dem. Nu har jag provat dem ett tag – både på träning och på långlopp. För er som inte orkar läsa hela utläggningen kommer här en sammanfattning innan vi kör: whooooaaa – jag är helt såld! 

Thundrisarna

De är ljuvliga när det är torrt. Lätta, snabba, härliga och roliga. De kräver latexslang eftersom de är såpass tunna att det är lätt att få genomslag. Jag skulle kunna köra med tätande geggamoja, eller “stansade” däck som det också kallas eftersom mina fälgar är tubeless ready (betyder att man kan köra utan slang) och däcken funkar för det, men jag är lite traditionell, jag vet hur slang funkar och vill därför ha det istället för kladd. Men nu var det däcken vi skulle fokusera på, inte stansgegga!

Man kan ta av och på Thundrisarna utan däckverktyg, det tycker jag är himla bra. Men man måste pumpa upp dem hårt för att de ska sätta sig ordentligt och jämt på fälgen första gången eller när man haft punka. En del däck är så – man måste pumpa upp dem hårt, man börjar se att de “kryper” på plats runt fyra kilo och vid fem-sex sätter de sig jämt runt fälgen. Sedan kan man lämna dem ifred ett par minuter för att de verkligen ska sätta sig innan man tömmer ut så de blir sådär lagom mjuka och fina som man vill ha dem över rötter och stök. Lite svårt att göra i skogen när man punkat, då får man nöja sig med att det blir hyfsat jämt.

Genomslag. Hoppsan!

Dunkade ner däck och fälg på trottoarkant med ett tjong som hette duga och fick genomslag och fick byta slang vid Vätterstranden. Får öva lite mer på det där med hoppandet men har inte haft problem sedan jag bytte till latexslang.

Någon dag innan Billingeracet provade jag dem för första gången i regn och lera. De fungerade faktiskt bättre än jag trott – mönstret är ju i princip obefintligt så jag förväntade mig mest uppgivenhet men det var helt okej. Det satt ett par Cross Mark-däck från Maxxis på cykeln från början och jag är inte superimponerad av dem, men funderade ett slag på om de skulle få komma tillbaka inför Billingeracet. Men nej – Thundrisarna fick sitta kvar.

Tycker, kanske lite till min förvåning att det fungerade bra på Billingeracet. De rullar lätt och härligt på grus och fin stig och jag hade faktiskt inga problem att ta mig igenom lervällingen i sumphålen heller. Kanske att det blir något svajigare när det är nerför och svänger samtidigt som det är mjukt underlag men jag är verkligen förvånad över hur himla bra det funkade. Man får kanske jobba lite extra på balansen över hala rötter – men man har igen det i gudomligt rull.

Tackar älsklingen för grymmaste födelsedagspresenten och er för supertips – ni är så himla bra.  Thunder & lightning-bra etc:

3
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • Däcktest
  • Mountainbike
  • MTB
  • Schwalbe
  • Test
  • Thunder Burt
Elna

Elna Dahlstrand delar med sig av cykellycka, mjölksyra och äventyr på en av Sveriges största cykelbloggar. Hon bor i en liten by strax utanför Huskvarna och cyklar både i skog och på landsväg. Hon tävlar gärna på MTB och älskar utmaningarna lika mycket som naturupplevelserna och brinner för att inspirera fler att upptäcka cykel.

Previous Article
  • Cykelblogg

Cykelrallarn 1/6

  • 20 maj, 2014
  • Elna
Läs inlägget
Next Article
  • Cykelblogg

Pangpangbenen!

  • 21 maj, 2014
  • Elna
Läs inlägget
You May Also Like
Gränna Monster Climb
Läs inlägget
  • Cykelblogg
  • MTB

Stravatips: Monsterbacke i Gränna

  • 11 april, 2021
  • Elna
Lovis lär sig cykla Frogbike 40
Läs inlägget
  • Cykelblogg
  • Föräldraliv
  • Lovis

Dagen då Lovis lärde sig cykla

  • 7 april, 2021
  • Elna
SJälvtext covid-19 Corona
Läs inlägget
  • Cykelblogg

I baksätet i april 2021

  • 6 april, 2021
  • Elna
Läs inlägget
  • Cykelblogg

Lååååångfredag

  • 2 april, 2021
  • Elna
Arbetsdag på GBOK MTB Arena
Läs inlägget
  • Cykelblogg

No dig, no ride: arbetsdag på GBOK

  • 12 april, 2021
  • Elna
Läs inlägget
  • Cykelblogg

April tio år senare

  • 1 april, 2021
  • Elna
Jobba med Elna Dahlstrand
Läs inlägget
  • Cykelblogg

Vårsprätt

  • 7 mars, 2021
  • Elna
Läs inlägget
  • Cykelblogg

En vecka till årets första MTB-guidning

  • 5 mars, 2021
  • Elna
5 comments
  1. Helena Enqvist skriver:
    20 maj, 2014 kl. 21:44

    Nu blev jag ännu mer sugen på dessa däck.,Rocket Ron är ok men tungrullade. Racing Ralph sitter på bak och fäster fint.
    Bra inlägg!

    Svara
    1. elna skriver:
      21 maj, 2014 kl. 08:46

      Det är verkligen en grym känsla med lättrullade däck. Tänker att jag kanske vill ha ngt annat i höst när det blir halkigt och mkt löv på backen, men det här ska jag köra på över sommaren!

      Svara
  2. bimmsbike skriver:
    24 maj, 2014 kl. 20:32

    Nu har jag också testat mina ThunderBurt , i både torrt och vått… Och är jättenöjd! Rullar lätt, även på blöt grusväg men bakhjulet svajade ut lite i en snabb kurva… Över blöta rötter hade jag inga problem alls! Kändes tryggare än Racing Ralph som jag har på de gamla hjulen! Ok, jag tog det kanske extra försiktigt eftersom jag inte alls visste hur Burt skulle uppträda på hala rötter… Men det känns bra så här långt!

    Svara
    1. elna skriver:
      30 maj, 2014 kl. 22:35

      Lovely! KÄnner igen det där med svajandet i en kurva – men man vande sig vid det och kom på hur man ska hantera det fort tycker jag!

      Svara
  3. Pingback: Däcksnack - inför test av Vittoria MTB-däck - Elna Dahlstrand

Kommentera gärna, då blir jag glad! Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Strava + Grännaberget = monsterklättring! Swipea så får du se mer. Segmentet Gränna monster climb är den snabbaste vägen från Gränna till @gbok.mtb.arena uppe på stadsberget. Från pittoreska Bergsgatan klättrar du en 640 meter lång backe med en medellutning på 13%. Är du inte nöjd fortsätter du en bit till och får hela Amalias mjölksyrakok 🍭 som slutar där flowtrailsen börjar. Lätt värt sin klättring! 141 10
”Jag kan cykla pedalcykel nu” 🤩 266 16
Vättern 💙 105 7
REKLAM för läger med mitt eget företag @cykellycka 🚵🏽‍♀️ 139 4
Det är en alldeles särskilt viktig och väldigt stor dag idag. Det är dagen då Lovis lärde sig att cykla. 😍 357 24
Den här alltså. Jag får fjärilar 🦋 i magen bara av att titta på den! 😍 138 3
Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks

Input your search keywords and press Enter.