Hej!
Jag har liksom inte pepprat ur mig nog med inlägg de senaste 24 timmarna så här kommer ett till – det viktigaste av alla.
[trumvirvel]Det är dags välja cykel för ny hoj behövs ju om här ska bli något åka av. I valet och kvalet återstår två galet fina pärlor att välja mellan och Sportson behöver veta på måndag för då kanske det finns en yttepyttepytteliten chans att den hinner komma hem tills Cykelvasan. Att välja mellan dessa är ju det coolaste problem som finns – men jag kan verkligen inte bestämma mig. Kan inte.
Fullgung så det går att fräsa på som bara den nedför eller hardtail så det blir superlätt och galet snabbt uppför? 8.6 kilo hardtail eller 9,9 kilo fullgung?
Finaste ni, kan ni hjälpa mig här och bara ösa på med era tankar kring vilken ni tror är bäst för mig? Att träna upp sina ben att orka dra lite, lite extra vikt uppför backarna kanske är en baggis? Jisses Amalia – det här är faktiskt inte ett litet beslut att ta.
Scott Scale RC. Passande pärla?
Scott Spark RC. Är det den som är passande pärla? (Kommer att ha singelklinga i 2015-modellen, tvådelad på bilden)
Edit: Har visst länkat upp Spark och Scale 900, det är 700 som gäller. Älskar 27,5!
14 comments
Oj vad svårt! Kilojakt är inte alltid det bästa, sen går det att lätta en lite tyngre hoj om man så vill.
Men jag själv skulle nog välja en hårdsvans, än så länge i allafall.
Supersnygga hojjar båda två!
Spark helt klart, 10.2kg är typ ingenting för en FS, min väger 12.5 med lätta däck. Du kommer våga mera med Spark och det kommer vara bekvämare och med den vikten så tycker inte jag den förstör ett långlopp.
Man blir automatiskt INTE en tant för att man kör FS 😉
Galet fina cyklar båda två, ett angenämnt problem att välja 🙂
Som i tidigare kommentar så går ju Sparken att lätta, om man tycker att den är tung. Sedan går det ju att fräsa riktigt fort nedför på en hardtail också och klättra med en FS.
Personligen föredrar jag nog lätt vikt och mindre saker som kan krångla ändå och kör hardtail ett tag till. Men jag tycker att det verkar vara en trend att fler går över till FS.
ta den du hade i fjol så spar du en slant!
Gick från HT till FS förra året och det var det bästa jag gjort. Nu beror det ju på vilket ens favoritunderlag är. Jag gillar när det är stökigt och klurigt att ta sig runt på stigarna. Nu får jag ner kraften på ett helt annat sätt. Stod och valde mellan Specialized och Scott Spark. Det blev en Spark då den har möjlighet att helt låsa upp bakdämparen. Den blir helt stel. Passade perfekt på Engelbrektsturen där det är mycket grusväg. Man vill ju kombinera så mycket som möjligt in till en cykel. Visst, det är något klio till men man vänjer sig rätt snabbt. Hade man råd skulle man ju köpa en av varje typ! 😉 🙂
Kom ihåg att FS alltid kräver mer underhåll vilket kräver kunskap o pengar o tid. Om man cyklar lite o har tur krävs mindre service men annars brukar jag räkna med en dämparservice per år a 100 euro och lite nya bussningar o lager etc.
Extra vikt skulle jag inte oroa mig för.
Jag skulle säga att det beror på terrängen också. Bara du vet hur terrängen ser ut där du bor men om du har snäll terräng klarar du dig säkert med ht.
Men vad hände med den gamla? Du borde väl få ny ram på garanti? Ärligt talat tror jag man/du inte märker någon större skillnad på den o ht-scotten.
Fullgung!! Inte bara för att det är (så grymt mycket) roligare nerför, delvis också för att jag tror det i långa loppet går snabbare för de som är icke-superelit att låta dämparen göra en del av småstöksjobbet istället för att slita ut benen vid parering av ojämnheter. Blir mindre ståcykling med FS, det tycker jag väger upp det man ev. tappar pga den extra vikten och svikten.
Båda har sina för- och nackdelar…själv kör jag både HT och FS i år och visst är min FS överlägen på tekniska stigar och som i mitt fall mycket av MTB träningen på jobbiga endurospår. Men nu är det ju inte LL så tekniskt svårt längre och innehåller en hel del snabba transportsträckor på grus- och skogsväg så mitt val hade nog blivit en HT för att jaga tider på LL.
Som redan nämnts så innebär också en FS mer service.
Om ett par månade är jag i samma sits som dig med val av typ/modell till nästa år…
Satsa på HT, så får du bättre teknikträning och blir en skickligare cyklist i längden!
Jag är nu inne på min tredje heldämpade och jag kommer ALDRIG att gå tillbaka till Ht, när jag har provat kompisarnas hardtail cyklar så har jag frågat dom om det är något fel på cykeln. Jämnför ex om du åker en “race motorcykel” du åker snabbt ett tag men under en längre sträcka hur känns du och kroppen då ? Heldämpade åtta dagar i veckan 😉
Heldämpat är kul om man vill lattja i skogen och vill ha sköna cykelturer, men en hardtail är snabbare om man tävlar och jagar tider. Så jag tror en HT skulle passa dig bättre 🙂