Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
Elna Dahlstrand Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
    • Kontakt
    • Jobba med mig
    • Kontakt
    • Cykellycka event & upplevelse
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks
0
  • Cykelblogg
  • MTB

Fullgung eller hardtail?

  • 7 augusti, 2016
  • 12 comments
  • 4K views
  • 3 minute read
  • Elna
Total
0
Shares
0
0
0

Det här med fullgung vs hardtail har vi ju pratat lite om tidigare, när jag har funderat över vad jag skulle köra på. De två senaste säsongerna har varit magiska eftersom jag fått sitta på världens mest underbara hojar från mina vänner på Sportson i Jönköping*. Förra året körde jag en Scott Scale RC 700, en lätt och superfin cykel med dämpning fram och vanlig stel ram där bak. I år har jag kört samma hoj fast model Spark – alltså med dämpning både fram och bak.

Båda hojarna har en lockout på styret med tre lägen så man kan välja om man vill ha dämpningen helt öppen, halvöppen eller låst och när man låser Sparken helt blir den förvånansvärt lik en hardtail, den känns sådär rapp, snabb och pigg som man kanske är lite orolig att en fulldämpad cykel inte ska kännas.

Jag kan vara på hur kasst humör som helst, varje gång jag går in i garaget och plockar ut min Spark blir jag fnissigt lycklig. Den är så himla, himla bra. Jag tyckte mycket om att köra hardtail men med fullgung kan jag cykla längre utan att få sådär trött-ont i ryggslutet, jag vågar köra fortare utför och tack vare gaffelns slaglängd (det vill säga hur långa gaffelbenen är, det som liksom är själva dämpningen) som är rejält tilltagen för att vara en XC-hoj blir jag modigare. vistabanan_kaxholmen_2016-17

Sparken väger ju något kilo mer än Scalen gjorde och så är det ju några delar till att pyssla om, men jag tycker att det är några futtiga nackdelar som verkligen vägts upp av fördelarna. Man får lite teknik “gratis” och man orkar längre eftersom kroppen inte behöver jobba lika mycket med småsaker på stigen. Det går att sitta ned lite mer om man vill det och det går att köra rakt över saker som man kanske körde runt med sin hardtail. En skön åkstil.

Det var lite omställning för mig att man kan köra på mer, i början fick jag många kommentarer i stil med “du måste sluta köra den där hojen som en hardtail”, men det tog någon månad sedan hade jag vant mig. Jag jobbar jättemycket med lockouten och favoritläget är halvöppen, då är det som att man får det bästa av två världar på något vis. Sedan kan jag ju erkänna att jag saknar min klättermaskin ibland när jag ska uppför något brant i stil med vår tävlingsbana men det går snabbt över – Scott Spark RC är en stigmumsarmaskin to die for!

Sommar

RC-hojarna från Scott är ju verkligen tävlingsmaskiner så det grämer mig att jag inte kunnat tävla så mycket i år när jag haft den här fina, fina hojen. Men å andra sidan – säsongen är inte över, det kommer massor av roliga tävlingar under hösten och då ska det bli ren och skär cykellycka att stå i startfållan med Sparken.

Nu släpps cykelmodellerna för 2017 och cykelhandlarna runt om i Sverige rear ut 2016 års hojar för att göra plats – det är guldläge att fynda och för många är det också läge att fundera över vad de ska åka på nästa år och kanske klurar just på det här med fullgung vs hardtail. Har du möjlighet att satsa på fullgung tycker jag du ska göra det, det är magiskt kul!

—

*Det här är inte ett sponsrat inlägg. Jag skriver det för att jag känner för det, och för att många av er har undrat över det där med fullgung vs hardtail. Jag skulle vilja skriva en mer detaljerad redogörelse men har inte haft tid så istället slängde jag iväg några snabba. 

81
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • Fulldämpad MTB
  • Fullgung
  • Hardtail
  • Heldämpat
  • MTB
  • Scott
  • Scott Scale
  • Scott Spark RC
  • Sportson Jönköping
  • Välja cykel
Elna

Elna Dahlstrand delar med sig av cykellycka, mjölksyra och äventyr på en av Sveriges största cykelbloggar. Hon bor i en liten by strax utanför Huskvarna och cyklar både i skog och på landsväg. Hon tävlar gärna på MTB och älskar utmaningarna lika mycket som naturupplevelserna och brinner för att inspirera fler att upptäcka cykel.

Previous Article
  • Cykelblogg

Sommarens alla promenader

  • 5 augusti, 2016
  • Elna
Läs inlägget
Next Article
Kaxholmen, bakom Vistbanan
  • Cykelblogg
  • Livet

Sensommar, ljuvliga sensommar

  • 7 augusti, 2016
  • Elna
Läs inlägget
You May Also Like
Cykelsystrar
Läs inlägget
  • Cykelblogg

Cykelsystrar

  • 15 april, 2021
  • Elna
Gränna Monster Climb
Läs inlägget
  • Cykelblogg
  • MTB

Stravatips: Monsterbacke i Gränna

  • 11 april, 2021
  • Elna
Lovis lär sig cykla Frogbike 40
Läs inlägget
  • Cykelblogg
  • Föräldraliv
  • Lovis

Dagen då Lovis lärde sig cykla

  • 7 april, 2021
  • Elna
SJälvtext covid-19 Corona
Läs inlägget
  • Cykelblogg

I baksätet i april 2021

  • 6 april, 2021
  • Elna
Läs inlägget
  • Cykelblogg

Lååååångfredag

  • 2 april, 2021
  • Elna
Arbetsdag på GBOK MTB Arena
Läs inlägget
  • Cykelblogg

No dig, no ride: arbetsdag på GBOK

  • 12 april, 2021
  • Elna
Läs inlägget
  • Cykelblogg

April tio år senare

  • 1 april, 2021
  • Elna
Jobba med Elna Dahlstrand
Läs inlägget
  • Cykelblogg

Vårsprätt

  • 7 mars, 2021
  • Elna
12 comments
  1. Maria Strahl skriver:
    7 augusti, 2016 kl. 13:17

    Tja det handlar om möjligheter. Konstaterade efter ett besök hos handlarn att det handlar om cirka 10 laxar plus för heldämpat i den prisklassen jag kollar. Jag måste bli lite skröpligare innan jag pungar ut med det 🙂

    Svara
    1. Elna skriver:
      7 augusti, 2016 kl. 16:56

      “om du har möjlighet” var en snäll omskrivning för “har du tio extra laxar och vill skämma bort dig själv”…
      Du kommer bli grym av att köra hardtail ett tag till, det är awesome för tekniken! 😀

      Svara
  2. Mats skriver:
    7 augusti, 2016 kl. 21:24

    Kör själv en klättermaskin dvs hardtail och är galet lycklig över detta men har en fråga vad gäller halvöppen lockout, det är om jag förstått det “halv” dämpning bak och hel fram?
    Jag må vara lite egen i min åsikt och detta ämne lika så, övervägde starkt att gå in på fullgung inför denna säsong men slutade med en ny klättermaskin som jag älskar.
    Dock inser jag att jag skulle behöva hjälpen av fullgung utför 🙂
    Kan man separera lockouten så de inte sitter ihop tro? Den spark jag tittat på hade en gemensam lockout. Jag skulle vilja behålla full dämpning fram och låsa helt bak så den blir som en hardtail men om jag förstått det hela så är de inte konstruerade så…

    Svara
    1. Elna skriver:
      7 augusti, 2016 kl. 21:33

      En bra hardtail är verkligen lycka, det är himla roligt att köra på!
      Allt går ju sägs det, men jag tänker att om man separerar dem så får man ytterligare ett reglage att hålla reda på. Kan hålla med om att låst bak och öppet fram vore fint i backarna. Hos mig är det inställt så det är halvt öppet både bak och fram i mellanläget 😀

      Svara
      1. Mats skriver:
        7 augusti, 2016 kl. 22:14

        Hmm, kanske går det att göra som inställning 🙂 Jag skulle kunna nöja mig med heldämpat och “hardtail” läget, kanske värt att undersöka inför nästa år.
        Tack för intressanta läsning och värdefulla åsikter, hoppas du repar dig efter skadan och är åter på startlinjen snart!

        Svara
  3. Mården skriver:
    7 augusti, 2016 kl. 22:29

    Nino kör väl med två reglage har jag för mig ?

    Svara
    1. Elna skriver:
      7 augusti, 2016 kl. 22:38

      Se där, allt går ju 🙂

      Svara
  4. Jon skriver:
    7 augusti, 2016 kl. 22:44

    Såååå träffande! Har harvat med en HT i några år och det är förvisso snabb i vissa avseenden men min nya 920 Spark är balsam för kroppen på långloppen. Verkligen distinkta och olika funktionella lägen på fjädringen. Man vet utan att känna efter vilket läge man använder. Redan efter premiärturen gav jag bort min ht till yngsta sonen.. kommer aldrig att cykla på den igen.

    Svara
    1. Elna skriver:
      7 augusti, 2016 kl. 23:30

      Gissar på glad son, lät som en win-win situation 😀

      Svara
  5. Kim skriver:
    8 augusti, 2016 kl. 07:36

    Man lär sig mycket av att köra Hard tail först. Men jag instämmer med alla du säger om FS. Även dropper post är något som är väldigt trevligt att ha. 🙂

    Svara
  6. Helena Enqvist skriver:
    15 augusti, 2016 kl. 16:11

    Jag är faktiskt kluven till fullgung. Jag älskar min hårdsvans, för rappheten, för att den är grym att klättra med och för att det är roligt att cykla på det sättet som jag gör. Men å andra sidan efter att ha provat en fulldämpad, (endurohoj visserligen) inser jag ju att det är bekvämare och lite enklare utför. Jag kan sitta med och säkert spara lite tid på stigar. För fjällcykling skulle den hoj som Hasse har vara alldeles perfekt. Just för att bli mindre trött och kunna gasa lite mer när det är stenigt. Men det blir också lite slätstruket att köra fullgung, lite småtrist när det känns som allt jämnas ut. Sedan var jag faktiskt lite lite snabbare utför på min cykel.
    För tävling, lopp och full fart på mina stigar, hårdsvans alla gånger. För att testa på enduro, leka i fjällen absolut. Och så går det inte att sticka under stol med att det är lite för dyrt att köpa fullgung i samma stuk som min hårdsvans.

    Svara
  7. Pingback: Att köpa MTB - en guide med tips & råd till dig som vill köpa en mountainbike

Kommentera gärna, då blir jag glad! Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Att leva är icke nog. Solsken, frihet och ett litet vattenfall måste man hava! 178 4
Min Ombergslängtan slog just till! 226 7
Baaam - vi är utsläppta ur karantänen! Covid-testen var negativa men såklart höll vi oss hemma tills symtomen var borta. Tio dagars familjekarantän gick över förväntan, vi har knappt ens småkivats! 225 1
Söndagsäventyret! #luftenärfri 109 2
Strava + Grännaberget = monsterklättring! Swipea så får du se mer. Segmentet Gränna monster climb är den snabbaste vägen från Gränna till @gbok.mtb.arena uppe på stadsberget. Från pittoreska Bergsgatan klättrar du en 640 meter lång backe med en medellutning på 13%. Är du inte nöjd fortsätter du en bit till och får hela Amalias mjölksyrakok 🍭 som slutar där flowtrailsen börjar. Lätt värt sin klättring! 166 10
”Jag kan cykla pedalcykel nu” 🤩 269 16
Elna Dahlstrand
  • Boka MTB-kurs/guidning
  • Cykellycka webbshop
  • Kontakt/PR
  • Cykelpodd
  • Tips & tricks

Input your search keywords and press Enter.