Det här med fullgung vs hardtail har vi ju pratat lite om tidigare, när jag har funderat över vad jag skulle köra på. De två senaste säsongerna har varit magiska eftersom jag fått sitta på världens mest underbara hojar från mina vänner på Sportson i Jönköping*. Förra året körde jag en Scott Scale RC 700, en lätt och superfin cykel med dämpning fram och vanlig stel ram där bak. I år har jag kört samma hoj fast model Spark – alltså med dämpning både fram och bak.
Båda hojarna har en lockout på styret med tre lägen så man kan välja om man vill ha dämpningen helt öppen, halvöppen eller låst och när man låser Sparken helt blir den förvånansvärt lik en hardtail, den känns sådär rapp, snabb och pigg som man kanske är lite orolig att en fulldämpad cykel inte ska kännas.
Jag kan vara på hur kasst humör som helst, varje gång jag går in i garaget och plockar ut min Spark blir jag fnissigt lycklig. Den är så himla, himla bra. Jag tyckte mycket om att köra hardtail men med fullgung kan jag cykla längre utan att få sådär trött-ont i ryggslutet, jag vågar köra fortare utför och tack vare gaffelns slaglängd (det vill säga hur långa gaffelbenen är, det som liksom är själva dämpningen) som är rejält tilltagen för att vara en XC-hoj blir jag modigare.
Sparken väger ju något kilo mer än Scalen gjorde och så är det ju några delar till att pyssla om, men jag tycker att det är några futtiga nackdelar som verkligen vägts upp av fördelarna. Man får lite teknik “gratis” och man orkar längre eftersom kroppen inte behöver jobba lika mycket med småsaker på stigen. Det går att sitta ned lite mer om man vill det och det går att köra rakt över saker som man kanske körde runt med sin hardtail. En skön åkstil.
Det var lite omställning för mig att man kan köra på mer, i början fick jag många kommentarer i stil med “du måste sluta köra den där hojen som en hardtail”, men det tog någon månad sedan hade jag vant mig. Jag jobbar jättemycket med lockouten och favoritläget är halvöppen, då är det som att man får det bästa av två världar på något vis. Sedan kan jag ju erkänna att jag saknar min klättermaskin ibland när jag ska uppför något brant i stil med vår tävlingsbana men det går snabbt över – Scott Spark RC är en stigmumsarmaskin to die for!
RC-hojarna från Scott är ju verkligen tävlingsmaskiner så det grämer mig att jag inte kunnat tävla så mycket i år när jag haft den här fina, fina hojen. Men å andra sidan – säsongen är inte över, det kommer massor av roliga tävlingar under hösten och då ska det bli ren och skär cykellycka att stå i startfållan med Sparken.
Nu släpps cykelmodellerna för 2017 och cykelhandlarna runt om i Sverige rear ut 2016 års hojar för att göra plats – det är guldläge att fynda och för många är det också läge att fundera över vad de ska åka på nästa år och kanske klurar just på det här med fullgung vs hardtail. Har du möjlighet att satsa på fullgung tycker jag du ska göra det, det är magiskt kul!
—
*Det här är inte ett sponsrat inlägg. Jag skriver det för att jag känner för det, och för att många av er har undrat över det där med fullgung vs hardtail. Jag skulle vilja skriva en mer detaljerad redogörelse men har inte haft tid så istället slängde jag iväg några snabba.
12 comments
Tja det handlar om möjligheter. Konstaterade efter ett besök hos handlarn att det handlar om cirka 10 laxar plus för heldämpat i den prisklassen jag kollar. Jag måste bli lite skröpligare innan jag pungar ut med det 🙂
“om du har möjlighet” var en snäll omskrivning för “har du tio extra laxar och vill skämma bort dig själv”…
Du kommer bli grym av att köra hardtail ett tag till, det är awesome för tekniken! 😀
Kör själv en klättermaskin dvs hardtail och är galet lycklig över detta men har en fråga vad gäller halvöppen lockout, det är om jag förstått det “halv” dämpning bak och hel fram?
Jag må vara lite egen i min åsikt och detta ämne lika så, övervägde starkt att gå in på fullgung inför denna säsong men slutade med en ny klättermaskin som jag älskar.
Dock inser jag att jag skulle behöva hjälpen av fullgung utför 🙂
Kan man separera lockouten så de inte sitter ihop tro? Den spark jag tittat på hade en gemensam lockout. Jag skulle vilja behålla full dämpning fram och låsa helt bak så den blir som en hardtail men om jag förstått det hela så är de inte konstruerade så…
En bra hardtail är verkligen lycka, det är himla roligt att köra på!
Allt går ju sägs det, men jag tänker att om man separerar dem så får man ytterligare ett reglage att hålla reda på. Kan hålla med om att låst bak och öppet fram vore fint i backarna. Hos mig är det inställt så det är halvt öppet både bak och fram i mellanläget 😀
Hmm, kanske går det att göra som inställning 🙂 Jag skulle kunna nöja mig med heldämpat och “hardtail” läget, kanske värt att undersöka inför nästa år.
Tack för intressanta läsning och värdefulla åsikter, hoppas du repar dig efter skadan och är åter på startlinjen snart!
Nino kör väl med två reglage har jag för mig ?
Se där, allt går ju 🙂
Såååå träffande! Har harvat med en HT i några år och det är förvisso snabb i vissa avseenden men min nya 920 Spark är balsam för kroppen på långloppen. Verkligen distinkta och olika funktionella lägen på fjädringen. Man vet utan att känna efter vilket läge man använder. Redan efter premiärturen gav jag bort min ht till yngsta sonen.. kommer aldrig att cykla på den igen.
Gissar på glad son, lät som en win-win situation 😀
Man lär sig mycket av att köra Hard tail först. Men jag instämmer med alla du säger om FS. Även dropper post är något som är väldigt trevligt att ha. 🙂
Jag är faktiskt kluven till fullgung. Jag älskar min hårdsvans, för rappheten, för att den är grym att klättra med och för att det är roligt att cykla på det sättet som jag gör. Men å andra sidan efter att ha provat en fulldämpad, (endurohoj visserligen) inser jag ju att det är bekvämare och lite enklare utför. Jag kan sitta med och säkert spara lite tid på stigar. För fjällcykling skulle den hoj som Hasse har vara alldeles perfekt. Just för att bli mindre trött och kunna gasa lite mer när det är stenigt. Men det blir också lite slätstruket att köra fullgung, lite småtrist när det känns som allt jämnas ut. Sedan var jag faktiskt lite lite snabbare utför på min cykel.
För tävling, lopp och full fart på mina stigar, hårdsvans alla gånger. För att testa på enduro, leka i fjällen absolut. Och så går det inte att sticka under stol med att det är lite för dyrt att köpa fullgung i samma stuk som min hårdsvans.