Vår bil gick ju sönder häromveckan. Halvvägs till Norrköping skar motorn på vår fina 940 anno 1995 och där stod jag i vägkanten på E4:an med cykel på taket och tårar i ögonen och besvikelse och ett lite lätt opraktiskt problem. Det löste sig och det slutade med fincykling jag inte räknat med från början, men det kostade en slant med bärgning och fix och trix, och jag missade att cykla med och föreläsa för norrköpingsvännerna.
Sedan dess har vi klurat och funderat – överens om att vi behöver en bil för våra äventyr, till tävlingar, träningsäventyr och utflykter. Men vad för bil? En ny eller en gammal, en mittemellan eller kanske en ny motor till 940:n? Hur mycket får den kosta, hur stor är värdeminskningen, vad är en bil värd och hur mycket har vi råd med? Och tycker vi likadant? Klurigt, klurigt, klurigt – men nu har vi nog bestämt oss.Vår gamla pärla. Gjorde illustrationen till en t-shirt som min käre Volvo-kille fick i present. Fast jag skulle ju såklart ritat cykelställen också, hur kunde jag missa?
2 comments
För egen del funderar vi på en skåpbil som nästa bil. Där man kan lasta cyklar inuti istället för att krångla med dem på utsidan (på taket eller bakpå). Helst ska det gå att ha låååångt mellan takräckena på taket oxå så även normallånga kajaker ligger tryggt och bra. Skidor och annat skoj och kanske till och med kortkorta lekkajaker kan man nog få in inuti. En annan fördel med att ha t.ex. cyklar inuti är att de inte syns (om man inte tvunget ska ha fönster i skåpdelen) om man vill parkera nånstans där man kan misstänka att några som inte kan skilja på mitt och ditt passerar.
Men så länge får dock den koreanska lilla kombin duga med klart rimliga driftslantar.
Vi har vänner som byggde sig en sådan bil – tog en skåpbil, byggde om hälften till husbil och specialbyggde resten till cykeltransportbagage. Så galet cool!
Det blev en V70 till oss, och vi räknar med att ha den lääänge, och jag tänker att den dan vi flyttar ut på landet (längt) blir det något mer.