För dig som inte har koll: jag har en ny MTB. Så bra att man skulle kunna vinna världscup på den. Det kan möjligtvis krävas att det sitter en yngre cyklist som tränar lite mer dedikerat än jag samt aldrig har ägnat sig åt att stoppa något i kroppen som inte ska vara där.
Men skit i det, man måste inte vara bäst för att ha kul på en grym hoj. Den är desstuom lite extra cool för den har en elektrisk, trådlös bakväxel direktmonterad på ramen – det är något alldeles sprillans nytt, tidigare har man behövt montera bakväxeln i något som kallas växelöra – en liten mojäng som har till uppgift att gå sönder istället för ramen när man växelvurpar.
För dig som har koll, kanske bättre koll än jag har: SRAM AXS T-type. Växlar svinbra även under belastning – det är bara att växla på, hela registret om man vill – den löser det. Och – kolla kedjan!
Förutom tuffa komponenter har den såklart en inbyggd bakdämpare – att dämparen sysns gör att hojen ser så himla grym ut. Men det var förra årets nyhet.
Idag fixade jag det sista jag ville greja med innan jag provkörde. Ehhhhhlleeerrrr, ska vara ärlig – jag fick hjälp att fixa det sista. Hade inget tålamod, ville bara ut och köra cykel. Mannen och tålamodet i mitt liv hjälpte till att foliera med skyddsfilm medans jag stansade däck och bytte paddel på växelreglaget. Sedan rättade han till lite saker jag stressat fram. MEN ÄSCH.
Och förresten kände jag mig helt mätt och färdig på glansiga, perfekta cykelbilder och skitade ned min nya pärla innan jag fotade.
Där är den. Den direktmonterade växeln. Och växeln som liksom är gjord för folk som misshandlar växlar som jag gör. Den här bara löser det, det är bara att trampa och köra och växla. Samtidigt.
Okej. Jag hade föredragit XTR-bromsar. Tokgillar SRAM men tycker det blir ett nyp i XTR-bromsar som jag saknar på deras egna bromsar. Fastän de är bra, det är de ju verkligen. Det är ju liksom kotym att man inte säger något dåligt om de cyklar man kör men jag törs säga att SRAMS Level är riktigt bra och inte lämnar något att klaga på förutom att de inte är lika gött nypiga som XTR.
Jag kallar det växelreglagesallad. Det funkar. Den stora knappen går till min Rock Shox Reverb steglöst höj- och sänkbara sadelstolpe, de två andra låser och låser upp bak- och framdämparna. Vi har tagit bort reglaget för vajern till defaultstolpen.
Sparkle!
Kolla kedjan! Tuff!
Gillar inte nya paddeln till växlarna, kör med den här äldre varianten istället. Och växlar liksom med tummen på toppen av reglaget. Här skulle jag gärna vilja produktutveckla lite, tycker alltid jag har för små händer.
Samurajsvärd i styret. Därinne sitter ett lagningskit för tubeless-stansade däck. Har äntligen skaffat mig sådant!
Gillar skarpt att hjälmen matchar lacken. Om du funderat över lila hjälm så är det här anledningen till att jag valde det i år. Toksnyggt.
Det här blir kul. Svinkul. Idag körde vi lite grusvägsrally och några enkla stigar hemomkring – i veckan ska jag se om jag inte kan köra lite testvarv. Ska växla som en vettvilling!