En grej som är väldigt bra att kunna fixa själv är byte av bromsbelägg. Lär dig hur man gör och hur du ser om det är dags att byta, och ha alltid en extra uppsättning i verktygslådan. Rätt som det är har du varit ute på ett superlerigt pass och nött ner dem mer än du räknat med.
Lär dig ta bort dina gamla belägg och sätta in nya – och var riktigt noga med att inte råka trycka på bromshandtaget så att kolvarna kläms ihop när hjulet inte sitter på plats – då finns det ingen skiva som tar emot och kolvarna fastnar gärna. Det kan vara så att du måste trycka isär kolvarna försiktigt med en mejsel eller annat verktyg ifall dina gamla belägg var extremt slitna. Lär dig, det är enkelt – och guld att kunna när det behövs.
För oss som bor i fantastiska Jönköpingskrokarna finns det möjlighet att gå kurser i grundläggande cykelvård hos Cykelköket och jag råkade se att de har byte av bromsbelägg på gång. Passa på för sjutton gubbars, eventet hittar du här!
Slitet belägg och oanvänt belägg.
Broms utan belägg. Får du inte in dina belägg kanske du får trycka isär kolvarna med ett verktyg. Försiktigt!
Nya belägg i metallhållaren som gör att de fjädrar isär igen när man bromsat. Peta in i bromsoket och sätt fast sprinten.
Mina shimanobromsar med sprillans nya belägg. Ser du sprinten? Det är den som håller ihop broms och bromsbelägg, och beläggen ligger oftast i en tunn metallfjädermojäng – du stoppar in beläggen i den och sedan petar du belägg och fjädrande hållare på plats och fixerar med sprinten. Lätt som en plätt när någon visat och man fått prova själv en gång. Och ja – jag hade kunnat spänna upp hojen i mekstället men det gick minst lika bra att vända den uppochned.