Vet ni, jag hämtade ett paket hos mina vänner på Sportson i Jönköping idag. Från GripGrab, de har kittat upp mig med nya krabbvantar och skoskydd – så nu får det ju hemskt gärna bli kallt och snö och hejkomochhjälpväder så jag kan köra med alla mina magiska vinterpryls från GripGrab och Craft. NU!
Men – hursomhelst, min hoj har inte kommit ännu, men jag fick äntligen spana in hur den nya geometrin för Spark-hojarna 2017 ser ut på riktigt. Och lyllos mig, för de plockade förstås fram en hoj som jag fick ta ut och fota. Jag kunde inte hålla mig – jag var tvungen att kolla in en av Scotts tjejspecifika åk, Spark Contessa 730, för det här med tjejspecifika grejer har jag lite fördomar om. (Alltså observera följande nu, det här är inte ett samarbete – det här är Elna som knallar in hos sin cykelhandlare för att hämta en grej och spontant får för sig att hon vill blogga om en hoj, rakt uppochned, bara för att jag kan och vill).
Innan vi börjar kolla på den här hojen tänkte jag dela med mig av mina fördomar kring tjejspecifika grejer: de är blommiga, rätt dåliga, klumpiga och man får inte mycket för pengarna. Men mest är tjejspecifika saker en orgie i blomtricket – man sätter en rosa fnurra och några kronblad på en kass sak och tadaaaaaaaaaa så har man en tjejgrej.
Vet ni. [trumvirvel] Jag tror minsann att jag har fel ibland.
Jag började med att spana på hur det ser ut med den nya dämpningen. Den sitter ju liksom mot basen av ramen nu, istället för under överröret som tidigare. Supersnyggt – det får designen att bli lite mer hardtailish, stor tumme upp.
Vidare kikade jag efter blommor och krusiduller. Nope. Inte en enda blomma eller krusidull. Inte ens något rosa.* Nada! Tvärtom, Contessan är vit, turkos och svart med guldiga detaljer. Snygga detaljer, massa små streck liksom. Gillar verkligen att Scott inte har tagit till blomtricket utan bara gjort en riktigt snygg cykel. Mer tumme upp.
Förstås var jag tvungen att lyfta lite på Contessan också. Den var inte alls sådär onödigt tung som jag hade föreställt mig att den skulle vara. När det gäller kompontenterna sitter stämmer det inte heller med mina fördomar, det sitter Shimano och Syncrosprylar på och det är bra grejer. Den har två klingor fram och det kan jag ju erkänna att det händer att man saknar när man är trött i benen på sin RC, en lillklinga att lägga ned kedjan på är inte att förakta. (Jaaa, jag föredrar singelklinga. Men ändå, en blir trött i benen ibland, eller hur?)
Det som gör den här hojen tjejspecifik är inga blommor och krusiduller utan snarare geometrin. Lite annorlunda geometri, en sadel som passar damer bättre, ett aningens mindre brett styre och så sitter det redan en kort styrstam på. Det är ju ofta det första man byter när man skaffar en hoj – styrstammen är ju alltid för lång och sadeln är alltid för skavig.
Jag tycker att Scott Spark Contessa 730 är en fin hoj om man inte har oceaner av pengar att lägga på en cykel men ändå vill köpa en sprillans ny med fullgung. Utan att ha provat eller nördat in mig massor i kompontenter och roterande vikt är jag säker på att det här är en hoj som man kan ha mycket kul med och det var just det jag hoppades när jag bad att få fota den – att jag skulle få spana in en hoj i lite billigare segment än mina magiska mtb-hojar och få visa er att man kan ha kul och få en fin hoj även om man inte vill lägga fyrtiotusenmiljarder på att köpa cykel. Och fördomar om tjejspecifika prylar kan man ju ha – men de stämmer då rakt inte här.
Förresten. Det kan finnas tjejer som vill ha blommor på sina grejer och den här cykeln kan lika gärna passa en kille. Inget är hugget i sten på något vis, precis som alltid.
*Det som är rosa på bilderna är ett lightroomfilter jag tyckte blev stylish. Och gänget på Sportson i Jönköping har gjort sig väl förtjänta av den här typen av förtjänad PR, de tar alltid så jäkla bra hand om mig.
11 comments
Tyckte det var ett coolt filter och ännu coolare cykel! Kan mycket väl hålla med dig i dina “fördomar” om saker till tjejer, och då tycker jag det är så i de flesta kategorier kolla på skohyllan i träningsbutiken för att bara nämna ett ställe. Den här var riktigt snygg!
Ah, måste kolla lite i skohyllan i näst jag är i närheten av en sådan för att se hur det se ut. Håller med dig, den är riktigt snygg 🙂
Kommer du köra Contessa 2017? Har oxå lite smått fördomar mot tjejcyklar men de kanske gäller de billigaste cyklarna, där man betalar för blommor o färg, inte komponenter:) (Kanske inte alls är så, min uppfattning bara:)
Nej, jag ska köra en Scott Spark RC World Cup 😀
Den här Contessan är Sparks budgetvariant av tjejspecifikt fullgung – så man måste ge dem en guldstjärna för att de jobbat sig bort från tjejtricket!
Önskar att alla roliga färger från de “tjejspecifika” cyklarna även skulle finnas på de “vanliga” modellerna. Gäller även cykelkläder.
Vi killar behöver också lite snygga färger och blommor ibland ??
Åh. Jamen förstås, alla behöver blommor ibland! 🙂
http://casp.cc/collections/navy-floral/products/navy-floral-cycling-jersey-1 😉
Det är toppenbra att det finns cyklar som är damspecifika där det inte handlar om att ta en lågbudgethoj och måla rosa. Giant, Scott och Specialized är lite av föregångare här. Giant har ju till och med gått så långt att deras dammodeller har ett eget märke, Liv. Och den mtb i Giants sortiment som sålde bäst 2015 var faktiskt Livs Lust, deras XC-cykel. Damspecifik utrustning kan nog locka fler tjejer till att börja cykla. Men jag är samtidigt lite kluven. Uppdelningen i dam och herr kan bli olycklig ibland. Sadeln är jag helt med på, där finns klara anatomiska skillnader mellan män och kvinnor. Men ramgeometri är svårare. När min fru köpte sin första fullgung i somras så provade hon både dam och herr-varianten av den cykel hon var intresserad av. Och geometrin på herrcykeln passade henne bättre än dammodellen. Nu har hon inga problem med det, men jag kan tänka mej att det kan vara känsligt för vissa. Jag kom aldrig ens på tanken att prova en dammodell när jag köpte cykel, kanske hade en dammodell passat mej bättre. Inget stort problem kanske men man borde kanske prata om olika ramgeometrier istället för könsuppdelade modeller. Typ, den har ramen passar dej med kortare ben och lång överkropp och den här passar bättre för dej som är långa ben och kort överkropp. I förhållande till kroppslängd. Fast det ställer ju höga krav på återförsäljarna, det är ju enklare att hänvisa kunder till könsspecifika modeller. Men som sagt, damspecifik utrustning får nog många tjejer att ta steget och börja cykla. det känns nog lite mindre mansdominerat när det finns damspecifik utrustning som är lika bra som motsvarande herrutrustning.
Det blev visst både osammanhängande och svamligt. Hoppas att det blev begripligt.
Absolut inte svamligt, jag är helt med på hur du tänker och håller med i ditt resonemang, det är liksom dubbelt vad man tycker – både bra och dåligt och just som du säger – det handlar inte egentligen om kvinno- eller manskropp utan att alla är unika när det gäller längd och proportioner 😀
Man kan nog sammanfatta min åsikt om just riktiga damspecifika cyklar med att det är bra att dom finns men lite synd att dom behövs.