För ett tag sedan instagrammade jag en bild på Jimmy när han lastat vårt cykelställ med finhojar på semestern och då var en av mina följare snabb på att påpeka att man inte ska lämna sin hoj oövervakad ens i ett låst ställ.
En viktig poäng – vi är extremt noga med att aldrig någonsin göra det lätt för någon att ta våra cyklar. Kan du inte skriva om det, undrade min följare då – och sedan dess har jag tänkt på det flera gånger – för jag tycker oftare och oftare att jag hör att cyklister blivit av med sina fina hojar som stått i cykelställ på bilen och nu är det högaktuellt eftersom polisen går ut och varnar cyklister som är och kör Cykelvasan att ta in sina cyklar i stugorna istället för att lämna dem obevakade.
Vi tänker såhär: vi har flera olika typer av cykelställ och de är grymma på att just transportera cyklar. Vi har ett par olika ställ på taket och vi har ett ställ till dragkroken, samtliga från Thule för att vi tycker att det är bra grejer som funkar och fyller sin funktion, att transportera fina hojar säkert, superduperdunderbra. Men – vi förvarar inte cyklarna i transportställen om vi inte har koll på dem.
Vi låser alltid cykelställen – men även när vi låst dem vi lämnar inte cyklarna på taket eller dragkroken utan tillsyn. Aldrig – inte en chans. När vi är ute och åker och behöver göra stopp för att käka blir det stopp där vi kan parkera bilen så att vi ser våra cyklar – oftast en hamburgerrestaurang och det kanske är lite trist, men det är ännu tristare att bli av med sin kolfiberpärla. När vi går in och käkar är vi dessutom extra supernoga och låser hojarna inte bara med låset i cykelstället utan med ett vajerlås.
När vi är framme vid destinationen lämnar vi inte heller hojarna i ställen. Sover vi borta ska cyklarna ställas in under natten – i stuga, på hotellrum eller hos vänner där vi bor. Det går tokfort för tjuvar att lirka upp låsen och plocka av hojarna från ställen och vi har liksom varken lust att lägga pengar på självrisker, rodda med försäkringsbolag och vänta på nya cyklar – det är lätt värt krånglet att hålla cykeln under uppsyn i stället.
Hemma är vi lika noggranna. När vi bodde i lägenhet hade vi våra finaste cyklar inomhus, inte i cykelrum – och nu när vi bor i hus har vi dem låsta i ett låst och larmat utrymme och dessutom jobbar vi med grannsamverkan i byn och är vi borta längre perioder brukar någon bo hos oss eftersom vi har husdjur – det blir cykelvakt på köpet.
Jag har gått från att vara ganska slarvig till att vara superpetig. Ni vet vad jag cyklar på – den är alldeles för dyr för att göra det enkelt för en tjuv och dessutom finns det ju liksom ingen skämskudde som är tillräckligt stor för att ringa upp Sportson och säga att min cykel blivit stulen för att jag lämnade den på taket på bilen.
Jag tror också det är lätt att invagga sig själv i falsk säkerhet, att tänka att det är lugnt om man är på en plats med mycket cyklister – men läser allt oftare att det försvunnit fina hojar på just dehär ställena där man tänker att ingen ska stjäla en cykel. Fel. Det är ju just här de försvinner. Utanför stugan vid en populär bikepark, i samband med cykeltävlingar och på klubbens läger (jupp, det har hänt – vi hade läger i Danmark och en tjuv klampade in och tog en cykel).
Slut på långt moralkakeinlägg, men jag undrar ändå: hur gör du? Lämnar du din pärla i cykelställen eller är du lika nojig som vi och sover helst med cykeln under huvudkudden? Eller kanske något mittemellan?
15 comments
Jag och min man är exakt som er! Skulle aldrig falla mig in att lämna cykel låst i ett cykelställ över natten, aldrig! Det tar inte många minuter extra att säkra att cyklarna är inne i tex en stuga på semestern. Vi är just nu i Isaberg med familjen och sover med cyklarna i stugan, låsta ihop med 2 vajerlås 🙂
Glad att höra att ni är lika petiga – tror det är värt krånglet i slutändan. Bra att ni tar in hojarna på Isaberg, där vet jag att många haft otur och blivit av med sina cyklar, så himla tråkigt!
Vi reser med husvagn, så vi kan inte ta in cyklarna över natten. Vi säkrar upp med ett MC lås. En kraftig kedja som är godkänd hos försäkringsbolaget. Ringde och kollade med dem. Drar kedjan runt takräcket(som är låst) eller runt ramen på husvagnen. Tanken är att det ska bli för tungt och bökigt för tjuven. Att skydda sig helt går ju inte, men då får man försöka göra det så jobbigt som möjligt och hoppas det hjälper.
Superbra med MC-lås om man inte kan ta in dem, det där med att göra det så jobbigt som möjligt är en bra grej! Kanske skulle skaffa ett sådant för att kunna göra något kortare turiststopp när man är ute och åker, om det är ett som försäkringsbolaget okejat är det ju topp!
Det svåra tycker jag är när man vill göra turiststopp på vägen och bara vara borta någon timme. Vi har då chansat och lämnat hojarna på stället men ihoplåsta i varandra med godkänt lås, tänkte komplettera med ett lås runt cykelhållaren också nästa gång. Jag åker sällan på ren cykelsemester så det får vara värt den risken, men vet vi att det blir lite cykling i förhållande till annat har vi tyvärr istället valt att lämna cyklarna hemma.
Ja, håller med – jag tycker det är supertrist att inte kunna göra turiststopp på vägen!!!
Vi tar alltid in cyklarna eller håller uppsikt, hög igenkänningsfaktor på att det ofta blir mat på ett hamburgerställe. Mannens krav när vi byggde garage var att det skulle vara så långt så bilen kan stå där inne med cykelstället (har samma modell som ni har) på dragkroken så han kan lasta kvällen innan ?
Våra respektive spelar i samma garageliga, så gör han också 🙂
Alltid cyklarna med in i stugan ??
Grymt!!! 😀
Hemma står cyklarna i vardagsrummet, lite trångt med 3 cyklar ?. Måste jag in i en affär när jag cyklar på hemmaplan, så följer cykeln med in i affären. Inte så populärt, men skiter jag i ? På resande fot så låser jag takstället och håller uppsikt vid matstopp och lämnar aldrig cykeln istället under natten.
Hehe, vi hade fyra hojar i vardagsrummet, två MTB och två racer – lätt värt eftersom hemförsäkringen inte gäller i förråd. Bra att du är noga med hojarna på resande fot!
Det bästa är ju om man inte behöver lämna cyklarna på taket på bilen alls. Men tyvärr ser verkligheten inte ut så alla gånger. Vår förra bil var en stor familjebuss med plant golv i hela bilen. När ungarna flyttat hemifrån hade vi plötsligt en rullande jättekontainer där vi kunde ta ut alla fem säten där bak och ställa in cyklarna i bilen. Plus få med hur mycket packning som helst. Vi vandrade några dagar i fjällen föra året innan Fjällturen och hade då cyklarna med oss. Bilen med cyklar stod på en parkering vid den fjällstation i Norge som vi utgick ifrån och vi la ett lakan över cyklarna för att inte skylta med att dom stod där i bilen. Det kändes tryggt och bra.
I år har vi bytt till en mindre bil och får ha cyklarna på taket. Ställ till dragkroken gick bort eftersom cyklarna blir så smutsiga. Vi valde ett Thule-ställ där man tar bort framhjulet på cykeln och fäster gaffeln i stället med thru-axeln. Det funkar toppen. Framhjulen har vi i en hjulväska i bagageutrymmet på bilen. Thules lås är mest symboliska och lätta att bryta upp och låser dessutom inte fast cykeln i stället. Så vi kompletterade med ett mjuk-hårt lås från Trelock. https://www.bikester.se/trelock-pk-515-cykellas-panzerkabelschloss-svart-302629.html . Trelock PK515 har en mjuk vajer som inte blir spröd när man kyler ner den med kylspray. Den har hårda stålkotor utanpå vajern som inte går att klippa med bultsax. Själva låset är betydligt svårare att dyrka upp än Thules lås och takräckslåsen. Även själva låset ska vara konstruerat så att det inte är enkelt att få upp med hjälp av kylspray. Det är ganska enkelt att få upp låset med en vinkelslip, men tjuvar som har med sig vinkelslip är så avancerade att det nog inte går att skydda sig mot dom alls. Dessa lås drar vi genom ramen och runt cykelstället. Dom kan sitta på när man kör. Takräcket är låst med enkla lås på railsen på taket, cykelstället är låst på takräcket med enkla Thulelås och cyklarna är låst med Trelock-låset. Vill man sno cyklarna så är det nog enklast att klippa sönder själva stället och trä ut låset den vägen. Men då står man där med cyklar utan framhjul och med ett ganska kraftigt lås runt ramen. Och förhoppningen är att det är så besvärligt att man slipper impulstjuvar som ser tillfället att komma över en cykeln enkelt.
Vanliga vajerlås klipper man ganska enkelt med en lite kraftigare tång. Många bygellås får man upp genom att kyla ner som med kylspray så att stålet blir sprött och sedan slå på låset med en slägghammare.
Vi åker ju oftast husbil när vi har cyklarna med oss, och 4 personer och 4-6 cyklar inne i husbilen kan nog förstöra vilken semester som helst ? Men vi låser fast och ihop och hänger över regnskyddet för att inte skylta med cyklarna. Säker känner man sig ju inte, men det är bästa tillgängliga lösningen.
Hemma har vi dem inlåsta i vår cykelbutik, eller inne i lägenheten om den ska användas.
Blir så trött på att folk inte bara kan låta bli varandras grejjer 🙁
Alltså ska man på en vanlig semester utan cykel evenemang och liknande så är det lite äldre cyklar som följer med för att man lugnt ska kunna lämna dem på cykelställ och utanför campingstuga. Jag känner att det inte är värt att släpa med dyrare cykel då pga stöldrisk.