Tre knep som gör dig snabbare på långloppen

Ränneslättsturen 2018

Visst vill du väl bli snabbare mellan start och mål på långlopp på MTB?

Jamen jag tänkte väl att du ville det och vet du vad, det vill jag med. Förutom allt som har med träningslära och uppbyggnad och intervaller och allt det där att göra har jag tre bra knep. De är baserade på data jag samlat in under många år som halvsnabb långloppa mitt i smeten och jag lovar att du blir lite snabbare om du löser dem.

  • Finslipa stigtekniken.
  • Lär dig ligga på rulle.
  • Bli en jävel på att köra långsamt.

Scrolla ned så berättar jag mer, men först – armbågarna utåt:

Ränneslättsturen 2018

Ett: Finslipa stigtekniken och häng av, plocka placeringar eller vila

Är du snabb på stig, riktigt teknisk stig, då jäklar finns det positioner att plocka. Även om många långlopp till stor del går på snällt underlag är det riktigt fint att kunna köra bra på stig. Hamnar du långt fram på stigen kan du hänga av en och annan rackare, är du en jäkel på att köra om kan du plocka placeringar och skulle du hamna bakom ett led mindre snabba stigåkare utan att komma förbi kan du chillidilla och återhämta dig en stund. Bra teknik medför även positiva fördelar som färre genomslagspunkteringar och onödiga vurpor.

Två: Lär dig ligga på rulle och häng med på grusvägarna

Att lära sig ligga på rulle är kung. Du vet som landsvägscyklisterna gör, att ligga precis bakom framförvarande cykel för att spara energi – då kan du gå med i en klunga när det dundras iväg på snabbsträckor, få hjälp och hjälpa och kanske jobba tillsammans med någon som kör i samma tempo. Hepp, hepp – grundkursen här är att man måste träna i oskarpt läge och hjälpa till att kommunicera bakåt vad som händer framåt. Säkerheten är viktig. Att ligga på rulle är ett grymt tips om du vill hänga med när det ska mätas pangpang ben och ökas fart på grusvägar och transportsträckor.

Tre: Bli en jävel på att köra långsamt. For real.

Alltså, sådär långsamt så du nästan trillar men ändå inte, precis styrfart. Varför då? Jo, när det blir trafikstockning på stig och i uppförsbackar och alla som glömde finslipa tekniken plötsligt stannar och måste hoppa av cykeln – då kan du snajdigt balansera dig igenom det hela utan att hoppa av. En av mina specialiteter som sparar en hel del energi faktiskt. Dessutom får man en skön släng av hybris och självförtroende av att slippa hoppa av hojen och gå när alla andra gör det.

Har du några smarta tips på hur man blir bättre och snabbare på långlopp? Släpp loss dem i kommentarsfältet!

40
  1. den sista var extra bra! ska jag träna på i vår 🙂 Längtar så ut i skogen nu. men min man är en finväderscyklare så vi har inte kommit ut än 😉

  2. Snyggt Elna! Som “gammal långloppsräv” så är det många rätt! Känner igen mig i att köra bra i skogen. En inflik där är att känna till banan bra så när man har legat på rulle på de lättåkta partierna vet när det är dags att gå fram inför de tekniska partierna så att man då ligger först när skogen börja.

    Säger det inte ofta men tack för en bra blogg!

Kommentera gärna, då blir jag glad!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Du gillar säkert också