Just nu är det väldigt mycket snack om personligt varumärke i mina flöden. Jag följer en del influencer-coacher och varumärkesfolk och det är just det personliga varumärket som gäller just nu. Och det där har jag funderat en hel del kring – fokuset ligger nämligen på att bygga personligt varumärke digitalt. Liksom influencer-samarbeten alltid fokuserar på att mäta det som är digitalt. Förstås – det är ju svårt att mäta det jag ska fundera lite kring nu.
Att köpa ett samarbete hos mig innebär mer än en placering i digitala kanaler. Jag träffar mycket människor i olika cykelsammanhang – och då är prylarna, kunskapen och de goda råden alltid med. Produktplaceringen fortsätter från den digitala världen och vidare in i det som är min vardag – oavsett om du möter mig som MTB-instruktör, föreläsare, digital kommunikationstrateg och skribent eller på en träning eller tävling.
Jag vet att jag är lite olika beroende på sammanhang. Jag tar tillexempel bara plats i en stor grupp om jag tilldelats en uppgift (att leda, guida eller föreläsa och så). Är det en grupp över fem personer blir jag oftast den som observerar och håller mig i bakgrunden, och jag är faktiskt lite blyg emellanåt. Men jag har alltid kunder, samarbetspartners och personligt varumärke med mig och försöker vara trevlig även om jag är trött eller om det känns motigt. Jag lyckas inte alltid vara på topp förstås – jag har dåliga dagar, trötta dagar och dagar då allt är ett kämp. Det har alla.
Det jag vill snacka om är att det personliga varumärket måste hålla off-line också. Det går inte att tro att det slutar när du pausar instagram-appen.
Första gången jag reflekterade över det här var för femton-ish år sedan när bloggare var de stora stjärnorna och jag bokade en av de, på den tiden, coolaste bloggkvinnorna i branschen till en föreläsning på Linköpings universitet. Jag arbetade på en avdelning på LiU som skulle inspirera och främja företagande bland studenter och hon verkade klockren för eventet vi arrangerade. Trendig, cool och inte rädd för att tycka.
Jag tog emot henne på tågstationen i Norrköping för vidare transport till campus och det tog inte lång tid förrän jag tappat allt förtroende för henne. Att hon tyckte jag var en töntig småstadstjej framgick snabbt och tydligt. Snacket var drygt och lite småelakt och klumpen i min mage växte. Hon levererade därtill en oerhört rörig föreläsning och när jag lämnade av henne på tågstationen en arbetsdag senare var det med en lättnadens suck. Jag slutade läsa hennes blogg efter det. Har inte heller klickat följ i hennes andra kanaler eller köpt någon av hennes böcker eller produkter. Däremot har jag ju berättat för en hel del om hur det var att hänga med henne en dag. Huvaligen.
För ett par dagar sedan pratade jag med en kompis om det här. Vi har båda jobbat med att anlita influencers och jag har ju förmånen att få arbetat på båda sidor. Vi hade flera exempel var på människor som inte vårdar sitt varumärke utanför de digitala kanalerna. Som ler och är supertrevliga när kamerorna rullar men som är helt omöjligt tråkiga i attityden när dokumentationen är klar.
Och förstås – exempel på personer som är exakt som man förväntar sig att de ska vara. Nassim tillexempel – han var makalöst bra att jobba med, det där härliga skrattet bubblade från första sekund och även när vi var trötta efter långa inspelningsdagar fanns det en genuint trevlig och glad person där.
Att du kan få prova min cykel, att jag har ett par extra handskar i bakfickan att låna ut till mina kunder en kylig höstdag, att du får kika på min cykeldator, testa min jacka, fråga vilka skor jag rekommenderar eller att du får tips på fina stigar när du stöter på mig på hojen – det är väldigt svårt att mäta. Men jag vet att det är saker som varit viktiga i många köpbeslut.
Jag skulle gärna vilja se att det som händer utanför digitala kanaler blir en viktig parameter för val av influencer. Det finns så mycket utanför digitala kanaler som skapar mervärde till en produktplacering, ett destinationssamarbete eller ett ambassadörsskap. Hur den influerare företag väljer att samarbeta med uppför sig påverkar ju i allra högsta grad de varumärken hen ska arbeta med.