Det slog mig just att eftersom den där härliga våren närmar sig fortare än fortast är det dags att se till att fixa finliret med årets nya hojar. Särskilt landsvägscykeln behöver lite grundläggande kärlek. Det kommer att gå på ett litet kick så är det dags att plocka ut smalhjulingen för årets första landsvägsrundor, och då måste det ju vara fixat och klart så att det bara är att pumpa upp däcken och åka. Flera har frågat mig om jag inte kan skriva om vad man ska tänka på när man har skaffat en ny cykel – så jag gör en lista med några grejer som kan vara bra att ha med sig i tankarna!
Här är några saker som är bra att tänka på när du köpt en sprillans ny cykel:
- Växlar ska ställas in. Det gör såklart din cykelhandlare åt dig, men beställer du online kan de behöva ses över.
- Nya cyklar kommer utan pedaler, och oftast säljs även begagnade hojar utan pedaler. Du får köpa till helt enkelt. Sätter du dit dem själv: tänk på att den ena är högergängad och den andra vänstergängad!
- Köp SPD-pedaler & cykelskor direkt. Alltså sådana pedaler man med hjälp av ett clips under fötterna klickar fast sig i pedalerna, superläskigt till en början, men du vänjer dig snabbt, jag lovar. Och du får ut så mycket mer av din cykling om fötterna sitter fast i pedalen.
- Skaffa en sadel som passar dig och ett par byxor med padding. Du hittar mitt inlägg om nakencykling, sadlar, byxor och krämer här.
- Ställ in en bra sittställning. Din cykelhandlare kan säkerligen hjälpa dig med både enklare och mer specifika bikefits som gör cyklingen mer bekväm och mer effektiv. Och rolig. Ofta behöver man byta styrstam, fixa små inlägg vid bromsarna på en lvg-cykel så att kortare fingrar räcker runt bromshandtagen ordentligt.
- Svårt att hitta växlarna på din nya racer? Kika lite närmre på bromshandtagen – du rör dem i sidled för att växla. Framväxel på ena sidan och bakväxel på andra.
- Du behöver skaffa lite rengöringssaker och en olja att smörja kedja och andra rörliga delar med. Jag älskar Muc Off-produkterna som jag köper hos grabbarna på min local bike shop, men använder även en hel del WD40 som både smörjer och gör rent.
- En mountainbike behöver i regel göras rent efter varje pass för att allt ska hålla sig fint och det är vett och etikett att ha en ren cykel. Och även om du bara behöver spola av lite damm efter en runda måste du torka av och smörja kedjan efteråt, så det inte bildas ytrost. Skölj av under slangen, spruta lite mucoff på en tandborste och borsta rent kedja och trissor (skitigast först – men spraya aldrig direkt på – medel kan tränga in i lager och förstöra dem), tvätta sedan resten av cykeln med ljummet vatten, svamp och bil- eller cykelschampo.
- En landsvägscykel behöver inte lika mycket minitiuöst tvättpedanteri – men din kedja får inte bli svart och kleggig eller knastrigt full av vägdamm, spola av och ge den kärlek. Och även om du inte tvättade den efter senaste rundan är det på sin plats med lite fräsch olja innan du plockar ut den igen.
- Tvätta ALDRIG din cykel med högtryckstvätt. Fint damm och grus kryper in i lager och på ställen man inte vill ha det på. Finns det bara högtryckstvätt – stå såpass långt ifrån din cykel att vattnet inte har supersprutt när det kommer fram.
- En cykelpump med en tryckmätare är en riktigt bra investering. Pumpa dina racerdäck med en sisådär sju kilo och dina mtb-däck mellan 1,5-2 kilo, beroende på underlag och din vikt och körstil, det är lite individuellt – men viktigt att du inte har så mycket luft att du studsar runt på rötterna. Tänk att det ska kännas lite som att du flyter fram på stigen utan att det dunsar till i fälgen när du kör över en rot, kant eller sten.
- Man behöver ofta efterjustera växlar och bromsar eftersom sprillans nya vajrar lever sitt eget liv och kan bli något längre efter ett par rundor. Här gör mycket små differenser stor skillnad.
- Har du inte ett fixa-punka-eller-annan-panik-kit; skaffa! Du ska alltid, alltid, alltid ha slang, pump/kolsyrepatron, verktyg och däckavtagare ut. Annars får du garanterat punka, jag lovar!
- Cykelhjälm är obligatoriskt. Alltid. Punkt.
- Glasögon är grymt. Skyddar dig från att få grejer i stil med grus, sten och damm i ögonen, och gör att du slipper tårar från fartvinden.
- En cykeltröja med fickor därbak är guld värt och ett par handskar är både skönt på långa turer och skyddar fingrarna om du ramlar. Oftast har man korta på landsväg och långa i skog, fast många föredrar kortfingrat även i skogen.
- Vill du undvika spydiga kommentarer från stilpolisen? Ta bort ventilhattarna – du vet plastpluttarna man skruvar på slangens ventil. Reflexer på ekrarna har man i princip bara om man ska cykla Vätternrundan och den där plastskivan som sitter vid kransarna bak kan också med fördel tas bort. Eller så gör du som du själv vill och skiter fullständigt i vad stilpolisen säger!
- Viktigast av allt: fråga, fråga, fråga. Alla har varit nybörjare – inga frågor är dumma. På riktigt! Och våga pröva dig fram, blir en inställning inte bra är det ju bara att ändra tillbaka.
Många saker att tänka på, många roliga saker. Och lite mer utrustning än bara en cykel att ta med i din kalkyl om du går i börja-cykla-planer. Men bli inte avskräckt – det kan låta mycket och krångligt och svårt men det är mest bara kul, och det finns alltid folk som hållt på länge som mer än gärna visar och tipsar!
Vill du veta något mer? Eller att jag ska gå in specifikt på någon del av allt ovan? Eller tycker du att jag missat något? Precis som alltid blir jag glad och varm i hela hjärtat om du kommenterar nedan!
8 comments
Kanoninlägg! In i Bloggens bästa med den. Kommer att rädda många nybörjare som inte vet var de ska börja 😀
Tack vännen! 🙂
Du glömde 2 viktiga punkter
1: Loggan på däcket ska vara i mitten på däckventilen
2: Reglaget på snabbkopplingarna ska vara på ickedrivsidan.
Tummen upp – tackar! 🙂
Kan du ge en nybörjare några cykeltips? Behöver en bra tjejracer som funkar till halvvättern