Bikefit vecka 31 + en grej som är helt jävla sjuk.

I trettio veckor gick det. Sedan var jag tvungen att modda lite cykel – och i början av den här veckan, gravidvecka 31 fick jag vända upp bocken på racern för att kunna köra trainer. Det är även dags för kortare styrstam på MTB:n.

Jag försöker så gott det går att få till de rekommenderade trettio minutrarna med lite flås varje dag. Det är svårt för jag mår ju inte alltid särskilt bra – men den här veckan har det gått bättre.

Vet ni förresten vad som är helt sjukt? Jag vill egentligen inte lägga upp den här bilden för jag tycker den är så jobbig. Jag ser bara fel. Jag ser bara att mina muskler fattas och att jag är rund och svullen. Att det blir veck där sport-BH:n sitter och att mina vader inte är sådär cykliga som jag vill att de ska vara. Och så ser jag besvikelse – att just jag inte var en supermänniska som kunde träna på ordentligt genom graviditeten. Jag har varit några vändor hos min terapeut och gråtit kring det där. Herregud, ni hör ju hur det låter.

Petra Månström skriver om det där idag. Jag läste det alldeles nyss. Om hur kroppshetsen utlöste ätstörningar under hennes graviditet. Och jag liksom bryter ihop – herregud, sådär ska det ju inte behöva vara. För att citera Petra: “Det. Är. Bara. Helt. Jäkla. Sjukt.”

Vi kunde bli gravida, vi väntar ett nytt liv, vi ska få den stora förmånen att vara någons föräldrar – hur jag ser ut ska väl inte spela den minsta lilla roll? Och ändå finns det där – gnaget och utseendemissnöjet som pyspunkar gravidlyckan. Fuck it, vad onödigt.

 

 

 

19
12 comments
  1. När jag ser bilden tänker jag “wow! Helt otroligt impad av att du tränar trots att du inte alltid mår så bra” Du som håller igång så bra och som tränar kommer ha lättare att komma tillbaka till bra form igen efter graviditeten, det är jag helt säker på! Sen är en graviditet aldrig smickrande i slutet när man är svullen överallt, det (svullnaden) försvinner som tur är efter någon dag eller två efter att bebisen fötts. Kämpa på!!!

    1. Jag har ju ett ganska knasigt perspektiv på träning i sammanhanget också, eftersom jag är van vid hög träningsdos känns några halvtimmar i veckan knappt som träning,
      tack för att du påminner om att det ändå räknas som att hålla igång. Jag kämpar på!!! <3 <3 <3

  2. Tack för att du skriver om det! Jag fick typ ätstörningar med som gravid. Blev lite chockad själv faktiskt. Tycker hur som helst du är superstark som tränar fast du inte mår så bra. Kram!

Kommentera gärna, då blir jag glad!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like