En liten hyllning till mitt träningsschema

Strutsabacken träningsprogram

Vet du vad, nu har det ju gått en hel månad sedan jag klev på det här med träningsschema och började träna strukturerat efter ett månadsupplägg från Guided Heroes signerat coach och teammate Jessica. Det har gått så himla bra.

Jag har ungefär fem träningspass per vecka och i mitt upplägg ingår både cykel och styrka. Jag försöker lägga min träning om morgonen för att få till det utan att det påverkar familjen för mycket och för att jag vet att det är klurigt att få till träning efter jobbet, då vill jag ju hänga med Jimmy och Lovis.

Att gå upp och träna tidigt är svinjobbigt. Jag är så långsam på morgonen men jag har fixat early bird efter early bird och jag är väldigt stolt över att jag hittat beslutsamheten kring detta. Träningen är som ett jobb – det ska göras och jag vill göra det och det blir av. Förstås inte till varje pris men det ska mycket till för att det inte ska bli av.

Av de där fem träningspassen per vecka har jag den första månaden avbrutit tre stycken innan jag var helt klar eftersom det inte känts bra (sömnbrist två gånger och känning i rygg en gång) och ett har inte blivit av eftersom jag kände att kroppen behövde en extra vilodag. Över förväntan.

Trots skitjobbigheten i att gå upp sådär himla tidigt och träna känns det som att jag får hundra miljoner gånger tillbaka från den här investeringen. Jag behöver inte fundera på vad jag ska göra, det är bara att kolla upp och göra det och jag är övertygad om att många av passen inte skulle blivit av utan ett strukturerat upplägg och om jag inte hade tränat hårt under perioden som varit hade jag gått på knäna.

Bilderna förresten, de är från en lunch då det stod valfritt i träningsschemat och jag är ju en sucker för stavgångsintervaller i Strutsabacken så jag valde det utan att fundera.

Hur går det med din träning? Är du mitt uppe i grundträningen eller gör du lite som du vill och känner? Och hur gör du med livspusslet? Jag är alltid nyfiken på dig, bara så du vet!

 

13
14 comments
  1. Imponerad över din Early Bird – satsning! Skönt med ett träningsprogram, har blivit himla sugen att fixa något sådant själv. Skönt att veta att man tränar rätt saker liksom! Körde ett löparprogram för halvmaran under sommaren, och tror inte jag missade ett enda pass. Det hade ju knappast hänt om jag bara gått på känn. 🙂

    1. Ja, det är superskönt att veta – men det måste ju passa livet, ibland vill man ha schema och ibland inte. Vad grymt att du inte missade ett enda pass inför maran, så imponerad av dig!

  2. Jag har en plan på vad jag vill förbättra och hålla igång utan att bränna för mycket krut och motivation. Känns det inte bra så hoppar jag passet, har några avbrutna och skippade. Men känner ingen stress eller ångest för det, värre var det förr ☹️

    1. Bra, stress och ångest är liksom inte bra för formen och det är ju verkligen viktigt det där med att inte bränna av allt på en gång!

  3. Just nu går träningen skit. Lång period med förkylning, kröntes med sex (!) dagars huvudvärk och migrän och ett snett bäcken på det. Tid bokad hos kiropraktorn idag, så förhoppningsvis vänder det nu.
    Är kluven till det där med träningsprogram för min del. Å ena sidan älskar jag det! Det är så himla bra att slippa tänka, och veta att om jag bara gör det som står i programmet så är det good enough. Å andra sidan blir jag sjukt stressad av det. Vinterhalvåret är jag mycket sjuk (heltidsarbetande småbarnsförälder till två små), och varje missat träningspass i ett program lyser som ett hån i ansiktet på mig. Jag gillar dessutom att träna utan krav (livet är fullt av krav från alla håll ändå), och gå på känslan och lusten för dagen. Å andra sidan vill jag ju ha resultat av min träning, och bli bättre… Ja, du hör. Kluvet är bara förnamnet.

    1. Hur gick det hos kiropraktorn, fick du ordning på migränen? Låter verkligen pissjobbigt!
      Åh, ja – så kluvet – för och nackdelar med allt, tänker att det är viktigt när man har små att man minimerar stress dock. KRAM!

  4. Heja dig, du är grym! Själv kör jag numera helt på känsla. Eller ja, det kanske inte är helt sant. Jag har pluggat mycket träningslära förr (jobbade med träning i början på 2000-talet, huga vad åren går) så det är klart att i ryggmärgen sitter ändå viss fakta som oundvikligen styr hur jag tänker och lägger upp min träning. Som ett ramverk kan man säga. Till exempel så undviker jag att träna samma sak flera dagar i rad och försöker variera intensitet (även om jag är en sucker för myspass), men jag har inte haft ett nedskrivet träningsprogram på 3-4 år. Jag är egentligen en resultatfokuserad person så det passar mig att ha scheman och jobba mot mål, men då jobbet i allt högre takt har varit pressat och prestationsfokuserat (vilket jag älskar) så har jag valt att helt släppa prestationen när det kommer till min träning. Nu är jag dock lite nyfiken på att passa på att köra efter schema under föräldraledigheten då jag är fri från jobbpressen och mest bara jobbar när jag vill och har lust. Min hjärna skulle må bra av att få något annat att fokusera på en tid.

    1. DU är grym! Men kul – tänk, det visste jag inte att du jobbat med träning, det vill man ju veta mer om ju, blir nyfiken. Jag tyckte det var väldigt skönt att träna på känsla under föräldraledigheten, jag var för trött för ett träningsupplägg då – det kan ju vara så olika.

  5. Jag kör med träningsprogram med PT online, 3 styrkepass/vecka och ett valfritt flås/vecka. Jag har inte tränat så strukturerat innan och målet är att forma om kroppen, bli stark och gå ner några envisa kilon som lagt sig i bekvämt läge på kroppen…. Jag kör all träning hemma med vikter, boll, gummiband etc och tränar på kvällen. Har äldre barn på 9 & 11 år så träningen blir av när vi ätit och de har gjort läxan. Har kört så i snart 4 månader och det funkar fint!

    1. Vad spännande det låter att du dragit igång med struktur. Jag har tvärtom, mer flås än styrka men det är en del styrka också. Och häromdagen gjorde jag som du och tränade på kvällen när allt med Lovis var klart och det funkade fint det med.

  6. Bra jobbat Elna! Jag har snart gjort en vecka av schemalagd träning och tycker att det är otroligt skönt att veta vad jag ska träna och när. Framförallt ger det mig en spark i baken att ta mig till gymmet. Jag vet precis vad jag ska göra där och att det måste bli av. Det gör det mycket roligare. Det är ovant att inte helt bestämma själv men samtidigt ser det lite ut som jag har tränat innan om man bortser från att varje pass har ett tydligt syfte. Lite så var det inte förr 😉 Men upplägget är bra, jag har något att byggare vidare på själv och styra lite mer under en period för att sedan ändra fokus ju närmare sommaren kommer. Samtidigt är jag en person som mest av allt går på känsla och lust och lite erfarenhet i botten om hur min kropp fungerar, vad den svarar på för träning och det har gått riktigt bra förut.
    Livspusslet med stort barn är lite enklare, det är väl mest Hasse som tar lite stryk 😉 Nä men det är lite pusslande att få i hop träningen med jobb, sömn och allt det där vanliga utanför ens egen lilla träningsbubbla.

    1. Grym är du, snart två veckor nu då. Känner igen känslan av en spark i baken, många gympass blir av bara för att det står i schemat, så himla bra. Det här med träningsschema måste vi podda om!!!

Kommentera gärna, då blir jag glad!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like