Livspusselpaniken – hur ska jag göra nu?

Det är en lördagskväll mitt i småbarnslivet. Jimmy nattar Lovis och jag passar på att fixa lite saker under tiden. Plocka undan, hämta in ved, ta några djupa andetag, skriva lite här och så försöker jag gång på gång skjuta undan en begynnande panik. Hur fan ska jag lösa allt?

Lovis är inskolad och klar. Vi har en föris-unge. Det är stort. Det är en fantastisk tid hon är i nu, hon är så rolig och lär sig så mycket och vi har så kul ihop. I veckan som gått hade Jimmy sin sista pappalediga dag och från och med måndag ska vi jobba båda två. Ingen är hemma och pysslar om hem och stöttar upp den som ska jobba. Vi ska liksom klara av allt nu.

Eftersom jag för det mesta börjar senare än Jimmy får jag lämna på föris om morgonen. Inga early birds framöver alltså. Jimmy kommer för det mesta att hämta men det funkar ju liksom inte att jag tränar efter jobbet hur många dagar i veckan som helst. Och luncherna på mitt jobb blir ofta stressiga, det är svårt att få till bra lunchpass. Kvar är alltså kvällarna – efter nattning, då jag själv borde sova för att orka och då allt annat ska göras.

Tvätt ska hängas. Mat ska lagas. Blogg ska skrivas. Och så ska jag träna. Och Jimmy ska få träna och greja med sitt.

Jag är panikslagen just nu och ser bara, bara, bara motgångar och ekorrhjul – jag blir sådan ibland när jag står inför stora förändringar. Högst troligt har jag pms och så tänker jag inte klart för jag har myror i benen av all vila men jag måste liksom ändå passa på att fråga dig. Hur löser du livspusslet? Hur passar du in träning i småbarnslivet?

Jag är nybörjare och behöver all smart input jag kan få. (Pessimism undanbedes, jag ska hitta ett sätt att få detta att funka, det finns liksom inget annat alternativ.) Tack och kärlek på förhand.

24
  1. Sedan vi skaffa barn har det blivit 1-2 pass på veckodagarna å sedan lördag å söndag morgon. Jag lyckades inte få ihop det bättre. Men det är ganska mysigt å komma hem efter en runda på helgen å äta frukost med familjen. Kör alltid 6-7 tiden på morgonen.

  2. Det är det svåraste av puzzel! Vi brukar köra ett gemensamt ryck med disk efter maten och sen att en av oss nattar och en får tid för egna sysslor /träning. Det blir lättare ju ljusare det blir om kvällarna! Ni kommer hitta ett sätt som passar er familj! Kram!

  3. Tidiga morgnar, sena kvällar – för er som bor i hus. Struktur och planering. Mindre träningstid och smartare träning. Barnet är bara litet en gång. Prova er fram!

  4. Som de andra skriver, tidiga mornar, sena kvällar. Jag är ingen morgonmänniska, snarare en kvällsuggla men vet att när jag pluggade och hade praktik så gick jag upp 04.15 för att hinna träna. Det var liksom enda chansen. Jag har dragit ner distanspassen, är glad om jag får till ett bra pass på tre-fyra timmar i veckan, längre fungerar inte, inte heller fler. Och det passet blir ofta tidigt så att jag är hemma 10-11 så jag ändå har dagen med familjen. Annars är det inte populärt hemma. Sedan är det bara att inse att du inte kommer kunna köra alla pass som planerat för det händer saker. Och viktigast, inte titta på vad alla andra tränar och hur mycket de tränar och jämföra sig! Då blir man bara stressad!

  5. Det är svårt i början, men det heter inte ”pussel” utan en anledning 🙂 Man lägger några bitar i taget tills man faktisk efter ett tag inser att man kommit rätt långt och börjar se den stora bilden. Ta en sak i taget, lös inte allt på en gång, precis som ett pussel. Slänger du ut alla bitar i en enda hög och ska lösa allt samtligt går det det inte! Ta några bitar i taget så löser det sig, ibland fastnar man ett tag tills man hittar en lösning och då kommer ofta vidare med många fler bitar. Jag känner igen mig i paniken när man inser att livet förändras och man inte kan se lösningen direkt! Livet prövar en emellanåt men man blir starkare av varje erfarenhet ❤️

  6. Planer och prioritera och inse (och acceptera) att det oftast inte blir som man planerat men det får vara ok ändå. Vi brukar få med ett barn på kvällsträningen antingen ett som ändå skall sova och får somna i vagnen under träningen, eller så hänger den andra som behöver rastas och skall sova senare med ut (han cyklar den vuxne springer/cyklar). Styrkepass får köras med barnen, nöjd med det som blir av i bästa fall får man kört hälften av det man tänkte. Morgonpass utgår för mig pga morgontrött men hundrastning och morgonlöp är ofta pojkvännens träning. Pussel deluxe som sagt!

  7. Det ÄR svårt (om inte omöjligt) att hinna med allt. Vi har “tur” som bor i ett hus som inte behöver så mycket fix förutom vardagssysslorna. Vi handlar en del mat med hemkörning. Vi lägger ribban rätt lågt när det gäller fix/plock och trädgård hemma. Vi har också lyxen att kunna turas om med hämtning/lämning så man kan köra nåt morgonpass i alla fall. Annars blir det träning efter läggning på vardagar och så försöker vi komma igång tidigt på helgerna med träningen så det finns en del tid kvar för fix och mys med familjen. Men det blir inga superlånga pass på vintern (cykel eller löp) 1 1/2-2 h max, lite mer på våren. Asså försöker jag vara effektiv. 30 min intervaller (löp) och sedan 30 min styrka på det. 2 pass på en timme!

  8. Det är supersvårt. Jag jobbar 85%, och en av dagarna hemifrån så att jag kan typ tvätta och jobba samtidigt. Morgon eller kväll blir träningen. Planera mat veckovis, och laga mat för flera kvällar samtidigt, så sparar man matlagnings- och disktid. Vi har i princip ingen egentid som par längre eftersom båda prioriterar att träna när utrymme ges. 🙈

  9. Jag tänker, som du skrev om ditt val av kläder förut, att det gäller att göra besluten så enkla som möjligt. Kanske kan ni göra storkok på söndagen, eller helt enkelt laga dubbla måltider en dag för att bara kunna slänga in i micron på kvällen och spara lite tid. Kanske kan du hinna blogga lite på lunchen, om det blir stressig med träning då – eller ordna några av de andra sakerna som du annars behöver göra på kvällen. Jag har ju inga barn så antar att “shit gets real” men det känns ju som att dra ner kraven på glänsande hem och 100% avprickade listor av alla saker som man “borde göra” bör komma efter tid med Lovis och din träning. Eftersom det är det som du värderar mest! You Rock – det kommer gå super!

  10. Sitter med två barn 8 och 11år. Nu börjar dem bli stora och allt är så mycket lättare! Elitträning och småbarn är inte det lättaste! Min lösning har varit korta pass och otroligt intensiva med hög kvalitet. Inom några år kommer lovis ha egna aktiviteter, sim jympa eller annat. Då får man tid till egen träning medans barnen är upptagna. Sim är bra! Där finns ofta gym, man kan cykla osv. Hur lyckat man jobbar påverkar också, vi båda jobbade mindre under barnens småbarns år.

    1. Sen kan det också vara så att man måste engagera sig som ledare när barnen blir äldre om man vill att dom ska hålla på med idrott. Det blir bara svårare och svårare att få föräldrar till att ställa upp.
      Då blir det inte lättare bara för att dom blir äldre 🙂
      Barnen får gå först anser jag och så får man träna bäst man kan under barnaåren.

  11. Jag glömde en för oss avgörande faktor (som jag kom på halv tolv en lördagkväll när jag preppade veckans matlådor, ✌️ Ibland händer det 😂) det är att vi jobbar inte heltid. Inte för att hinna träna utan för vi i första hand vill hinna umgås med barnen. Förskola 8-14.30, 4 dagar i veckan gör att man hinner fixa hemma, laga mat o allt annat och ofta även hinna/orka träna utan att det blir för mkt.

  12. Pepp pepp pepp! Andas!!! ❤ Sortera bort allt som inte är viktigt, gör storkok, beställ hem mat om det går eller beställ färdig kasse att hämta, använd släkt. Minska ner på mobil och datahäng om det går ? Finns det nån sorts träning eller aktiviteter som går att göra med barn? Eller kombinera med nåt du annars skulle gjort? Transportträna till saker (med Jimmy och Lovis i bilen)? Gymma med en vän istället för att dricka kaffe ihop? Kan nån av er gå ner i tid? Det som funkat bäst för mig är morgon – och lunchträning. Svårt att få till träningen på kvällen efter läggning och så är man uppe i varv. Hellre träna tidigt och vara tillbaka för att lösa av hemma innan Patrik åker. Första halvåret som Albin var på dagis kan jag tycka var den svåraste tiden faktiskt, för oss tog det lång tid och mycket energi att hitta en vardag som funkade bra. Var snäll mot dig själv, glöm inte andas och krama din familj. ❤

  13. Jag tränade inte speciellt mycket när barnen var mindre. Ett sätt som vi fick/fått lös rätt mycket tid på är att vi aldrig nattat våra barn. Natta kan man ju givetvis göra på många sätt. En saga då och då har vi läst, men de har fått somna själv sedan de var små. Vi var ju alltid i närheten, men vi var inte hos dem tills de somnade.
    Har inte tänkt så mycket på det, men när vi pratat om det nyligen på jobbet, så inser jag att nattning kan ta riktigt lång tid.
    Annars kan jag nog bara råda dig att vänta in och se hur det blir.

  14. Stora förändringar, när vårt fundament flyttas, gör oss oroliga. Men du har så många bra saker med dig in i ert nya liv att ta med. Du och din partner, var rädda om varandra, prata om vad ni behöver i tid som ni kan ha som egen. Kanske är det denna tid du väljer till din träning eller att sova ut eller för att hänga med de andra. Men prata om det innan, vad och hur ska just ni göra för att få de där skärvorna av tid att förfoga över. För oss har det funkat, inte för att vi använt all tid till träning utan ibland valt att hänga med resten av familjen ändå. Vi har också gjort inköpslista för veckan och fixat innan. En logistisk övning som ändå underlättar så mycket av flera skäl, allt finns hemma redan och för den som fixar maten är det då bara att sätta igång utan att passera butiken (ibland med ledset och trött unge). En annan fördel är att man kan laga mat i lite större skala för att få med matlåda eller fler middagar hemma. Tråkigt men superbra upplägg för oss och nu är de där små inte små längre, hon som fyllde 19 igår flyttar 1 februari.

  15. Jag var ensam under de tre första åren (av en tragisk anledning), vilket gjorde att den mesta träningen fick bli tillsammans med sonen. Såg till att ha generöst schema på förskolan så jag skulle hinna hem och byta om och hämta utrustning efter jobbet så sprang jag eller cyklade direkt efter hämtning. Sänkte målen, att cykla till jobbet en gång i veckan var (och är fortfarande) mitt mål, blir det mer så är det bonus.
    Lite funktionell styrketräning med barnet som vikt, blir lek och träning i ett, backintervaller i pulkabacken etc. Man får hitta möjligheterna till träning i vardagen.
    Vardagssysslor som tvätt och disk har E alltid varit med på, så han lärde sig snabbt hur man startar diskmaskinen tex =bra hjälp.
    Jobba inte heltid om ni inte måste, det är viktigare att minimera vardagsstressen.
    Första året på förskolan var det mycket VAB, och så länge jag själv var frisk så blev det träningsdagar (perfekt för en liten sjukling att sova i vagnen).

  16. Först och främst: det kommer lösa sig för att det gör det. Det måste. Ni kommer hitta ert sett oavsett vad som funkar och inte funkar för andra. Men tips på det som funkar här:
    – Maten: hitta ett sätt som funkar. Storkok eller åtminstone förbereda det man kan för flera dagar. Yoghurt, gröt, ägg osv är också middag. Vi har sänkt kraven och när vi inte hinner/orkar matlagning blir det gröt och ägg. Linas matkasse har senaste året varit en räddning.
    – Jobba hemma en dag om du kan. Då hinner man småstöka en del i pauser och på lunch.
    – Träningen är den som prioriteras bort oftast tyvärr. Men luncher, kvällar, helger, transportträning, träning med barnen har varit en nyckel. Vi möts ofta i dörren här när vi är i träningsperioder. Ta med barnen om det går. Fixa barnvakt ibland.

    Ni löser detta!!! För att prioritera bort något är inte något alternativ för er misstänker jag.

  17. Mina konkreta tips:
    – har ett ordentligt gym samt trainer hemma, så styrketräning/trainer med barn som sällskap, funkar tex på eftermiddagen när man hämtat från dagis. Man är en närvarande förälder som finns där samtidigt som barnen får öva sin fantasi genom att leka själva. Man sparar en massa tid på att slippa ta sig till gymmet och man kan tajma lätt så det passar familjen.
    – Lagar nästan alltid middag som räcker till två kvällar, kväll nr två är det bara att stoppa in i micron!
    – Beställ mat på nätet/ ha matkasse
    – Acceptera att hemmet är stökigt för det mesta, städning är lågprio
    – Farmor en dag i veckan, då behöver man inte passa tidig hämtningstid
    Lycka till, ni kommer hitta er väg! Kram

  18. När barnen har somnat så tränar jag på veckorna. Det blir ibland sent och man blir mosig i skallen. Hjälper att ha en träningsplan att följa, annars vore det lätt att vika ned sig när man kommer ner i källaren kl 21 och har somnat en stund medan man nattade barnen. Ska jag köra hårda pass tar jag koffein vid middagstid för att vara lite mer alertefter barnen somnat. På helgen föker vi passa in träningen då det passar.

Kommentera gärna, då blir jag glad!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Du gillar säkert också