“Vad är en vintercykel för cykel? Kan jag inte cykla på min vanliga MTB på vintern? “
Frågan landade bland mina DM på instagram och jag plockar upp den här – såklart är det inte självklart att man vet vad en vintercykel är för något och om man inte kan cykla på sin vanliga cykel på vintern.
Min cykelsäsong har ju 365 dagar och det ska vara kallare än -10 innan jag väljer att ställa in ett vinterdistanspass. Så länge mina händer och fötter är varma fixar jag det mesta. Men för att det ska gå måste jag ju ha en cykel som funkar. Och som klarar av väglaget ur flera bemärkelser. Såklart kan du köra på din vanliga cykel men det är inte så snällt mot den.
Varför vill man ha en särskild vintercykel?
Vintersäsong sliter på cyklarna på ett helt annat vis än våra varmare säsonger. Barmarksvinter kan gå hårt åt delar som kedja, kassett och bromsar eftersom det blir lerigt, skitigt och kräver helt andra tvättinsatser. Lyckliga lerpricka i all ära men att ständigt cykla med ett halvt kilo lera på varenda liten del av cykel gör att slitagedelarna tar slut mycket fortare. Det är visserligen bara att byta men det är ju roligt både för miljö och plånbok om fingrejerna håller lite längre.
Vägsaltet är den stora vinterskurken
Det är inte lera och smuts som är den största vinterboven. Det absolut värsta man kan göra med en fin cykel är att utsätta för vägsalt. Salt skapar all möjlig oreda med en cykel. Det är svårt att få rent och det kan nästan vara som frätande på lättviktsmetaller och fina grejer som sitter på din hoj. Jag cyklar gärna lite MTB på stig vintertid men min cykel får absolut inte gå på saltade vägar – det är så det skär i hjärtat bara av att behöva korsa en saltad väg. Och om det skulle behöva göras – ja, då finns det inga ursäkter att vänta med cykeltvätten, en finhoj som fått nosa på salt ska göras ren så fort den kommer hem. Punkt.
Så, vad är då en vintercykel?
Vintercykel är för de allra flesta synonymt med en mindre ömtålig cykel som du kan utsätta för distanspass oavsett underlag. En del kallar sin vintercykel för “härk” och traditionellt har det varit så att man om vintern cyklar på något tungt och slitet, gammalt och nästintill uttjänt och att man tycker att det är okej eftersom man blir stark och eftersom det känns så ljuvligt att sätta sig på finhojen efter en säsong på härk.
Nuförtiden är det ganska vanligt att ha någon sorts gravel-hoj om vintern och vintercyklarna blir finare och finare. Jag har själv en Scott Contessa Speedster CX – egentligen mer en gravelhoj än en cykelcross och den skaffade jag för att ha som vintercykel. Jag misshandlar den ganska duktigt – den går saltade vägar utan att bli tvättad direkt efteråt. Jag får erkänna att den kanske får en tvätt per vintersäsong i bästa fall, men det är liksom inte så noga, det var ju det som var tanken med den hojen från början. Den ska slitas vinter med och även om jag köpte den ny var det ju för att ha en cykel jag inte behövde sköta lika minituiöst som min fina MTB.
Saker som kan hända med utrustningen om vintern:
Det kan vara bra att ha koll på att allt inte kanske funkar lika bra i minusgrader och vilka grejer som oftast krånglar. Här är listan!
- Växelreglage fryser så man inte kan växla (förebygg genom att hålla vajern smord)
- Bromsvajer till mekaniska bromsar fryser så man inte kan bromsa (förebygg genom att hålla vajern smord)
- Hydralik i bromsar kan påverkas av kylan och fungera mindre bra
- Dämpare kan bli sega & svampiga av kylan och fungera mindre bra
- Vatten och sportdryck fryser i flaskan (socker fryser långsammare än vatten, tips, tips!)
Saker som är bra att ha på en vintercykel:
- Belysning både fram och bak – inte för att se men för att synas
- Skärmar
- Dubbdäck. Det är tryggt med dubbar i halt väder men det går förstås att köra utan också om man vill jobba på balansträningen.
- En kompislapp – man sätter en ass saver, en tillskuren bit tunn platsskärbräda eller en övningskörningsskylt som en förlängning av bakskärmen för att det inte ska stänka på kompisarna i klungan. En liknande lösning fram gör att det inte stänker på dig.
- Reflexväst/sele till cyklisten. Mörka träningskläder i all ära – det är inte alls dumt att synas.
- En styrväska, ramväska eller sadelväska – till saker som verktyg, slang, handvärmare och torra handskar.
- En cykelflaska med isolerande funktion så att drycken inte fryser lika snabbt
Jag hoppas att du blev lite klokare. Och om du inte redan var det innan, lite mer rädd om din finaste MTB. Och du, förresten – jag har också skrivit ihop några tips till dig som vill träna i vinterväglad. Njut av vintern nu!
2 comments
Jag har många gånger funderat på en vintercykel, men valet har alltid fallit på att köra spinning. Nu under pandemin kom tanken upp igen med en vintercykel. Men då föll valet på en trainer istället. Tror att jag skulle gilla att cykla på vintern om det inte vore för kylan, regn och blåst funkar tycker jag, men frysa går helt bort.
Tack för en välskriven “artikel” iallafall, kanske kan jag plocka fram den nästa gång jag kommer på tanken att köpa en vintercykel. Hoppas bara att jag inte sr min kommentar då. :-).
Nej, då får du absolut inte läsa din kommentar här!!!😎