Vilka är trenderna inom stigbyggnation, MTB-leder och trail building 2023?
I helgen var Marc McClure, en av världens främsta ledbyggare som representerar IMBA Europe i Gränna och utbildade några av aktörerna inom cykel i Småland.
Marc bygger leder och bikeparks över hela världen och är såpass duktig att han får bygga till RedBull Rampage. Vi fick lära oss mycket bra saker om trailbuilding och att bygga hållbara stigar – och vi fick också koll på det som är trendigt just nu.
Varsågod – det är det här som gäller inom stigbyggnation 2023:
Hållbarhet
Marc och IMBA snackar sustainability hela tiden. Social sustainability, trail sustainability och biologisk mångfald. Stigarna ska hålla och kräva minimalt med underhåll. Det sociala är en viktig hållbarhetsfaktor. Och att skapa stigar som känns som om de alltid funnits och som inte missgynnar befintlig flora och fauna, snarare tvärtom.
Blåa flowleder
Det beställs och byggs massor av flowleder, allra mest blåa sådana. Leder och stigar graderas på samma vis som alpina nedfarter och det finns en europeisk standard som jag tror vi kommer få se mer av i Sverige i framtiden. Blåa leder har en stor målgrupp, många är sugna på flowtrails och därför byggs det många blåa just nu.
Hopplinjer
Hopplinjer fortsätter att vara superinne!
Specialbyggda stigar på platser som inte är destinationer
Byar, städer och platser som inte är turistdestinationer vill ha små bikeparks. Det här har vi ju sett supermycket av i Sverige, det poppar upp små men oerhört fina arenor på många platser. Min hemmaarena GBOK MTB Arena är just en sådan även om Gränna stad är en destination. Här är det Grännaberget som är platsen och det har inte tidigare varit en destination. Ett annat exempel är Nyarpsbacken i Bankeryd utanför Jönköping – det är absolut inte en destination men bikeparken är oerhört fin.
Färre pumptracks i asfalt
Asfaltspumpar var en stor grej 2022. Nu har de som ville ha en sådan byggt dem och de som inte gjort det är inte längre sugna. Asfalt är svårare att underhålla och vanliga grus-pumptracks är bättre för målgruppen små barn. Mindre asfalt 2023.
Pocket Parks
Hur ska vi översätta det här? Fickparker? Miniatyrparker kanske är bättre! En pocket park är en bikepark som är byggd på någonting som redan fanns men inte användes så mycket. Ofta en tennisplan eller en fotbollsplan eller en annan yta som kostar kommuner pengar. Ytan planeras och byggs med kompakta leder, skills areas och hopplinjer.
Att använda sig av faktisk data
Stigbyggare och de som behöver söka medel för att bygga stigar har börjat använda sig av faktisk data snarare än emotionella värden i sin argumentation, dokumentation och i offerter. Tidigare har ett mer drömmigt, känslobaserat och önsketänkande vokabulär använts – nu behövs det inte längre. Det finns data. Det finns forskning. Det finns konkreta siffror och exempel för att inom trailbuilding argumentera behov, kostnader, intäkter och nytta för människor.
Kick-back cards
Även små bike parks drar besökare till platser. Det börjar bli vanligt i Europa att jobba med ett system där någon som löser trailpass får ett kort, eller en kod, eller ett kvitto som gör att man får rabatt hos lokala aktörer som restauranger och hotell. Smart sätt att få lokalt näringsliv att förstå att en bikepark genererar intäkt och en möjlighet för klubbar som bygger MTB-arenor att få kickback när deras besökare handlar.
Kostnadsfria stigar & recreational infrastructure
På många platser i Europa är kommuner och offentliga aktörer beställare av bikeparks och leder. Istället för att ta betalt är en stor trend att se stigarna som en del av en recreational infrastructure. Det behövs parker, löpspår, grönområden och så behövs det bikeparks. Det blir billigare att låta människor använda det kostnadsfritt eftersom det är ett sätt att få bättre hälsa och mental hälsa hos invånarna.