Vi körde en favorit i repris i år och fyllde vår gård på norra Öland med vänner över midsommarhelgen. I kalkylen hade jag räknat med regn och sju plusgrader eftersom förra sommaren levererade absolut toppväder – men stövlarna behövdes aldrig, vi fick ju lika magiskt väder i år.
Lovis och jag åkte ned i måndags kväll. Det fanns mycket att styra med på gården – bland annat skulle ju godispåsar till skattjakten packas.

På torsdagskvällen kom äntligen de första kompisarna. Vi åt middag, helgens enda måltid inomhus och sedan ville Lovis, Walter och Nellie bada. Vi stack ned till udden.




Sjöbohäng alltså. Jag tycker det är så LYXIGT att ha nyckel till en alldeles egen sjöbod tillsammans med familjen. Vi flyttade ut bänken så vi såg alla barn i vattnet ordentligt.

Lovis och sommarkänslorna!

Jag fotade med min nya kamera. Eller ny och ny, den är ett halvår gammal nu men jag har ju knappt använt den eller lärt mig den – men nu fanns det lust att fota, så roligt!

Tusen småflugor i motljus är vackert.

På midsommarafton åt vi frukost ute innan resten av gänget trillade in.

Ingen midsommar utan träning. Jag satte ihop lite cirkelfys på gamla gödselplattan. Farmer’s walk med ett rejält gäng vedträn i mjölkannorna, burpees över gödselränna, en planka och lite utfall och slamball.


Mellan varje varv sprang alla (utom jag som vaknade med halsont) ett varv runt byn.

Bästa utegymmet. Kommer köra mycket här i sommar!


Vi hade en ekoxe som publik när vi tränade. Ekoxen hade barn som publik.

Sedan behövde vi bada!



Lovis och jag pysslade en drömfångare av strandfynd dagen innan midsommar, och vi hängde den utanför sjöboden.



Förra midsommar gick flaggan sönder och linan av. Grabbarna passade på att fälla flaggstången och montera lina så vi kunde hissa flaggan igen. Så pampigt med blågul fana över gården.


Sillunch på det. Barnen fick eget bord. Lunchen fick eget bord. Vuxna fick eget bord. Alla var nöjda och Oskar och Anders levererade visor som bara de kan.



Magiskt att få fira midsommar med det här gänget.

Jag var ju där också. Klänning och allt. Alla var så glada och somriga och fina.




Barnen gick på skattjakt. Lovis fixade!



Vi gjorde en liten midsommarstång.

Sedan blev det kväller och då åkte grillen fram!

Oskar och Emma fixade grillen. Fast Emma fastnade inte på bild, det är ju absolut Jimmy bredvid Oskar här. Men det blev gott kött med röra på grillad majs och fetaost, massa koriander och lite vrålstark paprika till det. Så himla gott.

Fantastisk midsommarafton, kunde inte blivit bättre. Det är fint att få omge sig av vänner i vilkas sällskap man kan känna sig helt avslappnad och kunna bara vara som man är. Även när man råkade vakna med halsont och förkylning och behövde gå och lägga sig och powernappa mellan varven.

Vi tog kväll och badkläderna hängde på tork, redo för midsommardagsäventyr.
0







