Mina bästa träningstips #1

Jag tänkte passa på att dela med mig lite av mina bästa träningstips framöver – det syns i sökmotorhistoriken att ni verkar vara lite sugna både alla möjliga former av träningstips, från klungkörning till mtb-teknik, cykelvasaträning och rehabiliteringsövningar. Jag ska göra mitt bästa och dela med mig av det som jag lärt mig under mina relativt få, men händelserika år som totalt cykelfrälst. Vi börjar med att ta tag i en kommentar jag hör för ofta:

“Jag ska bara träna lite själv först”

Nej, det ska du inte. Eller, ja – det är klart att det är skönt att cykelträna ensam emellanåt; alla behöver rensa huvudet och få egentid – men släpp idén om att du ska träna själv tills du kommit upp på en nivå som gör att du kan hänga med. Kom igen nu, våga! Du kan nämligen hänga med ändå, och du kommer snabbare i bra form om du tränar med folk som är bättre. Du kan passa på att ställa alla frågor du har, be om hjälp med justeringar och teknik, titta på hur andra gör och utvecklas snabbare. Och så har man många gånger om så roligt när man cyklar ihop med andra, både i skog och på landsväg!

Träningstips #1:

Våga hänga med på cykelträning med andra även om du är nybörjare!

Leta på folk som är mer erfarna än du och häng på direkt. Jag har aldrig någonsin varit med om att en svagare cyklist blivit avhängd/lämnad och då har jag själv både råkat ut för att vara den långsammare och nu på senare tid till min stora förvåning lite snabbare. Alla som är med ut på runda ska med tillbaka – om inget annat är sagt från start. Går det för fort – säg ifrån, det är inte alltid de som är lite snabbare uppfattar hur tungt det känns i svansen. Var tydlig och var inte rädd för att säga ifrån om det går för fort; alla har någon gång varit långsammast i en grupp – det måste man vara för att bli bättre, ingen kommer att tycka att du är knäpp/jobbig/irriterande. Cykelklubbarna är dessutom ofta duktiga på att dela in sina träningar i fartgrupper; och man blir alltid glad när det dyker upp nya ansikten inom sporten.

Häng med nu, jag lovar – du kommer att få så mycket roligare, och utvecklas så mycket snabbare om du tar det där djupa andetaget som kan krävas för att våga något man inte tycker att man är tillräckligt bra för att göra – och faktiskt göra det. Jag vågade och kunde (fast jag tyckte det var läskigt att hänga på alla “riktiga cyklister”), och har genom att cykla med andra fått rätt bra fart på benen. Du kan också!

Träningstävling - gömmer mig mellan hjältarna!

Här ligger jag på rulle mellan två bättre cyklister. Träningstävling där jag blev avhängd och brände benen direkt, men de här fantastiska cyklisterna väntade in mig, la mig på rulle tills benen vaknade och jag kunde hjälpa till och dra igen. Ett av alla träningstillfällen med bättre cyklister som jag varit lite nervös inför men som gjort mig lite bättre än jag var innan jag rullade dit!

 

 

0
13 comments
  1. Ja! Våga vara sämst! Ibland hänger jag med på riktiga kräkpass med de snabba killarna. Vi har en överenskommelse – jag hänger med så långe jag pallar, och sedan hittar jag hem själv när jag är nöjd. Det är grym fartträning som man inte kan skaffa själv. Andra gånger kör vi hela passet tillsammans i lite långsammare tempo, och då väljer de att spurta på saker eller i backar istället.

  2. Grymt Elna. Jag kan bara hålla med. Ångrar så att jag harvade runt ensam förra året i motvind och med ofta återkommande punka för att jag inte lärt mig att pumpa däcken.. till exempel. Man har så mycket att lära och glädje och gemenskap att få av andra med samma intresse 🙂

Kommentera gärna, då blir jag glad!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like