En reflektion jag gjort tidigare och återkommit till i samband med MTB-uppdrag den senaste veckan är att en av de allra största trenderna inom mountainbike, oavsett gren, i södra och mellansverige är små lokala bikeparks. Välbyggda, vackra, genomtänkta och alldeles underbara små MTB-arenor poppar upp på många ställen. Här hos mig finns de i Gränna och på Hallby och bara en timme bort har vi det småländska flaggskeppet Isaberg som till och med har liftburen cykling.
De allra flesta arenor har en pumptrack och några flowleder som fungerar både för XC-cyklister, stigcyklister och gravityåkare och oftast ett par, ibland fler, lite längre XC-spår. Flowlederna är snälla så att alla ska kunna köra men har gott om saker som kanske bara det tränade gravity-ögat ser, ställen att hoppa på mitt i snälla kurvor. Det brukar också finnas lite grillplatser, ofta utegym, löpspår och en klubbstuga som om man har tur är öppen så toalett finns att låna.
De här bikeparksen skapar underlag för turism. Cyklister tar sin husbil och drar iväg och ställer sig en natt eller så bokar de in sig på cykelvänliga ställen i stil med Bauergården utanför Gränna – cyklar igenom lederna och flowtrailsen och kanske gör något mer på plats innan de drar vidare.
Man stannar till på små orter på ett helt nytt sätt. Till Gränna kommer tillexempel många turister som kanske inte alls skulle stannat för polkagrisarna eller för en familjär tur till Visingsö – men när det finns cykling för alla, ja då blir det aktuellt. Och – det blir hållbart. Att åka utomlands är onödigare än någonsin när vi har så mycket fina bikeparks på svenska destinationer.
Det som är så intressant med det här – förutom att det skapar stor variation i hållbara alternativ till att åka utomlands och cykla – är att det är idéella krafter som skapar underlag för cykelturisterna. Till och med på Isaberg – där det från första början var idéella krafter som byggde en SM-bana. Nu är det avlönad och stigbyggarutbildad personal som utvecklar parken på ett makalöst fint sätt men det började även här med det eldsjälars engagemang.
De idéella krafterna i kombination med kommersiella aktörer som oftast börjat idéellt skapar små och populära cykeldestinationer på de mest oväntade platser. Eksjö har Högefälle Bikepark, Bankeryd utanför Jönköping har Nyarpsbacken, Gränna har GBOK MTB Arena, Hallby har sin Arena – det byggs så det knakar. Många lägger hundratals timmar utan mer betalning än att de själva och deras barn får uppleva cykellycka och för att skapa de byggda komplementen till naturstigarna använder man kompetens som tillexempel Ride and Develop. Finansieringen görs med bidrag, klubkassor och företagssponsorer. Dessutom budgeterar klubbarna för underhållet av både naturliga stigar och byggda leder eftersom man lärt sig att de inte sköter sig själva. Träd blåser ned, leder slits och ömtåliga marker behöver spänger.
En gemensam nämnare för de flesta bikeparks jag besökt är att de inte är byggda för att dra besökare. Behovet har uppstått på plats och man har skapat efter de förutsättningar som finns i terrängen på platsen och de önskemål som lokala cyklister och eldsjälar på olika nivåer haft.
Tankar, reflektioner och kunskap kring det här ska jag ta med mig i de projekt jag kommer att jobba med framöver. De som vill använda mig som konsult för att utveckla sig som cykeldestination får många års kunskap kring vad man behöver för att det ska fungera för att etablera sig som cykeldestination men också tankar och hjälp kring hur man behöver utveckla och tillsammans med vem för att fylla behovet på plast. För om de lokala cyklisterna är med – då kommer cyklisterna utifrån att vilja hälsa på.
Om jag får önska mig en sak av alla boendeanläggningar som vill utveckla sig som cykeldestionationer framöver så är det att de ska investera ännu mer till det idéella. Jag vill se feta hotell-, restaurang- & vandrarhemsloggor bland de som finansierar vår nya fina trend med lokala bikeparks. Och så vill jag att de anställer/anlitar personer som ska fokusera på cykelproduktens helhet för att få allt på plats på ett bra vis – men det är ett annat inlägg.