Ska vi vara lite närgångna? Såklart vi ska, jag har förstås tagit en massa bilder så att vi kan spana in min nya pärla, Scott Spark RC 900 World Cup. Jag tog bilderna strax innan premiärrundan, för det är ju sedan gammalt att man fotar först och cyklar sedan. Idag har jag varit förbi vännerna på Sportson i Jönköping och hämtat klibbor, mina sponsorklistermärken var slut, men jag kunde liksom ändå inte hålla mig utan drog iväg och skitade ned mig och satte första repan ändå igår. Bonuspoäng till den som gissar var första repan sitter, men först kollar vi in alla goa detaljer:
Lacken är helt matt i år. Förra årets RC hade både matt och glansig lack, jag måste säga att jag gillar när det är enhetligt, det är lättare att sköta om då eftersom man vill pyssla om matt och blankt lite olika. Det här har jag sett fram emot lite extra. World Cup-hojen är kittad med SRAM Eagle, det har jag drömt lite om sedan J var på landslagsmekanikeruppdrag och kom hem och berättade om den nya coola mega-kassetten som Jenny Rissveds körde med. Den finns i två modeller, värsting och värstingvärsting, och här sitter värstingmodellen med bakväxel SRAM X01 och kassetten Eagle 12 Speed. Den är 12-delad och går från 10 taggar (lilla och tunga växeln) till 50 taggar (stora och lätta växeln) och man säger helt enkelt att den är tiofemtio.
PCXo1 Eagle-kedjan och framklinga med 32 taggar. Lätt och fint uppför branta backar. Vevarmar i kolfiber. Sram X1 Eagle GXP Boost PF Carbon.
Tillochmed bakväxeln, SRAM Xo1, har den där fina lilla Eagle-loggan. Den sitter på växelreglaget också men det missade jag att ta bild på.
Scott Chainguide – kedjeförare som hjälper till att hålla kedjan på plats.
Årets fullgung har ny geometri. Bakdämparen, Fox Nude Trunnion, sitter inte längs med överröret utan horisontalt vilket gör att cykeln blir både stadigare och snyggare.
Dämparna har tre lägen. Lockout, Traction Control & Descend. När man låser är den stel och rapp som en hardtail, när man åker vanlig teknisk körning är mellanläget perfekt och ska man bröta nedför något riktigt stenigt och rotigt och brant är helt upplåsta dämpare grejen. (Hepp, glömde torka bort fabriksfett innan jag fotade, sorry!)
Kolfiber är ett grymt material att göra cyklar av. Det blir snabba, lätta, rappa och styva hojar som absorberar mycket små stötar och vibrationer – men det ska vara bra kolfiber. Den här är gjord med Scotts grymma HMX Carbon Fiber.
FOX 32 SC Float Performance Elite Air. Tre lägen precis som bakdämparen. Slaglängden är 100 millimter och gaffelbenen är svarta som synden. Jag blir alldeles knäsvag av svarta gaffelben, love it! Framnavet är Syncros XR RC CL / 15x110mm
från DT Swiss.
Bromsarna är Shimano XTR och skivorna är Shimano XTR M9000. Bromsar så in i helskotta bra! (Obs att jag inte kan allt detta i huvudet, det är ju siffror, det kan inte jag hållar reda på).
Det sitter ett par Schwalbe Rocket Ron, EVO-varianten, tubeless ready på 29″-hjulen. Hörrni, jag ska förresten testa lite andra däck i år, det blir kul – även om jag gillar dessa skarpt, de är liksom både greppiga och snabba.
Something blue. Skruvar man av den här darlingen kan man fylla på eller tömma ut luft. Det gör man för att justera så att dämparens funktion matchar väl med åkaren.
Scott Twin Lock Technology, Below Bar Remote – ett reglage som låser och låser upp båda dämparna samtidigt. Faktiskt den enda jag tycker är dåligt med Sparken, eftersom det här reglaget sitter undertill och min tumme är lite ynklig får jag snabbt väldigt ont eftersom man låser och låser upp ofta och det belastar knäppt. Men det är inte värre än att man får bygga om litegrann – ett nytt reglage så är biffen löst.
Växelreglaget Sram X01 Trigger skymtar bakom XTR-bromshandtaget.
Sadelstolpe, styre, styrstam och handtag från Syncros.
Fälrgarna är Syncros XR RC / 28H / Tubeless ready och ekrarna DT Swiss Aero Comp.
Det här med att alla hojar har interna vajerdragningar nuförtiden. LOVE it!
Mumma, stigmumsarmaskin anno 2017 – fy fabian vad den är fin och bra. <3
Vill du jämföra hittar du mina bilder på Scott Spark RC 700 2106 här.
12 comments
Gud vad fin!
Sitter repan på kedjestaget?
Nope 🙂
Snyggt. Snyggt snyggt. Har inget mer att säga än att repan kanske sitter på vevarmen?
Snyggt Helena, du kan det här med MTB. Den sitter på vevarmen 😀
Varför 900 istället för 700?
Jag har ju provkört vid några tillfällen men nu fick jag chansen att prova 900 en säsong och det kändes kul att göra det. Främst för att jag ofta får frågan från andra cyklister, särskilt nybörjare, om vad jag tycker bäst om och varför, sitter jag på 29″ en säsong kommer jag verkligen att kunna bilda mig en uppfattning som är lite mer omfattande än att bara ha kört ett par långlopp på 29. 🙂
ok 🙂 Ska bli intressant vad du som sen kört båda tycker…många är så fast vid “sin” Hjulstorlek..att den är det enda rätta..
Jag håller kvar min 700 tills du säger att 900 är bättre..:)
Jag misstänker redan nu att jag inte kommer att säga att det ena är bättre än det andra utan att det handlar om hur man vill åka hoj och vad man trivs med, ifall man vill ha det mer lekfulla som 27,5 har eller det mer stabila som 29 har. Men vi får se hur det blir, jag tycker också det ska bli intressant!
Herregud vad sugen man blir på att cykla nu!
Vad väntar du på? Ut och kööööööör!!! 😀