Dubbdäck till cykeln är en grymmegrej som gör att det inte spelar någon roll om det är snöigt och halt, man kan sticka ut och hoja ändå. Jag har just fått hem ett par nya till crossen, det blev Schwalbe Marathon Winter efter en kort överläggning på Sportson. När jag inte har koll brukar jag sticka dit, be dem plocka fram alternativ och sedan väljer vi ihop.
Det är galet fint att ha en bra cykelhandlare till hands när man inte har lust att läsa på själv. Jag fick två alternativ, ett med dubb och ett med ännu mer dubb och valde förstås det med ännu mer dubb.
Tyckte att det såg lite tanigt ut, men det beror ju bara på hur värsting, värsting mina Schwalbe Ice Spiker Pro som jag kör MTB med har megadubb. Ni ser ju själva, Schwalbe Ice Spiker Pro överst i bild och Schwalbe Marathon Winter underst. Förresten, nytt Active Comfort-underställ från Craft – ska berätta mer om det!
Några grejer att tänka på när det gäller vinterdäck:
Att sätta dit däcken
Att kränga på vinterdäck kan kräva t-å-l-a-m-o-d. De är oftast inte lika lättkrängda som vanliga däck, och dessutom repar man nagellacket på dubben, så strunta i att måla naglarna innan du fixar däcken om du nu målar naglarna. Akta så du inte klämmer slangen när du fightas för att få däcket på rätt plats på fälgen och glöm inte att det är okej att svära högt när det inte går vägen. Är det någon gång man tröttnar på cykel på riktigt så är det när vinterdäcken ska på, slangen kläms och däckverktyget i plast går av. Ibland går det visserligen fint, det verkar helt bero på hur mycket karma man har. Någon som känner igen sig?
Rotationsriktning
Kolla rotationsriktning innan du sätter dit däcken. Det är så sjukt irriterande när man haft för bråttom och pillat dit dem på fel håll. Det finns nästintill alltid en liten pil och text på däckets sida som hjälper dig.
Köra in däcken
Det rekommenderas att man ska köra 40 kilometer asfalt, helst barmark, utan snabba inbromsningar eller accelerationer innan man sticker ut i terrängen med sin mtb eller cross. Dubben ska sätta sig ordentligt så att de inte lossnar. Jag har struntat i detta emellanåt och det har gått bra, men ändå – rekommendationer brukar finnas av en anledning, så kör in däcken först, surt att tappa dubb i onödan.
Om man tappar dubb ändå då?
Det går faktiskt att ersätta dubb, kolla med din cykelhandlare om de kan beställa hem nya åt dig.
Lufttryck
Den ständiga frågan – vad ska man ha för lufttryck? Det beror på massa saker, vad man väger, vad din cykel väger, vad du ska köra på för underlag och på sommaren, om du kör slang eller gegga. Dumt med stansgegga på vintern, det kanske mest bara fryser – jag har inte provat och tänker inte göra det. Hursom – pumpa inte dina dubbdäck för hårt, då kommer dubben inte ned ordentligt i underlaget och greppet blir sämre. Pumpar du däcken inomhus kan det förstås bli lite skillnad när du kommer ut i kylan med – ni vet storleken på varm och kall luft etc, men då snackar vi extremkyla.
Förvara cykel med vinterdäck inomhus
Har du satt vinterdäck på finhojen? Köra frusen stig på sin kolfiberälskling är minsann magi – men tänk dig för om du förvarar hojen inne i din lägenhet – dubbdäck och parkettgolv blir inte bra. Inte bra alls. Ställ hojen på kartong eller matta eller gammalt liggunderlag.
Förväntansfull inför vintern – alla hängivna vintercyklister ser fram emot ljudet av dubb som frasar mot frost och snö.
Prova hur det känns
Testa lite hur det känns när du börjar köra. Prova att bromsa, sladda och accelerera på halt underlag, det är aldrig fel att ha lite koll på hur hojen uppför sig innan du måste panikbromsa för att någon som inte har dubbdäck lägger sig ned framför dig.
När funkar det inte?
Alltså. Ge vilket dubbdäck som helst rejält med oplogad nysnö och det blir jobbigt på riktigt, har det snöat massor och plogbilen inte hunnit göra jobbet ännu kanske det ger mer att hoppa upp på trainern och stirra in i kaklet en stund!
Dubb ger starka ben
Känns det tungt? Äsch då – klart det är lite tyngre med massa tjockt gummi och metallpluttar i däcken och så motstånd från snö och is. Men vet du vad? Dubb ger starka ben och det ska kännas lite tyngre för det blir så magiskt härligt när det är dags för första rundorna på barmark med sommarcykel framemot våren.
Frågor kring dubbdäck? Synpunkter, funderingar eller tillägg? Jag ÄLSKAR när ni kommenterar – feel free!
13 comments
Isiga stigar bland det roligast som finns när man har bra dubbdäck:-)
Kan bara hålla med, det är så himla, himla roligt!!!
Jag cyklade tenhults mtb-spår idag med en decim snö minst, hade mina vanliga däck på och tyckte det funkade bra, lite halt på vissa backar med gegga under snön
Alltså, jag är lite avis, vad kul att vara ute och köra mtb, jag har ingen mtb just nu så jag saknar det jättmycket. Och precis som du gjorde går det ju många gånger utmärkt att köra med vanliga däck, särskilt om det inte är is under utan gegga.
Idag lär ni väl få snö så det räcker åt er i Huskvarnatrakten? Det är härligt att cykla i snö men det är ju duktigt tungtrampat ibland. Skulle vilja prova en fatbike i snön någon gång.
Jag köpte däckmonteringspasta, som dom använder i däckverkstäder till bil och mc-däck, och det underlättar vid montering av tjuriga däck. Den ger en halkig yta som gör det lättare att kränga på däcket på fälgen och när den torkat så gör den att friktionen mellan däck och fälg blir hög.
Vi har snö, iallafall här ute i vår lilla by på landet, och det ryktas om någon form av snökaos inne i Jönköping. Jag är himla besviken för jag har ngn infektion i kroppen och vilar, har ju längtat efter att härja runt på hoj i snö, men det blir nog fler tillfällen.
Smart med däckmonteringspasta, jag brukar stryka lite diskmedel på däckets kant om det tjurar och om det inte vill krypa ut och sätta sig ordentligt.
Surt med infektion, hoppas att den försvinner snabbt.
Kan man sätta på dubbdäck på en racerhybrid? Skulle du rekommendera det i sådana fall eller skulle du satt på grövre odubbade däck? Jag tänker mest att det är roligt att kunna cykla på vintern, det behöver inte vara så avancerat.